Урок английского языка в 7 классе (УМК В.П.Кузовлева) по теме «My Hero»
Тип урока: обобщение, первичный контроль знаний
Цель урока: создать условия для формирования следующих компетенций:
информационной: способность к самостоятельному отбору необходимых знаний из большого информационного потока;
учебно-познавательной: организовывать планирование, анализ, рефлексию, самооценку своей учебно-познавательной деятельности; умение варьировать изученный материал в зависимости от цели его использования; выступать устно и письменно о результатах своего исследования или с презентацией проекта;
коммуникативной: умение использовать лексический и грамматический материал в рамках темы; на основе приобретенных знаний сформировать у учащихся умение осуществлять устно-речевое общение в рамках темы; умение творчески ее перерабатывать и доносить до аудитории; умение работать в парах, группах; умение находить несколько вариантов решения проблемы;
социокультурной: развивать интеллектуальные и творческие способности учащихся в процессе изучения языка и культуры;
личностного определения: способность аргументировать свою точку зрения, формулировать свои личные взгляды на заданную проблему.
Задачи урока:
¾ развивать навыки устной речи; активизировать ранее изученную лексику по теме;
¾ развивать навыки аудирования, чтения с извлечением информации;
¾ развивать учебные умения: умения обобщать, выделять главное, анализировать, сопоставлять, находить сходное и различное, устанавливать взаимосвязи;
¾ развивать у учащихся самостоятельность мышления;
¾ развивать интеллектуальные способности учащихся;
¾ воспитывать гражданские, патриотические чувства на основе ярких примеров из жизни известных людей России и стран изучаемого языка;
¾ воспитывать чувство гордости и уважения к людям, которые являются примерами для подражания.
В данном уроке используются следующие педагогические технологии:
· элементы системно-деятельностного подхода,
· элементы ИКТ технологии,
· проектная технология,
· здоровьесберегающая технология.
Методы обучения:
· Словесные методы
· Частично-поисковый
· Наглядно-иллюстративный
· Грамматико-переводный
· Аудиовизуальный
Формы организации познавательной деятельности:
· фронтальная работа;
· обучение в малых группах сотрудничества (парная, групповая работа);
· индивидуальная работа учащихся.
Средства обучения:
· аудиовизуальные (компьютер, медиапроектор);
· информационные (компоненты УМК, раздаточный материал);
· авторские медиаресурсы ( презентация).
Виды контроля:
· Самоконтроль
· Взаимоконтроль
· Контроль учителя
Ход урока:
Этап урока |
Содержание урока |
Примечание (технология, режим работы, материал на доске) |
|
Деятельность учителя |
Деятельность учащихся |
||
1.Начальный этап урока: a)организационный момент |
-Hello, dear friends! Nice to see you. Sit down, please. -How are you today? |
-Good afternoon!
-I’m fine, thank you. |
|
b) целеполагание
|
I am glad that you are in high spirits today. And what do you like doing when you are in a good mood? As for me, I like reading books. What about you?
So, why not watch an interesting video then. Look at the screen, please.
Do you like the video? Now tell me, please, what the girls are talking about.
-What do you think we are going to speak about today?
WHAT IS THE TOPIC OF OUR LESSON? You are quite right. The topic of our today’s lesson is «My Hero». We’re going to sum up everything we’ve learnt and prepare for making the projects. |
I like …
I like watching videos.
Yes, I do. They are talking about people they admire (respect, look up to). Формулируют тему урока We are going to speak about people, who can be our heroes, whom we admire.
|
портреты знаменитых людей
«My Hero»
|
c) фонетическая зарядка |
- First of all, look at the board. Will you read the proverb? Do you know this proverb? Let’s find the Russian equivalent of the proverb.
-Right you are. Thank you. -Read it all together after me. Do you agree with the proverb? Do you think it can illustrate the dialogue from our video? - Only actions can make people heroes, can make people famous!
|
читают и переводят пословицу “Actions speak louder than words”. P1: Поступки говорят громче слов. Russian equivalent: -Не по словам судят, а по делам. -Дела не делает и от дела не бегает. -Не годами старость красна — делами. -Не тот хорош, кто лицом пригож, а тот хорош, кто для дела гож. |
“Actions speak louder than words”.
|
d) речевая зарядка (повторение лексического материала) |
What else do we associate with a hero? Who can we call a Hero? Let’s make a spidergram. Come up to me and choose the words. |
Учащиеся выходят, читают слово и выбирают прикреплять его на доску или нет. Читают всё предложение. |
Who can you call a hero? A hero is one who is … Generous, kind, loyal, brave, responsible, selfless, considerate, well-mannered |
e) диалогическая речь (повторение грамматического материала). |
Each nation has its own heroes. Why do people respect their national heroes? Why do you admire great people of our country? Let’s make up short dialogues answering this question. |
Учащиеся отвечают, используя модели. Составляют диалоги. I think …To my mind … In my opinion … people respect their national heroes for their…actions, ideas, courage, ambitions, achievements, deeds, hard work, inventions, activities |
-I admire people … -I respect people … -I look up to people … whose ideas can change the world, whose actions are brave, whose courage serves as an example, whose deeds are legendary, whose inventions are useful, whose activities are generous |
2. Проверка домашнего задания. |
People must know their heroes. There are a lot of great people in our country. Can you guess who we are talking about? At home you were to prepare riddles about famous people of Russia. Let’s guess the riddles.
- Well done. You’ve guessed all the riddles. -What have we learnt from them?
|
отвечают на вопросы
читают загадки и отгадывают
- We have learnt about some famous people of Russia. -We have learnt why they became famous. |
слайды с портретами знаменитых людей: Ю. Гагарин В. Терешкова Л. Рошаль Г. Жуков |
3. Основной этап урока: -аудирование -чтение -письмо -говорение
|
-Of, course, you know that we can admire not only national heroes. Each region, each city has its own famous people who can be respected. We are proud of a lot of people of our region. Our lyceum has got the name of a person whose courage serves as an example. Look at the screen, please. Who are we going to talk about? You are right. Why do you think we’ll talk about him?
Absolutely. Let’s do a research. We’ll divide into 3 groups. The 1st group will be MUSEUM WORKERS. The 2nd one will be EXPERTS. And the third one will be CORRESPONDENTS. You’ll work with one and the same text. MUSEUM WORKERS should put the paragraphs of the text in the correct order and fill in the gaps with the appropriate words. EXPERTS will find the information in the text and tell us if it is true or false. CORRESPONDENTS will prepare questions to this text and everybody will answer them. Now let’s get started. You’ll have 3 minutes at your disposal.
Well, you time is up. Let’s listen to the 1st (2nd, 3rd) group.
-Have you learnt new information about Zlotin? -Do you think we can call him a hero? |
Grigory Borisovich Zlotin
Because our lyceum is named after him.
MUSEUM WORKERS читают текст. Делают самопроверку по ключу и выставляют баллы в картах урока.
EXPERTS читают ответы T/F. Делают самопроверку по ключу и выставляют баллы в картах урока.
CORRESPONDENTS читают вопросы, а участники из других групп на них отвечают (вызывают сами).
|
BADC
1. Ns 2. T 3. F (the first) 4. T 5. F (1945) 6. N/s 7. F (2010) 8. T
1. Who is the text about? 2. What was Zlotin? 3. When and where was he born? 4. What school did he finish? 5. When was he sent to the front? 6. How did he fight? 7. When did he die? 8. How is he commemorated? |
4. Проектная работа.
|
Heroes can be different. Some of them help people, others save animals, serve their country. But there are people who let us enjoy wonderful life. We know that not only famous people can be examples to follow. Who else can we admire?
Right. Ordinary people can also be our heroes. (We saw it in the video at the beginning of our lesson). |
-We can admire our relatives. -We can respect our friends. -We can look up to our teachers. -We can admire our coaches.
|
|
Now each group will tell us about people they admire. Who are you going to tell us about? MUSEUM WORKERS EXPERTS CORRESPONDENTS
OK, than you’ll have several minutes to think everything over and tell us about your heroes.
|
MUSEUM WORKERS –We think that only famous Russian people can be our heroes. EXPERTS –We believe that our region should be proud of its heroes. CORRESPONDENTS –And our heroes are ordinary people. |
фразы на слайде: -Who do you admire? -Who is the example for you? -Who is the pride for you?
-My hero is…(My example to follow is…) -He/She is … -He/She is a person who/whose … -He/She can/ could … -All people around him/her … |
|
5. Заключительный этап. a) Домашнее задание |
Thank you for your work today. You have done everything quite well. You are so clever. And your homework for the next lesson: (All About Me) AB ex.10 p. 140 My heroes in books and films. Be ready! |
|
(All About Me) AB ex.10 p. 140 My heroes in books and films.
|
b) Оценивание
|
And now let’s have a conclusion. Sum up all the points you have got during the lesson, and tick your mark.
|
Учащиеся складывают заработанные за урок баллы и по таблице оценивают свою работу на уроке, а также отмечают самый успешный и самый неуспешный вид деятельности. |
|
c) Рефлексия |
I think that everybody in your class can be a hero too. Somebody would be a hero for the whole country, somebody a hero for your city or village. And somebody would be a hero for his own children. Everything depends on you. I’d like to know if you liked the lesson? Have you worked hard/ with pleasure or were you lazy/inactive? Would you fill in these reflexive cards and leave them on your desks when leaving the classroom.Tick the sentence that describes your work at the lesson better. Thank you for your excellent and creative work. The lesson is over. Good bye! |
Отмечают на смайлике своё настроение на уроке и сдают карты самоконтроля учителю. |
|
© ООО «Знанио»
С вами с 2009 года.