Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"
Оценка 4.6

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Оценка 4.6
Разработки уроков
docx
английский язык
10 кл
12.02.2017
Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"
Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский" по теме «Деньги – залог успеха или корень всех бед». Технология урока: шесть шляп мышления, ИНСЕРТ, перекрестная дискуссия, синквейн. Содержание учебного материала на уроке представлено таким образом, что учитель работает с учащимися в атмосфере педагогического содружества; направляет творческую деятельность учащихся, вовлекает ребят в дискуссию, просит высказать своё мнение и аргументировать его.
Элективный курс Деловой английский.docx
Элективный курс «Деловой английский» Сценарий урока в 10   классе по теме: "The Root of all evil ?" Учителя английского языка  Березкина Л.А., Орбелян А.И. МБОУ СОШ №2 имени Адмирала Ушакова,  г. Геленджик Технология   урока:  шесть   шляп   мышления,   ИНСЕРТ,   перекрестная   дискуссия, синквейн Цели:   развитие монологической и диалогической речи учащихся;   формирование языковой и социокультурной компетенции учащихся;    развитие критического и креативного мышления учащихся; развитие   интеллектуальной   и   социальной   адаптация   учащихся   в обществе; развитие способности к переключению уровней мышления Оборудование урока:  мультимедийный   проектор,   интерактивная   доска,   видео   ролик   из   к/ф   «Кабаре», аудиозапись песни “Money” (звучит в конце урока в исполнении группы “АББА”); шляпы шести цветов; дидактический материал. ХОД УРОКА                                                                                                                                                                                           Epigraph                                                                             Money makes the world go round  Evocation Стадия вызова (      ) ( Демонстрация видеоролика из к/ ф «Кабаре», песня  “Money”) Teacher 1: Good morning, students. I’m sure that you like this song. It provokes you to discuss the eternal problem of money, or to be exact, the lack of money. If only we had enough money! 1 Teacher 2:  Today we are going to discuss very important and controversial questions: “Can money make us happier?” “ Is money the root of all evil?”  People work for money, they sometimes make friends for money; they love, live and die for money. Teacher 1: Why does money rule the world? Why do people need money? ­ these are the questions everyone would like to answer. Before answering the questions we`ll try to teach you some theory and practise it at the lesson.  Teacher 2:  We  are  two at  the  lesson  today.  So we`ve  decided  to  divide  our roles: Teacher 1 will be the theorist and Teacher 2 will be the practitioner.   (Учителя надевают бэджи с соответствующими надписями) The theorist:  Let`s start with theory. “Six thinking hats “method  by Edward de Bono will help us to discuss this problem from different points of view.  The White Hat: calls for information, known or needed. "The facts, just the facts." The Red Hat: signifies feelings, hunches and intuition ­ the place where emotions are placed without explanation  The Black Hat: signifies caution and critical thinking ­ do not overuse! (disadvantages), The Yellow Hat: symbolizes brightness and optimism. (advantages) The Green Hat: focuses on creativity, possibilities, alternatives and new ideas.  The Blue Hat: is used to manage the thinking process. It ensures that the 'Six Thinking Hats' guidelines are observed.  The practitioner:   So, we put on the Red Hat. Look at the pictures and describe them. Then  answer my questions:   What do you think is important for these people? Does a lot of money really make you happy? Why? Why not? (  Students give their own answers) 2 As you see it is very difficult to find the perfect answer. Стадия       осмысления     (Realization of meaning)  The theorist:  We have already learnt lots of facts from the history of  the dollar and the pound. Do you remember that according to the Oxford English Dictionary dollar goes back to German thaler, while its sign is a simplified form of the Spanish peso (8>$). In pound we see a reference to weighing. It corresponds to the Latin pondus (weight). Sterling points to the highest quality and a pound sterling is a coin of 20 shillings represented by a golden sovereign. Today it’s time to learn something new. Let’s put on the White Hat. On your desks you have sheets of paper with the text from which you may learn much interesting from the history of Russians coins.   First of all you should read the text and then find out:        New information Thought differently Don’t understand, have questions                     Take notes while reading the text. (This technique is called INSERT : I­ interactive; N­ noting;  S­ system;  E­ effective; R­ reading; T­ thinking)      (  Приложение   1)   The practitioner:  Now let’s discuss in groups. Share your ideas with your partners.  What facts did you know before?  What new information have you found in the text?  Are there any facts in the text you don’t understand? The theorist:   O.K. It seems you know everything about money. The Longman Active Study Dictionary of English tells us that money refers to cans or paper notes with their value printed on them, given and taken in buying and selling. The practitioner:  Let`s put on the Red Hat. What can you do with money? Group the words from the list into two categories: those that refer to getting money and those that refer to giving it. Some words fit both groups: IN  &  OUT .         (   Приложение   2   )   The theorist:  Well, you know how to get and how to give money. Can you spend them properly? It is time to play. The game is called “Chains of events.” Use the second conditional and don’t forget that you should start your own sentence from the previous one. You should start your chain of events with the words:  “If I had 1,000,000$...” And we put on the Green Hat The practitioner:  E.g.  “If I won 1 million dollars in a lottery …” 3 Example: If I won 1 million dollars in a lottery, I would buy an island. If I bought an island, I would build a big house there. If I built a big house, I would invite all my friends. If I all invited my friends, I would have parties every day. If I had parties every day, I would spend all my money. If I spent all my money, I would buy a lottery ticket again.  The theorist:   Many people think that money brings happiness. However, according to latest researches of leading scientists, this is not true. In Britain , they are richer but unhappier than fifty years ago. The USA is the richest country in the world but Americans are not the happiest people in the world. Does money make us happy? The   practitioner:    I   have  the   Blue   Hat  on   and   want   you   to   discuss   the   following questions. Prove your opinions. Develop the ideas. • • would it be? • • • • • • problems?.  ­Is it possible to have too much money? ­ If you could buy yourself a skill, talent or change in your appearance, what ­ Is agree that having a lot of money makes you free? ­ Do you there something you own that’s worth a fortune? ­ Do you agree that all the millionaires are miserable people? ­ What can’t money buy? ­ Do you agree with the proverb “Much will have more?” ­ Why do many rich people suffer from nervous breakdowns or drug and alcohol The theorist:   It is time to come to the conclusion. Let’s make a list of advantages and disadvantages of money. Now we have  the Yellow Hat  for advantages and  the Black Hat  for disadvantages. advantages disadvantages You can buy whatever you want People are jealous of your wealth You can travel all over the world You are afraid to lose your money You have a lot of free time Everybody asks you to lend some money You needn’t go to work You can never be sure if people like you or your money People are interested in your opinion It is difficult to find real friends You don’t have to worry about your education or finding a good job You are in constant danger of the wrong attention. You need a bodyguard 4 You can always help your relatives and friends It is difficult to know who to trust You can spend all your spare time on your hobby Threatening letters and blackmail are not unusual things in your life The practitioner:  We have already discussed advantages and disadvantages of money. And now I have a very unusual question: ”Would you give away all your money to charities, if you were a millionaire?”  It is unbelievable but there is a man who doesn’t want to be rich at all. Let’s listen to the text about him and discuss this controversial issue.  The Red Hat  on  (Students give their own answers, expressing different points of view)    (  Приложение   3)   Стадия рефлексии (Reflection) The theorist:  We have discussed very important thing at the lesson today. I `d like you to reflect our discussion in an unusual way. We`ll make up cinqwayns about money. If you forget what it is, I’ll remind you. It is a kind of poem, which consists of 5 lines (this word has French origin; cinq means five in French). The first line is a general word, the second line consists of two adjectives which describe this word, the third line includes 3 verbs on the topic, the fourth line is the main idea of your “ poem” (It must consist of 3­4 words) and the last line is a synonym of the general word (money).  The practitioner:  Make up as many cinqwayns as you can. All your cinqwayns will be different. Read aloud your cinqwayns, when you are ready. Don`t forget to change the colour of your hats. Now it`s Green. Examples of  pupils`  cinqwayns. 1. 2. 3. 4. 5. 1. 2. 3. Money  paper, silver  to spend, to pay, to save  Money makes the word go round. 1. 2. 3. 4. Money  easy, dirty  to earn, to waste, to lose  Money has no smell.  currency  banknote  Money  blood, funny  to borrow, to afford, to lend  1. 2. 3. Money  hush, pocket  to put into, to earn, to spend  5 4. 5. Time is money.  cash  4. Money doesn’t grow on trees. fortune   Подведение итогов урока (Summing up) The theorist:   The topic of our today’s conversation was very serious. We have spoken much about money and we have discussed the problem of having or not having it from different points of view . The practitioner:  So what can make us happy? You found the answer. You should have one close relationship and some close friends. The theorist:   You should do a little sport and have a lot of contact with other people. Other people make you happy, not money! And finally enjoy the wonderful song of ABBA “Money, money”.  The practitioner:  We wish you good luck and say “Good bye!”    (Звучит песня группы АББА “Money, money”.) Использованные источники:   сайты Интернет http://festival.1september.ru/, www.edwdebono.com, http://it­n.ru;   М. Хэррис и др., student`s book « New Opportunities»,  pre­intermediate; Pearson  Education Limited, 2005.   O.Л.  Гроза  и  др.,   student`s   book   «New   Millennium   English   11»,   «Титул», Обнинск , 2007  Дворецкая   О.Б.,   Казырбаева   Н.Ю.,   Новикова   Н.В.   «Бизнес   английский   для общеобразовательных школ»; Обнинск, «Титул», 2006г. 6 Приложение 1. In the past, scientists thought that for many centuries only leather and furs were used in ancient Russia as RUSSIAN COINS money. But now it is known that silver money was also used. In the XII—XIV centuries almost all the coins disappeared in Russia, It happened because Russia was at war with the German Knights and the Mongol­Tartars at the same time. After the war the Russians had to fight with the Mongol­Tartars. So normal trade and economic ties with both the West and the East were broken. People began to hide money not to pay it to the Mongol­Tartars, that’s why archaeologists to this day find a lot of coins from that period. In the XIV century some Russian principalities began to make their own silver coins. The coins weighed as much as one rouble. In ancient Russia the word "rubles" meant a silver piece, which weighed 200 grammas. The coins were called denga . Now we use this word as dengi and it means "money". It was difficult  to use them in the country as there were more than 25 cities, which made money and coins were different in different cities. In 1534 a single monetary system was introduced in Russian  state.   It   showed   that   the   long   process   of unification of the country was over. A new coin — a silver copeck — was made. In the 17th century Peter the Great began to rule the country and made many changes in Russia, and one of them was a new monetary system. A silver rouble became the main coin, there were 10 copecks and 5 copecks. In   1769   the   first   Russian   paper   money   appeared.   When   World  War   I   began   all   gold   and   silver   coins disappeared and only paper money was used at that time. GROUP THE WORDS FROM THE LIST INTO TWO CATEGORIES Приложение 2. IN OUT to pay bill to spend to borrow fine to earn to lend debts grant to save to waste currency cash to economise Приложение 3 "Who wants to be a Millionaire? I don't", says Charles Gray Sixteen years ago, Charles was a college professor with a huge six­bedroom house and a fortune of S2 million. Today he lives in a small caravan where  there is only second­hand furniture. There are certainly no signs that Charles was a rich man! There is a small garden outside with a few fruit trees. Charles grows some vegetables and a few flowers. He gets his clothes and a lot of other things from charity shops.       But this change is not a tragedy. Charles was happy to give up the lifestyle of a rich man. He was tired of being a person who had everything in a world where many people have nothing. He made the  choice to give all his money away. And this, he says, has brought him happiness, “A few years ago,” says Charles, “I was a millionaire, but I knew there were a lot of hungry people in the world.” So he gave away all his money to charities. When he had two thousand dollars left, he gave away small bank notes in the streets of local poor areas. Did he feel like Father Christmas? “It was a lot of fun,” says Charles. Charles believes that many people want to earn  a lot of money so that they will not have any worries. However, most people never make much money.  Charles Gray decided to drop out and has discovered that having only a little money makes you free. Are there any things he misses? “No, I'm much happier now. I wouldn't go back to being rich for anything — no way”.And what do you think? Do you agree with Charles Gray that 'having only a little money makes you free'? ə ə фургон caravan ['kær v n]  ə second­hand [sek nd'hændl choice [tƒois] выбор to give away раздавать, отдавать ə ə area [e ri ] район to earn [з:n] зарабатывать 7 подержанный, бывший в употреблении charity ['tƒæriti] благотворительность; благотзооительный lifestyle ['laifstail] образ жизни When he had two thousand dollars  left Когда у него осталось две  тысячи долларов local ['l ukl] местный ə to drop out здесь, поменять  образ жизни, бросить прежнюю жизнь to miss скучать, тосковать no way ни в коем случае 8

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"

Сценарий занятия элективного курса для 10 классов "Деловой английский"
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
12.02.2017