Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”
Оценка 5

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Оценка 5
Разработки уроков
docx
английский язык
10 кл
01.03.2018
Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”
Цели урока: Практические: 1. Использовать ранее пройденный лексико-грамматический материал в монологических высказываниях ( с опорой на ключевые слова) 2. Учиться использовать новые ЛЕ в высказываниях по теме “Learning from the Past”. 3. Учиться читать текст по теме с извлечением конкретной информации по заданию учителя, обсуждать прочитанное. 4. Развитие умений работать со словарём. 5. Развитие умений отвечать на вопросы. Общебразовательные: 1.Развитие общего кругозора ( информация об археологических раскопках в Сибири) 2. Расширение словарного запаса Развивающие: 1. Развитие памяти и внимания. 2.Развитие мыслительных процессов (сравнение, прогнозирование, анализ) Воспитательные: 1. Воспитание умения внимательно слушать собеседника, выражать свою точку зрения и уметь отстаивать её. Развитие умений работать в парах. 2. Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в процессе работы над языком
Unit 3 10 класс.docx
Unit 3. Civilization and Progress. Lesson  1. Тема: “Learning from the Past”. Цели урока: Практические: 1. Использовать ранее пройденный лексико­грамматический материал в монологических  высказываниях ( с опорой на ключевые слова) 2. Учиться использовать новые ЛЕ в высказываниях по теме “Learning from the Past”.  3. Учиться читать текст по теме с извлечением конкретной информации по заданию  учителя, обсуждать прочитанное. 4. Развитие умений работать со словарём.  5. Развитие умений отвечать на вопросы. Общебразовательные: 1.Развитие общего кругозора ( информация об археологических раскопках в Сибири) 2. Расширение словарного запаса Развивающие: 1. Развитие памяти и внимания. 2.Развитие мыслительных процессов (сравнение, прогнозирование, анализ) Воспитательные:  1. Воспитание умения внимательно слушать собеседника, выражать свою точку зрения и  уметь отстаивать её. Развитие умений работать в парах. 2. Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в  процессе работы над языком Языковой и речевой материал:       1. Active vocabulary.         Old vocabulary: to produce enough food; to establish laws and rules; to have a system of  education; to control society; to regulate the relationships of its members; to have a system of  values; to develop a code of behavior.        New vocabulary: Evidence, rugged lands, rhinoceros tusk, glacial times, hemisphere,  entombed, via, artifact, stone tools, spear tip, flakes, dig, do research, evolve, aid, reliant on,  happen, disaster, collapse, fall apart, develop gradually, catastrophe, occur.       2. Grammar:               Оснащение урока: 1. Учебник Enjoy English ­ ,М.З.Биболетова, Е.Е.Бабушис, Н.Д.Снежко 2. Карточки с новой лексикой: evidence, rugged lands, rhinoceros tusk, glacial times,  hemisphere, entombed, via, artifact, stone tools, spear tip, flakes, dig, do research I. Подготовка учащихся к учебной деятельности на ин.яз. Ход урока А) приветствие ­ Good morning, boys and girls! I haven’t seen you for ages. I’m glad to see you again.  How are you?  1  мин. В) речевая разминка      ­  It is time to open your textbooks on page 87 and look at the pictures. What can you  see?  Who are the people? Where are they? What are they doing? What do they want to  do? 3  мин 2. Сообщение цели урока учащимся  As you’ve already understood we shall have a talk how people can learn from the past.  We’ll speak about archaeological discoveries. How they help us to know about the life  of our ancestors. By the way, we will learn the new words. I hope you are fine and are  ready to work hard at our lesson, aren’t you? So, let’s begin. We are going to start Unit 3 today. The title of this unit is “Civilization and Progress.” 1  мин. 6  мин. II. Активизация лексического материала по теме “Civilization and  Progress” 1. Введение новых лексических единиц. I’d like to ask you some questions. You may use the phrases from exercise №1 p.86 to  answer them. (to produce enough food; to establish laws and rules; to have a system of  education; to control society; to regulate the relationships of its members; to have a  system of values; to develop a code of behavior…) ­ What does the word “civilization” mean? (It is a society that has developed its own  culture and institutions.) ­ Can people learn from the past? How can you prove it? (Yes, they can. People can find  out how to produce enough food.) ­ Do you think that it is possible to control society? (Sure. Without any doubt, it is  possible to control it.) ­ How do people call the process of learning something that was not known before?  (They call it “discovery”.) ­ Was the life of ancient people dangerous and difficult? (Yes, it was. For ancient people their life was a fight for survival.) ­ Why are archeological finds very important? (The new archeological finds tell us about human evolution.) 5  мин. 4  мин 5  мин. A) артефакт, предмет материальной культуры b) через ­ Are you interested in human evolution? (Yes, I am. I want to know more about human  evolution.) Thank you for your answers. Now I want you to introduce with new words which can  help us to continue to work on the theme. I’ll give some cards and you should match the  words with their definitions.  1.Evidence 2.Rugged lands 3.Rhinoceros tusk c) погребен 4.Glacial times 5.Hemisphere 6.Entombed 7.Via 8.Artifact 9. Stone tools 10.Spear tip 11.Flakes 12.Dig 13. Do research ­ Are you ready to check up your work and write down the right variant into your  vocabulary? ( Pp check up their works and write down the words into their  vocabularies.)  d) полушарие e) время оледенения f) бивень мамонта g) суровые земли h) свидетельство i) копать j) исследовать k) наконечник для стрел L) каменные орудия  m) остатки III. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех  ВРД  1.Развитие навыков поискового чтения. The next task for you is ex.6, p.88, in your textbooks. Read the sentences one by one and say if they are true or false.    1 Archaeologists found traces of ancient people in the South of Siberia. 2 The hunting tools of prehistoric people were made of bronze. 3 The discovery suggests that people lived in Siberia much earlier than previously  thought. 4 The first humans were not able to live in really harsh conditions. 5 The discovery will help scientists understand how Americans continents became  inhabited. 6 The first inhabitants of north America might have come from Siberia.  Read the article from ex.5 on page 87 and check your guesses. T F Unit 3. Civilization and Progress. Lesson  2. Тема: “Ancient Discoveries”. Цели урока: Практические: 1. Использовать ранее пройденный лексико­грамматический материал в монологических  высказываниях ( с опорой на ключевые слова). 2. Формировать умение правильного использования слов с близким значением 3. Извлекать нужную информацию при прослушивании текста. 4. Уметь пересказать текст с опорой на вопросы. 5.Учиться использовать новые ЛЕ в высказываниях по теме «Archeological Discoveries». 6.Развитие умений отвечать на вопросы.  Общебразовательные: 1.Развитие общего кругозора ( информация об археологических раскопках в Индонезии) 2. Расширение словарного запаса Развивающие: 1. Развитие памяти и внимания. 2.Развитие мыслительных процессов (сравнение, анализ) при работе над лексикой с  близким значением Воспитательные:  1.Воспитание умения внимательно слушать собеседника. 2.Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в  процессе работы над языком 3.Формирование познавательной активности и поддержание интереса к учению Языковой и речевой материал:       1. Active vocabulary.         Old vocabulary: Evidence, rugged lands, rhinoceros tusk, glacial times, hemisphere,  entombed, artifact, stone tools, spear tip, flakes, dig, do research, evolve, aid, reliant on.       New vocabulary: Invention­ Discovery; Tools­ Appliances;  Investigations­ Research (как  слова с близким значением)       2. Grammar:               Оснащение урока: 1. Учебник Enjoy English ­ ,М.З.Биболетова, Е.Е.Бабушис, Н.Д.Снежко 2.Карточки с вопросами. 3.Магнитофонная запись 4.Мяч 1. Подготовка учащихся к учебной деятельности на ин.яз. Ход урока А) приветствие ­ Good morning, boys and girls! I haven’t seen you for ages. I’m glad to see you again.  How are you? Who is on duty today? В) фонетическая зарядка      OK. Let’s start our work. It’s time to practice the words on the topic “Civilization  1  мин. and Progress.” Look at the blackboard, listen to the recorder and read some words on it.  Who can translate the words? Read the words in pairs, please. Make up the word combinations using these words,  please. (Учитель обращает внимание детей на карточки со словами, заранее  развешанные на доске. Ученики читают слова хором, в парах и индивидуально,  переводят их, а затем составляют из них словосочетания.) 3  мин. Stone                          Discovery Make                          Values System                        Behaviour First                            Tools Do                              Archeologists Previous                     Humans Famous                      Research Code                           Date Keys: Stone tools, to make a discovery, to do a research, a system of values, the first  humans, the previous date, famous archeologists, a code of behaviour. 2. Сообщение цели урока учащимся  As you’ve already understood we shall continue to have a talk how people can learn  from the past. Today we’ll introduce with the words which are easily to confuse, listen  to the text and try to understand it, and of course, we’ll continue to speak on the theme. I hope you are fine and are ready to work hard at our lesson, aren’t you? So, let’s begin.  The title of this lesson is “Ancient discoveries.” II. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД. 1. Проверка домашнего задания Let’s check up your homework. Have you done your crossword? (Учитель проверяет,  как учащиеся справились с кроссвордом.) Down: some object (tool, weapon, or jewellery) that was made in the past and has historical  value important information or a thing that is found out by people (usually scientists) facts that prove that some opinion or theory is true or false a pointed outgrowth on the head of the animals like cows, deer, and antelopes; most  cattle have a pair of them, but some animals like rhinoceros have only one, on the nose half of the Earth a gigantic animal that lived on the Earth in pre­historic times and looked like a hairy  elephant Across a scientist who studies ancient civilizations by analysis of the remains of human activity some territory, a particular part of the planet, country, city, (Answers:1. artifact;  2. discovery; 3. evidence; 4. horn; 5. hemisphere; 6. mammoth; 7.  1  мин 5  мин. 5  мин. 3  мин. 5  мин. archaeologist; 8. area. II.Активизация лексического материала по теме “Civilization and Progress”,  введение новых лексических единиц.   1.Ознакомление учащихся с новым языковым материалом. When we speak English it is necessary not to confuse the words with the similar  meanings. Let’s read and translate the examples from ex.8, p.88.You can see how to use  the following pairs of words. Read the task of ex.8 on p.88. ( Учитель знакомит учащихся с парами слов. Ученики анализируют разницу  значения этих слов.) Invention(1) or Discovery (2) the process of learning something that was not known before, or of  finding something that was missing or hidden a machine, tool, or a system that someone has made, designed, or  thought of for the first time machines or pieces of equipment that you have in your home, for  example a washing machine or refrigerator pieces of equipment, usually ones you hold in your hand that are  designed to do a particular type of work the detailed study of something in order to discover new facts,  especially in a university or a scientific institution the process of trying to find out all the details or facts about  something in order to discover who or what caused it or how it  happened Tools (1) or  Appliances (2) Investigations  (1) or Research (2)  2.Активизация и первичное закрепление введённого материала. Now let’s see how you understood the difference of the words. Fill in the gaps in the  sentences with the words. (Учитель раздаёт карточки с предложениями,) Archaeologists were preparing the… for the excavations. … like the electric light bulb changed the way people lived. Recent…shows that ancient people were able to survive in very harsh weather  conditions. Modern people have a wide range of…in their kitchens. The police all over the world join their efforts in the…of acts of terrorism. III. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД  1.Развитие навыков говорения. We’ll have a rest. The game “Agree or Disagree”. Now you will agree or disagree with  me. Listen to me carefully. If I am right, repeat my sentence. If I am not right, disagree  with me. (Учащиеся встают в круг. Учитель кидает мяч по очереди каждому из  учеников и произносит утверждения, с которыми они соглашаются или не  соглашаются.)  It is impossible to find out some useful things learning the past. ( I disagree with you. It  is possible to find out some useful things learning the past.) They say people lived in Siberia in prehistoric times. (I agree with you. They say people  lived in Siberia in prehistoric times.) Any civilization has its own system of values. ( I agree with you. Any civilization has its own system of values.) It is not necessary to develop a code of  behaviour. (I disagree with you. It is necessary  to develop a code of  behaviour.) Many people want to learn about archaelogists’ discoveries. (I agree with you. Many  people want to learn about archaelogists’ discoveries.) Ancient people were able to survive in harsh weather conditions. (I agree with you.  Ancient people were able to survive in harsh weather conditions.) The tools of prehistoric people were made of glass. (I disagree with you. The tools of  prehistoric people were made of stone and ivory.) 2. Развитие навыков аудирования. Listen to the radio programme about archaeological discovery and answer the questions. What kind of discovery did the archaeologists make? What were the creatures called? What did these humans look like? What do you know about their way of life? Why were these humans so small?  Why is this discovery so important? (Учитель раздаёт каточки с вопросами. Ученики знакомятся с вопросами и  слушают текст 2 раза.) Welcome to “Prehistoric journeys”. Scientists have actually found the bones of what  seems to be a tiny species of humans. No larger than a three­year­old modern child,  these little humans lived with pygmy elephants and Komodo dragons on a remote island  in Indonesia 18,000 years ago. Scientists discovered the actual skeleton of a miniature  human and some stone tools in a cave on Flores, an island not far from Australia. This  little human they called “hobbit” because her structure reminded them of the creatures  from the Lord of the Rings books. Her original skeleton stood at just 1 meter tall and  weighed about 25 kilograms. They had teeth similar to ours but a more narrow forehead, thicker eyebrows and no chin. They used fire for cooking and hunted animals. They ate  fish, frogs, snakes, tortoises, birds. Over thousands of years the species became smaller  because the environmental conditions of the island demanded smaller body size.  Survival would then depend on minimizing daily energy requirements. They were not  only producing sophisticated stone tools and hunting pygmy elephants, but they were  also traveling by sea to reach their island from mainland Asia. This find shows us how  much we still have to learn about human evolution. Are you ready to answer the questions? (Учащиеся отвечают на вопросы) 3. Развитие навыков говорения на основе прослушанного текста. ­ What interesting things have you known? Let’s play the game “ Sentence by sentence”. (Ученики говорят по очереди по одному предложению по услышанному тексту.  Предложения не повторяются.)  ­Who is ready to tell us about “hobbits”? (Ученики рассказывают про хоббитов.) IV.Заключительный этап. А) подведение итогов ­ And what is the result of our lesson?  (Ss’ possible answers: Today we’ve introduced with the new words, listened to the text, got some interesting information from the text and tried to discuss some archaeological  discoveries.)      В) Сообщение дом. задания That’s great! Your hometask is ex.6 p.48. You should answer the questions  about  hobbies in a written form. С) сообщение оценок (с мотивировкой) 2  мин. 7  мин. 5  мин. 5 мин 3  мин. Thank you for your active work. Your marks are... That’s all for today, the lesson is over. Good­bye! Unit 3. Civilization and Progress. Lesson  3. Тема: “Word combinations with  do и make”. Цели урока: Практические: 1. Уметь составлять предложения с ранее изученной лексикой. 2. Уметь отвечать на вопросы по теме.  3. Формировать умение правильного использования слов do и make.  4. При прослушивании текста правильно использовать слова do и make. 5. Использовать ранее пройденный лексико­грамматический материал в диалогических  высказываниях (с опорой на ключевые диалоги). Общебразовательные:       1.Развитие филологического кругозора (ознакомление и закрепление словосочетаний с  глаголами do и make).       2. Расширение словарного запаса Развивающие:        1. Развитие памяти (слуховой), внимания.        2.Развитие мыслительных процессов (сравнение, анализ) при работе над  словосочетаниями с глаголами do и make). Воспитательные:          1.Воспитание умения внимательно слушать собеседника.         2.Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в  процессе работы над языком          3.Формирование познавательной активности и поддержание интереса к учению.          4. Воспитание эстетического вкуса (аккуратно сделанные наглядные пособия) Языковой и речевой материал:       1. Active vocabulary. Old vocabulary: discovery, research, effort, tools, invention, investigation, scientist,  progress.       New vocabulary: словосочетаниями с глаголами do и make.       2. Grammar:               Оснащение урока: 1. Учебник Enjoy English ­ ,М.З.Биболетова, Е.Е.Бабушис, Н.Д.Снежко 2.Карточки с частями слов. 3. Карточки с словосочетаниями do и make. 3.Магнитофонная запись. 1. Подготовка учащихся к учебной деятельности на ин.яз. Ход урока А) приветствие ­ Good morning, boys and girls! I’m glad to see you again. How are you? Who is on  duty today? В) фонетическая зарядка      OK. Let’s start our work. We’ll begin our lesson with the words on the topic  “Civilization and Progress.” You can see a lot of cards on my table. Make up the  English words using these cards. Put them on the blackboard, please. Make up the  sentences  using these words.  Re ort ry Eff to in  Dis on ols Co sea ve In tist ti Sci ven rch Gati tion ves Ress prog en Keys: discovery, research, effort, tools, invention, investigation, scientist, progress. 2. Сообщение цели урока учащимся  Well done. Today we shall learn some new word combinations with the verbs do and  make, listen to the dialogues and try to understand it, and of course, we’ll try to  dramatize them. I hope you are fine and are ready to work hard at our lesson, aren’t  you? So, let’s begin. The title of this lesson is “Word combinations with do and make” 1. Проверка домашнего задания Firstly let’s check up your homework. Have you done it? Read the answers to the  questions. (Ученики читают вопросы и ответы, которые они написали.) What kind of discovery did the archaeologists make? What were the creatures called? What did these humans look like? What do you know about their way of life? Why were these humans so small?  Why is this discovery so important? II.Ознакомление учащихся с новым языковым материалом.  1  мин. 5  мин. 1  мин 5  мин. 6  мин. 1.Ознакомление учащихся со словосочетаниями с глаголами do и  make. As I have already said we shall learn some new word combinations with the verbs do  and make. You can see them in your textbooks on page89, ex. 10. Use the workbooks  and write down the words into two columns. We shall listen to your variants and  translate the word combinations. Now look at the blackboard and repeat the words after  me. (Ученики выполняют упр.10. Задание – составить словосочетания, соотнеся слова  из таблицы с глаголами do и make. Составленные словосочетания учащиеся  записывают в тетрадях. После фронтальной проверки задания учитель открывает  данные словосочетания на доске. Для фонетической отработки ученики читают  слова вслух хором, по одному и в парах.) Do                                                                                                             Make a discovery one’s best someone’s homework a telephone call nothing the washing up research an effort good maths a mess plans noise a decision a cup of tea an excellent job a mistake harm the cooking some work   your hair an exercise III. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД  1. Активизация и первичное закрепление введённого материала. It’s time for a game. We’ll divide the class into two groups. The first group will make  up sentences with the verb to do, another one with the verb to make. Who is the winner? 2. Совершенствование навыков аудирования. ­ Listen to the short dialogues and fill in the missing expressions with do and make. Are  you ready to start? 5  мин. 7  мин. 1 – Oh, this table is so uncomfortable! – It is a traditional country table. My great­grandfather … then he built the house. 2 – Shall I help you in the garden? – Yes, please, I’d like you…  3 – I’ll … – Oh, no, thanks, but I’d like some coffee, please 4 – Do you like the place you’re staying at? – Not very much, actually. There’s … around here – it’s really boring. 5 – Have you … yet? – No, actually, I’ve decided to … first. 6 – Does anyone help you with the housework? – Yes, a man comes in once a week… 7 – Let me help you … – No, that’s all right. We’ve got a dishwasher. 8 – What’s going on? Could you please stop … – I’m terribly sorry, but we’re preparing for  tomorrow’s performance. 9 – Remember … before you leave for school! – I will. 10 – I feel terrible because he was so rude to me yesterday. – Calm down! You’re … . You’re just being oversensitive! (Учащиеся  прослушивают диалоги и дополняют их, используя глаголы do и make в соответствующей форме.) 3. Развитие навыков чтения.  Read the first dialogue, please. (После прослушивания  аудиозаписи ученики по  очереди зачитывают диалоги, а остальные учащиеся  выражают своё согласие или  несогласие. Затем учащиеся в парах выразительно читают диалоги.) 4. Развитие навыков диалогической речи. – Work in pairs. Try to dramatize these short dialogues. (Ученики разыгрывают  диалоги по ролям. IV.Заключительный этап. А) подведение итогов ­ That’s all for today. And what is the result of our lesson? What new words and new  word combinations have you learnt today?  (Ss’ possible answers: Today we’ve introduced with some new word combinations with the verbs do and make, listened to the dialogues and tried to dramatize them).      В) Сообщение дом. задания That’s great! Your hometask is to make up your own dialogues with the verbs do и  make using these dialogues as models. С) сообщение оценок (с мотивировкой) Thank you for your active work. Your marks are... That’s all for today, the lesson is over. Good­bye! Unit 3. Civilization and Progress. Lesson  4. Тема: “Don’t confuse do и make”. Цели урока: Практические: 1. Уметь отвечать на вопросы по теме.  2.  Уметь составлять диалоги с  правильным использованием слов do и make.  5  мин. 5  мин. 5мин. 3. Формировать умение правильно использовать слова do и make. 4. Развивать навыки диалогической речи на основе прослушанного текста. Общебразовательные:       1.Развитие филологического кругозора (закрепление словосочетаний с глаголами do и  make).       2. Расширение словарного запаса Развивающие:        1. Развитие памяти (слуховой), внимания.        2.Развитие мыслительных процессов (сравнение) при работе над диалогом.        3. Развитие мыслительных процессов (анализ) при  работе со словосочетаниями с  глаголами do и make). Воспитательные:          1.Воспитание умения внимательно слушать собеседника.         2.Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в  процессе работы над языком          3.Формирование познавательной активности и поддержание интереса к учению.          4. Воспитание эстетического вкуса (аккуратно сделанные наглядные пособия) Языковой и речевой материал:       1. Active vocabulary.         Old vocabulary: сhallenge, survival, species, requirement, creature, evolution,  archaeologists, appliances, investigation, tools, discovery, invention, research, civilization,  ancient people, prehistoric times, evolution, pygmy       New vocabulary: новые словосочетаниями с глаголами do и make.  (Do the dishes, do the housework, do badly, do business, do a favour, do good, do harm, do  time. Make your bed, make a cup of tea / coffee, make a mess, make a meal, make plans, make an  exception, make a telephone call, make a decision, make a mistake, make noise, make money,  make an excuse)       2. Grammar:               Оснащение урока: 1.Учебник Enjoy English ­ ,М.З.Биболетова, Е.Е.Бабушис, Н.Д.Снежко 2. Картинки по теме«Цивилизация и прогресс»). 3.Интерактивная доска. 4. Карточки со словами. (Challenge, survival, species, requirement, creature, evolution,  archaeologists, appliances, investigation, tools, discovery, invention, research, civilization,  ancient people, prehistoric times, evolution, pygmy, etc.) 5.Магнитофонная запись. 6. Карточки с предложениями (дом.задание) Ход урока 1  мин. 5  мин. 1  мин 5  мин. 5  мин. 1. Подготовка учащихся к учебной деятельности на ин.яз. А) приветствие ­ Good morning, boys and girls! I’m glad to see you again. How are you? Who is on  duty today? Who is absent today? В) речевая разминка      OK. Let’s start our work. I wonder what you know about the past. I’d like you to  answer my questions and share your ideas. ( Учитель предлагает вопросы по теме  «Цивилизация и прогресс», на которые они должны дать развёрнутые ответы. Для  проведения речевой разминки учитель заранее развешивает на доске картинки по  теме«Цивилизация и прогресс»). ­ What did the first humans look like? ­ What do you know about tools of the past? ­ Did the first humans have a system of values? ­ What is the Mayan civilization of central America famous for? ­ Why is the ancient civilization of Egypt so remarkable? ­ What do you know about the Chinese civilization? ­ What do we have thanks for technological progress? ­ Which was the most important invention in the last century? 2. Сообщение цели урока учащимся  Well done. Today we shall learn some new word combinations with the verbs do and  make, listen to the dialogues and try to understand it, and of course, we’ll try to  dramatize them. I hope you are fine and are ready to work hard at our lesson, aren’t you? So, let’s begin. The title of this lesson is “Don’t confuse do and make” 1. Проверка домашнего задания Firstly let’s check up your homework. Have you done it? Have you prepared your  dialogues with do and make? (Ученики воспроизводят свои мини­диалоги.) II. Активизация и закрепление введённого материала.  Do you remember when we use do or make? Look at the screen and try to fill in do or  make. Let’s divide into some groups and do this task. Who is the winner? Who is  quicker? 1) He (made/did) a few mistakes in the exam.  2) I forgot to (make/do) my English homework last night.  3) My mother (does/makes) all the housework in our house.  4) I had to (make/do) my own dinner last night.  5) Did you (make/do) English at school?  6) He (made/did) a lot of money when he worked in America.  7) It’s not always easy to (make/do) friends in a foreign country.  8) I (made/did) a one­week course in programming.  9) We must (make/do) a decision before 6 p.m.  10) I can’t work when the children (make/do) a lot of noise.  11) I don’t have any coffee. Could you (make/do) me a favor and lend me some?  12) Her English is good now; she has (made/done) a lot of progress.  13) I always (make/do) the shopping at the weekend.  14) He’s (doing/making) research in physics at Rome University. (Учащиеся выполняют задание в группах. Затем проверяется правильность выполнения и делается вывод, когда используется глагол do или make.) ­What are your answers? What conclusion can we make? Look at the screen, read the  rule and check your answers. (Учащиеся самостоятельно знакомятся с правилом и  делают обобщение и выводы. Структура вводится индуктивным способом.) Ежедневно выполняемые действия (не производство материальных вещей, а просто действия) Do the dishes do the housework В устойчивых выражениях: do badly — поступить плохо do business ­ вести бизнес do a favour — оказать услугу do good — сделать добро do harm — нанести вред do time ­ (to go to prison) — отсидеть срок MAKE  Конструируем,строим или создаем ( все,что после вы можете потрогать) make your bed — заправлять постель make a cup of tea / coffee ­ заварить кофе,чай make a mess ­ устроить беспорядок Все,что касается еды: make a meal ­ breakfast / lunch / dinner ­ готовить еду (завтрак,обед,ужин)  В устойчивых выражениях:  make plans ­ планировать make an exception ­ делать исключение make a telephone call ­ звонить (совершать звонок) make a decision ­ принимать решение make a mistake ­ ошибаться make noise — шуметь make money ­ зарабатывать деньги make an excuse — приносить извинения 3.Развитие навыков письма. Write the words which are used with make и do.  make:  a mistake, dinner, …, …, …, …, …. (7 слов)  do:  homework, the housework, …, …, …, …, …. (7 слов)  III. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД  1. Активизация лексических навыков по теме «Цивилизация и прогресс». ­ It’s time for a game. Do you want to play with me? Let’s remember the words on the  topic “Civilization and progress”. (Учитель раздаёт каждому ученику карточки в  виде таблицы. В ячейках по­русски написаны слова. Учитель диктует их по­ английски и произносит с паузами, во время которых ученики должны вспомнить,  что обозначает слово, и закрыть его фишкой учитель заранее готовит фишки из  бумаги.) Затем учитель проверяет и оценивает работы детей и оценивает каждого  учащегося.) Слова на карточках: Challenge, survival, species, requirement, creature, evolution, archaeologists,  4 мин 3  мин. 3  мин. 2 мин appliances, investigation, tools, discovery, invention, research, civilization, ancient  people, prehistoric times, evolution, pygmy, etc.  2. Развитие навыков диалогической речи на основе прослушанного текста. ­  I’d like you to divide into pairs. One of you will be Mary and her partner will be Paul.  The word combinations on the screen will help you complete the dialogue. Read them  on your own. (Учащиеся самостоятельно читают словосочетания на экране.) What do/did you think/feel? …what’s your opinion? Do you agree…? The reason why…is/was… … because it seems/seemed to me… … because I really do think… Yes, that’s my feeling too. That’s a very good point.  I’m afraid I don’t agree. We both agreed… We couldn’t agree because… Our opinions are different… Your time is up. Write your variants in your activity books on page 49. Mary: (1)… the latest programme “Prehistoric Journeys”? I watched it with interest (2) … the discovery they described is of great scientific importance. Paul: Yes, that;s my feeling too. (3) … I was so impressed… I had never thought such  civilizations could have ever existed on our planet. (4)… that it’s almost like a science  fiction story? Mary: (5) … with that. On the contrary, the discovery is based on historical artifacts  and the results of serious research.  Paul: (6) … Skeletons found by scientists helped them describe the “hobbits” and their  way of life. And… (7) …?  ­ Who will be the first to act out the dialogues? (Учащиеся по очереди выходят к  доске и разыгрывают свои диалоги перед классом.) Now let’s listen to the dialogue and check your variants. Whose variant was the best?  (Учащиеся прослушивают вариант звукозаписи, сравнивают его со своим). IV.Заключительный этап. А) подведение итогов ­ That’s all for today. And what is the result of our lesson? What new have you learnt  today?  (Ss’ possible answers: now we know when we can use  the verbs do and make. We  listened to the dialogue and tried to make our own dialogues on the topic and dramatize  them).      В) Сообщение дом. задания That’s great! Your hometask is to translate these sentences into English. Be attentive  with the usage of  do and make. (Учитель заранее готовит карточки с  предложениями, которые нужно перевести.) 1. Дети должны сами заправлять кровати.  2. Не бойся делать ошибки.  3. Он готовит ей чашку чая каждое утро.  4. У Анны нет стиральной машины, ей приходится стирать вручную.  5. Она попросила его сделать ей одолжение.  6. Мой муж никогда не моет посуду.  7. Компании пришлось быстро принять решение.  4 мин 5 мин 5  мин. 8. Он сказал ей перестать поднимать шум.  9. Постарайся проявить себя на экзамене.  10. Она ненавидит заниматься домашним хозяйством.  С) сообщение оценок (с мотивировкой) Thank you for your active work. Your marks are... That’s all for today, the lesson is over. Good­bye! 2 мин Unit 3. Civilization and Progress. Тема: “Model verbs – expressing degrees of probability in the past”  Lesson  5. Цели урока: Практические:  1. Формировать умение правильно использовать слова do и make. 2.Правильно использовать модальные глаголы в значении предположения в прошлом. 3. Уметь описывать картинку, используя лексику по теме. Общебразовательные:       1.Развитие филологического кругозора (ознакомление и закрепление модальные  глаголы в значении предположения в прошлом).       2. Расширение словарного запаса Развивающие:        1. Развитие внимания.        2.Развитие мыслительных процессов (сравнение) при работе над грамматикой.        3. Развитие мыслительных процессов (анализ) при  работе над грамматикой Воспитательные:          1.Воспитание умения внимательно слушать собеседника.         2.Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в  процессе работы над языком          3.Формирование познавательной активности и поддержание интереса к учению.          4. Воспитание эстетического вкуса (аккуратно сделанные наглядные пособия) Языковой и речевой материал:       1. Active vocabulary.         Old vocabulary: словосочетаниями с глаголами do и make; eyebrow, chin, mouse, eye,  skull, cheek, ear, forehead, nose, odd, unusual, strange, huge, tiny, short, long, wild, friendly,  unfriendly, bright, pale, straight, curly, dark, thin, thick, hairy, challenge, survival, , requirement, creature, evolution, archaeologists, appliances, investigation, discovery, invention, research,  civilization, ancient people, prehistoric times, evolution       New vocabulary:        2. Grammar:  New: Model verbs – expressing degrees of probability in the past             Оснащение урока: 1. Учебник Enjoy English ­ ,М.З.Биболетова, Е.Е.Бабушис, Н.Д.Снежко 2. Картинка по теме«Цивилизация и прогресс». 3.Интерактивная доска. 4. Карточки с транскрипционными знаками.  5.Таблица “Grammar Focus” (model verbs – expressing degrees of probability in the past) 6. Карточки со словами для игры “Назови рифму”.  Ход урока 1. Подготовка учащихся к учебной деятельности на ин.яз. А) приветствие ­ Good morning, boys and girls! I’m glad to see you again. How are you? Who is on duty  today? Who is absent today? В) фонетическая зарядка ­ It’s time to train our tongues. You will take the cards from my table one by one and name the words with the certain sounds. (Ученик выбирает одну из карточек с транскрипционными значками, лежащих на  столе учителя, и показывает её классу. Учащиеся по очереди называют слова по теме  «Цивилизация и прогресс» с этим звуком.) [t] – report, giant, inhabitant, society, artifact [d] – discover, wonder, find, developed, modern [r] ­  creature, research, requirement, discovery [l] ­  tools, evolution, challenge, archaeological, survival [k] – creative, prehistoric, scientific, creature, control [n] – invention, investigation, appliances, ancient, human (Ученики хором повторяют звуки и слова, отрабатывая их произношение.) 2. Сообщение цели урока учащимся  Well done. Today we shall remember model verbs – expressing degrees of probability in  the past, review the usage of the verbs do and make and try to describe the pictures.)  The title of this lesson is “Model verbs – expressing degrees of probability in the past” 1  ми н. 3  ми н. 1  ми н 1. Проверка домашнего задания As I know you have prepared the translation of the sentences. Read them, please. Thank  you. (Учащиеся читают свой перевод предложений. Учитель и учащиеся корректируют  перевод, исправляя ошибки и делая свои комментарии.) 1. Дети должны сами заправлять кровати.  2. Не бойся делать ошибки.  3. Он готовит ей чашку чая каждое утро.  4. У Анны нет стиральной машины, ей приходится стирать вручную.  5. Она попросила его сделать ей одолжение.  6. Мой муж никогда не моет посуду.  7. Компании пришлось быстро принять решение.  8. Он сказал ей перестать поднимать шум.  9. Постарайся проявить себя на экзамене.  10. Она ненавидит заниматься домашним хозяйством.  ­ Let’s make a conclusion once more. When do we use do and make? (Учащиеся ещё раз проговаривают правило, давая свои примеры.) II. Ознакомление учащихся с новым языковым материалом. 1.Введение нового грамматического материала. ­ When we speak about the past we are not quite sure if it is true or false. That is why it is  necessary to remember model verbs – expressing degrees of probability in the past:  must may / might can / could can’t / couldn’t to say if something was true, probable, possible or impossible in the past. Let’s read the  examples from the table “Grammar Focus” exercise 13 on page 90. Who is ready to start?  ( Учитель использует демонстрационную таблицу. После прочтения и обсуждения  образцов из таблицы, вывешенной на доске, ученики самостоятельно делают вывод и  формируют правило.) People must have lived in  Siberia in prehistoric  times. People may / might have  lived in Siberia in  prehistoric times. People can / could have  lived in Siberia in  prehistoric times. Должно быть, люди жили в  Сибири в доисторическое  время Вероятно, люди жили в Сибири в доисторическое время Возможно, люди жили в  Сибири в доисторическое  время 99% Не может быть, чтобы люди  жили в Сибири в  доисторическое время People can’t / couldn’t  have lived in Siberia in  prehistoric times. Make up your own examples. (Учащиеся дают свои примеры). III. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД  1. Закрепление грамматического материала в устной и письменной речи.  Let’s practice the sentences with the modal verbs to express degrees of probability in the  0% You are absolutely  certain that something is true. You think something  has a good possibility of being true. There is a possibility  that something is true. NB: This form is not as  strong as might or may. You are absolutely  certain that something is NOT true. 50% 25% 5  ми н. 6  ми н. 5  ми past. Use must, may / might, can / could or can’t / couldn’t plus the correct form of the  verb in these sentences.  Where was Peter yesterday? He … (be) at school. The school year started a week ago. I’m absolutely sure! They … (arrive) yesterday. I saw their tickets. The course … (begin) on the fifth of September but I’m not so certain about it. Are you joking! Nick … (go) to Moscow last week. He’s supposed to be at work now. They … (come from) London, but I’m not sure. We … (take) the wrong turn. We should be there by now. They … (miss) their train. Otherwise they would be here by now. It … (be) Masha who answered the phone because she’s away. I can’t find my cat anywhere. She … (get out) through the window. (Учащиеся выполняют это задание письменно, а затем сравнивают его выполнение со  своими одноклассниками.) ­ Divide into pairs and get ready to share your ideas. Listen to the sentences of your  classmates and agree or disagree with them. Use different modal verbs to say how certain  you are about them. Then give your reasons. People lived in the Arctic territories in prehistoric times. The pyramids in Egypt were built by aliens. Humans evolved from apes. In the past there was only one continent on Earth. …your own idea. 2. Активизация лексики по теме «Части тела». Today we’ll remember some new words on the topic “Body”. Match the words with the  parts of the human head. (Учащиеся соотносят слова, заранее написанные на доске, с  частями головы на картинкe.) Eyebrow  chin  mouse  eye  skull  cheek  ear  forehead  nose н 3  ми н 2  ми н. ­ Shall we read the words? (Учащиеся читают слова за учителем, а затем в парах.) 3. Развитие навыков монологической речи. ­ Let’s divide into pairs. Choose a picture which you like. Describe the picture. Don’t  forget to use the adjectives from exercise16, page 91.  8  ми Odd, unusual, strange, huge, tiny, short, long, wild, friendly, unfriendly, bright, pale,  straight, curly, dark, thin, thick, hairy. We shall listen to your description in 5 minutes. Your time is up.  (Учащиеся по очереди представляют свои рассказы.) ­ Whose story is the best? 4. Совершенствование лексических навыков. ­ Very good. We have some time for a game. Let’s play the game “Назови рифму”.  (Ученик, назвавший слово, получает жетон. Победителем становится тот, кто наберёт наибольшее количество жетонов.) Decoration (civilization) Process (progress) Cover (discover) Woman (human) Fly (supply) Feature (creature) Resolution (evolution) Creation (Invention) Celebration (investigation) Search (research) Logical (archeological) Historic (prehistoric) IV.Заключительный этап. А) подведение итогов ­ That’s all for today. And what is the result of our lesson? What new have you learnt  today?  (Ss’ possible answers: we've remembered model verbs – expressing degrees of probability  in the past, reviewed the usage of the verbs do and make and tried to describe the pictures.)      В) Сообщение дом. задания That’s great! Your hometask is ex.4 p.47. Match the fact and the reasons that  can/could/may/might/must have caused them..  С) сообщение оценок (с мотивировкой) Thank you for your active work. Your marks are... That’s all for today, the lesson is over. Good­bye! н. 2  ми н 2  ми н 2  ми н Unit 3. Civilization and Progress. Lesson  6. Тема: «The Mayan Civilization». Цели урока: Практические:  1. Формировать умение отвечать на вопросы. 2.Правильно использовать модальные глаголы в значении предположения в прошлом. 3. Читать текст по теме с извлечением конкретной информации по заданию учителя. 4. Формировать детальное понимание текста при чтении, обсуждать прочитанное. 5. Использовать изученную лексику в кратких высказываниях по теме. 6. Составлять краткие монологические высказывания по теме. Общебразовательные:       1.Развитие филологического кругозора (закрепление модальные глаголы в значении  предположения в прошлом). 2. Развитие общего кругозора (информация о цивилизации Майя).       2. Расширение словарного запаса Развивающие:        1. Развитие внимания.        2.Развитие воображения (реальные и нереальные события).        2.Развитие мышления.        3. Развитие мыслительных процессов (анализ) при  работе над грамматикой Воспитательные:          1.Воспитание умения внимательно слушать собеседника.         2.Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в  процессе работы над языком          3.Формирование познавательной активности и поддержание интереса к учению.          4.Воспитание культуры общения на иностранном языке (умение работать в группе). Языковой и речевой материал:       1. Active vocabulary.         Old vocabulary: challenge, survival, , requirement, creature, evolution, archaeologists,  appliances, investigation, discovery, invention, research, civilization, ancient people, prehistoric  times, evolution       New vocabulary: deserted, caused the collapse, drought, intense, densely populated,  instantly, run out, crucial, in response to,  hunter­gatherers, survive       2. Grammar:  New:  Old:   Model verbs – expressing degrees of probability in the past         Оснащение урока: 1. Учебник Enjoy English ­ ,М.З.Биболетова, Е.Е.Бабушис, Н.Д.Снежко 2. Картинка по теме «Цивилизация Майя». 3.Интерактивная доска. Ход урока I. Подготовка учащихся к учебной деятельности на ин.яз. А) приветствие ­ Good morning, boys and girls! I’m glad to see you again. How are you? Who is on duty today? Who is absent today? В) речевая разминка ­ The weather is not bad today, isn’t it? (I agree with you. It is rather warm today.) ­ I’d like to ask you a question. (What would you like to ask me about?) ­ What does the word “civilization” mean? (It is a society that has developed its own  culture and institutions.) ­ Can people learn from the past? How can you prove? (Yes, they can. People can find  out how to produce enough food.) ­ Do you think that it is possible to control society? (Sure. Without any doubt, it is  possible to control society.) ­ How do people call the process of learning something that was not known before?  (They call it “discovery”.) ­ Was the life of ancient people dangerous and difficult? (Yes, it was. For ancient people  their life was a fight for survival.) 1  мин 3  мин ­ Why are archaeological finds very important? The new archaeological finds tell us  about human evolution.) ­ Are you interested in human evolution? (Yes, I am. I can say History is my favourite  subject and I want to know more about human evolution and ancient civilizations.)  2. Сообщение цели урока учащимся  ­ Very good. Look at the screen. What civilization will we talk about?  ­ The Maya. ­ Yes, you are right. It is the theme of our lesson today. We’ll speak about it. 1  мин II. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД  1.Активизация навыков устной речи. ­I’d like you to do the quiz. It is interesting to find out what you know about the Maya.  Complete the sentences. You should choose only one variant. 1. The Maya were ancient people of a) Australia    b) America   c) Asia 2. The Mayan civilization is considered to have been a) advanced   b) primitive    c) strange 3. The Mayan civilization reached its peak in a) the 1st century BC   b) the 19th century  c) 800 AD 4. At its peak the Mayan civilization consisted of a) 13 million people  b) 1,3 million people  c) 130 thousand people 5. At the peak of its development the Mayan civilization a) invented the wheel  b) moved to another place  c) disappeared 6. The reason for the downfall of Mayan civilization was  a) climate change  b) the war with another civilization  c) an unknown fact ­ It is good. 2. Развитие навыков чтения. (Чтение с пониманием основного содержания  текста.) ­ Let’s continue to talk about the Mayan civilization and read the story from ex.37, page  97. Check your answers.  (Учащиеся проверяют правильность их ответов.) III.Ознакомление учащихся с новым языковым материалом. 1.Введение нового языкового материала. (Развитие навыков понимания  лексики  из контекста с опорой на синонимию.) ­ You were right. Pair work. Who is quicker? Now find in the text the words and expressions in bold that mean the following:  a) a long period of time when there is little or no rain and crops die b) a group of people who live by killing wild animals and finding food but do not by  growing  crops c) very great or extreme d) as a reaction  e) to use all of something and not have any left f) with  a lot of people living close together g) cities with no people in them h) extremely important because it has a major on something i) to stay alive despite difficulties 2  мин 5  мин 5  мин j) immediately k) to create a situation in which something fails or stops existing (New words: deserted, caused the collapse, drought, intense, densely populated,  instantly, run out, crucial, in response to,  hunter­gatherers, survive) IV. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех  ВРД  1.Развитие навыков чтения. (Детальное понимание текста при чтении.) ­ Let’s read the text once more and find the answers the questions:  1. Why did the great Mayan civilization collapse? When did it happen?(It was in fact  climate change that caused the collapse of Mayan culture because of intense drought in  800 AD.) 2. Why didn’t the Maya survive the droughts?(Even though the Maya built reservoirs to  collect water, their crops still depended on seasonal rains...) 3. What other civilizations have collapsed for the same reason? (the Anasazi culture of  the Chaco Canyon in New Mexico, USA…) 4. How can people survive under severe environmental conditions? ( 5. What lesson can the Maya teach us? (Supplies of clean water are one of the big  problems facing countries all over the world. People will have to change their habits  even more, in order to survive the climate changes that are predicted in the next  decades.) (Учащиеся отвечают на вопросы, доказывая правильность приведённых аргументов  с помощью примеров.) 2.Закрепление навыков устной речи по теме. ­ Let’s divide into pairs, please, and share the ideas:  What could the Maya have done in order to survive? Use the examples: To predict weather changes better To change their behaviour To build dams instead of pyramids To move to a place with plenty of water To make big supplies of water and food To ask for help from neighbours To invent a way to produce water To learn to turn sea water into drinking water ­ You can use your own ideas. (Подготовить учащихся к последующему обсуждению  в группах.) ­ Have you finished? Who is ready to share the ideas and prove them using the  examples? 3. Обучение полилогической речи. ­ It’s time to work in groups of four. I’d like you to divide into groups and discuss the  ideas you developed in pairs. Follow the chart to organize your discussion in a logical  way.  A Give your opinion                                                             B We believe that…                                                      Ask for a reason We think that…                                                        Why do you say that? In our opinion… Give a reason supporting your view                       Ask for an example 7  мин 6  мин 7  мин Because                                                                   What do you mean?                                                                                  For example?                                                                                  Could you explain this? Give an example illustrating  your reason For example,…    Let me tell you what I mean…                 Accept the reason and            Disagree and                                                                  Give your own opinion            give reasons to                                                                 (return to the start of the         support your  view                                                                  Flow­chart)                                                    ­ Whose argument makes the most sense? (Учащиеся решают, чей аргумент был  самым лучшим.) 4.Проверка домашнего задания. ­ It’s time to check up your hometask. Your hometask was ex.4 p.47. Have you matched  the fact and the reasons that can/could/may/might/must have caused them? (Учащиеся  читают выполненное упражнение, учитель исправляет ошибки.) 1. – b) 1. I worry about Tom. He didn’t call yesterday to tell us about the exam result. b) There is no need to worry. You must have passed it. He would have called us  otherwise. 2. – e) 2. Look, this is James’ key, isn’t it? e) You could have left it in the library…        V.Заключительный этап. А) подведение итогов ­ That’s all for today. And what is the result of our lesson? What new have you learnt  today?  (Ss’ possible answers: we found out a lot of interesting things about the Maya, tried to  express our ideas about the reasons of its collapse. It was very exciting. We introduced  with some new words.)     В) Сообщение дом. задания That’s great! Your hometask is to write a composition describing your findings about an  ancient civilization. Follow the plan: 1. Describe where and when the people lived. 2. Give details about what they looked like. 3. Describe what their lifestyle was like. 4. Explain what lesson we can learn from them. С) сообщение оценок (с мотивировкой) Thank you for your active work. Your marks are... That’s all for today, the lesson is over. Good­bye!                                                  Unit 3. Civilization and Progress. Lesson 7. Тема: «Different Inventions of Mankind ». Цели урока: 3  мин 5мин Практические:  1. Формировать умение отвечать на вопросы. 2. Уметь составлять краткие монологические высказывания на основе изученной лексики с  использованием речевых опор. 3. Формировать умение извлекать конкретную информацию при чтении текста по заданию  учителя. 4. Формировать детальное понимание текста при чтении, обсуждать прочитанное. 5. Использовать изученную лексику в кратких высказываниях по теме на основе  прослушанного текста Общебразовательные:              1.  Развитие общего кругозора (информация о великих изобретателях).       2. Расширение словарного запаса       3.Умение работать со словарём. Развивающие:        1. Развитие внимания        2.Развитие мышления.        3. Развитие мыслительных процессов (анализ). (Критически смотреть на появление  новых изобретений.) Воспитательные:          1.Воспитание умения внимательно слушать собеседника.         2.Развитие у учащихся аккуратности и настойчивости в преодолении трудностей в  процессе работы над языком          3.Формирование познавательной активности и поддержание интереса к учению.          4.Воспитание культуры общения на иностранном языке (умение работать в группе). Языковой и речевой материал:       1. Active vocabulary.         Old vocabulary: challenge, survival, requirement, evolution, appliances, investigation,  discovery, invention, research, civilization, evolution,  mobile phone, TV set, vacuum cleaner,    car  computer   TV remote­control dishwasher  fridge  fax machine microwave oven camera  talking alarm clock, caused the collapse, instantly, survive       New vocabulary: the words with the similar meaning: evolve, aid, reliant on, disaster, fall  apart, occur, develop gradually       2. Grammar:  New:  Оснащение урока: 1. Учебник Enjoy English ­ ,М.З.Биболетова, Е.Е.Бабушис, Н.Д.Снежко 2. Презентация «Великие изобретатели». 3.Интерактивная доска. 4. Магнитофонная запись. Ход урока I. Подготовка учащихся к учебной деятельности на ин.яз. А) приветствие ­ Good morning, boys and girls! I’m glad to see you again. How are you? Who is on duty today? Who is absent today? В) речевая разминка ­ As I know you like to play very much. Today we’ll play the game “Be attentive”. I’ll  think of the word and you will try to guess it. ( Учитель загадывает слово по теме.   Ученики пытаются отгадать загаданное слово.) ­ It is the important invention of the last century. (примерный ход игры) S: Is it a television? T: No, it is not. S: Is it a computer? T: No, it is not. S: Is it a microwave oven? T: Yes, it is. 2. Сообщение цели урока учащимся  ­ Very good. What shall we talk about?  ­ I think we’ll speak about different inventions of mankind. ­ You are right. Today we’ll try to think critically about the values of the progress, to  practice giving opinions and arguments and practice speaking, reading specific  information. By the way, we will learn the new words and prepare to write an opinion  essay on the topic: “Has technology become such a big part of your life that existing  without it now seems impossible? » II. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД  1. Активизация лексики по теме. ­ Look through the list of the words and choose the most or least useful thing in the home from your point of view.  A mobile phone                                 A TV set A vacuum cleaner A car A computer A TV remote­control A dishwasher A fridge A fax machine A microwave oven A camera A talking alarm clock Express your point of view using this text as an example:      I think that ….. is the most important thing. Some of the inventions, for example …. is less important. We do not often use a … ­ You see that we can’t live without gadgets and machines today. Read and guess what  gadgets and machines people use when they need To keep food fresh for a long time To wash the dishes To send and receive urgent messages To cook, defrost, reheat prepared food To move wherever you want by yourself 1мин 2  мин 1  мин 3  мин 3  мин To operate the TV set from a distance To take photographs To write programs, play games, find and use information, etc. To have fun and entertain To wake up people and to tell the time To perform everyday cleaning tasks To receive or make calls, to send SMS 2.Развитие навыков чтения. ­ It’s time to remember great inventors. Are you ready to give their names? (Pp name  them.) OK. Let’s get some more information about them. Read the presentation. One of  you will read it, another pupil will translate. The game is called “The best interpreter”. At the end of the Middle Ages and the beginning of the Renaissance the German ,Johan  Gutenberg (1394­1467) invented printing with movable type.   So began the first revolution in information technology. In 1876,Alexander Graham Bell, an American engineer, invented telephone. In 1908 Henry Ford created the world’s first car assembly line. He was the man  who transformed the world. The Wright brothers invented, built and flew the first airplane in    1903. (USA)         The first television was invented by John Baird    from Scotland in 1926. Sergey Korolyev  (Russia) designed the first artificial satellite in 1957. In 1981 Bill Gates (USA) created  Microsoft­ DOS ( Disk Operating System) .  Who is the best interpreter?   3. Развитие навыков говорения на основе прочитанного. Now, let’s see who the most attentive is?  ­ What did Johan Gutenberg invented? ­ Is Alexander Graham Bell an American or British engineer? ­ When did Henry Ford create the world’s first car assembly line? ­ The Wright brothers invented, built and flew the first airplane in    1904, didn’t they? ­ The first television was invented by John Baird    from Scotland in 1926, wasn’t it? ­ Who designed the first artificial satellite in 1957? ­ When did Bill Gates (USA) create  Microsoft­ DOS? I see you are very attentive at the lesson.  III.Ознакомление учащихся с новым языковым материалом. 1.Введение новой лексики. When we speak English it is necessary not to confuse the words with the similar  meaning. I want you to match the words and phrases to make pairs with similar meaning. Use a dictionary if it is necessary. Evolve Aid Reliant on Catastrophe Happen Disaster Collapse Occur Help Dependent on Fall apart Develop gradually (Pp do the task and then check it up) Now you should write them into your vocabularies. IV. Повторение раннее пройденного материала и развитие всех ВРД 1. Развитие навыков говорения на основе прочитанного. You know that computers play an important role in our life. Do you agree with this  5  мин 3  мин 5  мин 5  мин statement “Computers aren’t intelligent, they only think they are.” Read the presentation  and express your opinion. 1. Civilization won’t collapse without computers. (I disagree with it. People are  dependent on computers). 2. People depend on technology in all aspects of life. (I agree. People depend on  technology in all aspects of life.) 3. Computers are only additional tools in the workplace. (I agree. Because people created them.) 4. People are forgetting how to survive in the real world. ( I agree. People are becoming  more helpless. It is difficult to survive without modern gargets.) 5. Computers are more reliable than people. (I disagree. Because computers are only  machines.) 6. Computers allow us to access the latest information really quickly. (I agree.  Computers allow us to access the latest information really quickly.) 7. Computers will replace printed books. (I disagree. It is difficult to read on the screen.) ­ Well done. 2. Развитие навыков аудирования. (понимание основного содержания). ­ As we see different inventions make people’s life easier. It is impossible to imagine our life without computers. Now we’ll listen to 3 people and find out what role computers  play in their life. Listen to the text carefully, please. Match the statements from the table  with what the speakers say. № a) Computers are only additional tools in the workplace. b) People depend on technology in all aspects of life. c) Computers are more reliable than people. Speaker1.  When I really thought about the role of modern technology in our lives, I was surprised  at hw much it plays a daily role in my life. I spend about 3 hours on the Internet every  day, talk to my family and friends by mobile phone and send messages by phone and by  e­mail. My life would be a disaster without all these things… Speaker2.  I often think about how, not long ago, people managed to work without these machines,  how they could only rely on pen and paper. Computers are machines that should assist  you in your work, they should not be the only tool people rely on in their professional  work… Speaker3.  I think computers are much more reliable nowadays whereas people aren’t. Computers  are a sign of progress. They have helped our society to evolve to what we are now. I  firmly believe that modern technology will help people become more advanced in all  spheres… 3. Развитие навыков говорения на основе прослушанного текста. ­ Pair work. Listen to the texts again. And be ready to discuss the following questions: 1.Why have computers become an important part of our everyday life? 2.Do you think people depend on computers too much? 3.Why are some people against computers? 4.What do you think the world would be like without computers? 5.On a desert island ,would you prefer a human or a computer for a company?  ­ You may use these sentences to make your speech more authentic.  5  мин 7  мин One day a catastrophe may occur. Computers are machines that should assist you in your work. Computers are a sign of progress. Modern technology will help people become more advanced in all spheres. Our world won’t end without all of our modern technology. Our world is not easy to destroy. People depend on radio, TV and computers for most of their entertainment. My life would be a disaster without all these things.   ­ What conclusion can we make? (Ss: It’s impossible to separate technology from our  everyday life. Technology helps people become more advanced in all spheres of life.) IV.Заключительный этап. А) подведение итогов ­ And what is the result of our lesson?  (Ss’ possible answers: Today we’ve introduced with the new words, tried to speak about “Civilization and Progress”, got some interesting information from the texts and tried to  think critically about the values of the progress.     В) Сообщение дом. задания ­ That’s great! Your hometask will be to learn the new words by heart and to write an  opinion essay on the topic: “Has technology become such a big part of your life that  existing without it now seems impossible?” 2  мин 3  мин ­ A good opinion essay should contain the following:    1. An introduction in which you state the problem.    2.Your personal opinion and your reason for it. С) сообщение оценок (с мотивировкой) Thank you for your active work. Your marks are... That’s all for today, the lesson is over. Good­bye! Литература  Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык: Английский   Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык: Книга для  1. с удовольствием / Enjoy English: Учебник для 10 кл. общеобраз. учрежд. – 2­е изд.,  испр. – Обнинск: Титул, 2012. – 216 с.: ил. 2. учителя к учебнику Английский с удовольствием / Enjoy English для 10 кл.  общеобраз. учрежд. – Обнинск: Титул, 2011. – 112 с. 3. с удовольствием / Enjoy English: Рабочая тетрадь № 1 к учебнику для 10 кл.  общеобраз. учрежд. – Обнинск: Титул, 2010. – 96 с.: ил.  Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык: Английский Биболетова М.З., Бабушис Е.Е. Английский язык: Английский с  4. удовольствием / Enjoy English: Рабочая тетрадь № 2 к учебнику для 10 кл.  общеобраз. учрежд. – Обнинск: Титул, 2010. – 64 с.: ил. 5.  Биболетова М.З., Трубанева Н.Н. Программа курса английского языка к  УМК Английский с удовольствием / Enjoy English для 2­11 классов общеобраз.  учрежд. – Обнинск: Титул, 2010. – 56 с. 6.      Цебаковский С. Кто боится английской грамматики? Пособие для  изучающих и недоучивших английский язык. ­ Обнинск

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”

Урок английского языка в 10 классе “Learning from the Past”
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
01.03.2018