В.Шекспир - бессмертный поэт
Оценка 4.9

В.Шекспир - бессмертный поэт

Оценка 4.9
Разработки уроков
rtf
английский язык
9 кл
04.03.2020
В.Шекспир - бессмертный поэт
Литературный клуб. Воспитание у детей интереса к культурному наследию Великобритании.
Литератерный клуб.rtf

Тема:  В. Шекспир – бессмертный поэт.

 

   Цели образовательные и воспитательные:

    вовлечение каждого ученика в активный познавательный процесс по сопоставлению языковых конструкций;

    воспитание у детей интереса к культурному наследию Великобритании.

   Задачи учебно – педагогические:

    развитие навыков говорения, аудирования в процессе творческого общения учеников друг с другом и с учителем на основе изученной темы;

    развитие творческих способностей;

    формирование навыков по исследовательской деятельности;

    развитие навыков в переводческой деятельности с английского языка на русский и с русского языка на удмуртский.

Форма урока:

Литературный клуб.

Наглядность:

1. Пьесы В. Шекспира.

2. Портрет поэта, картины мест, где он жил, работал (Дом  В. Шекспира, церковь у реки Эйвон, театр «Глобус» и др.)

 

   Урок проводится в 9  классе 23 апреля в День книги, в день рождения и смерти В. Шекспира. За неделю до урока дети делятся на 3 три творческие группы.

Дается домашнее задание: познакомится с творчеством и биографией писателя на русском языке, с комедиями и трагедиями, выучить отрывки из стихотворений  на русском и английском языках, сделать перевод на родной (удмуртский) язык; узнать, сколько было написано Шекспиром пьес, сонетов, поэм и есть ли переводы на удмуртский язык, кто автор переводов. Задания распределяются в группах с учетом способностей и желания.

 

 

 

На доске:                          Literary  club.

William Shakespeare – Immortal Poet of Nature.

 

immortal [ i'mo:tl] – бессмертный

dedicate [ dedikeit] – посвящать

doubtful [ dautful] – сомнительный

prove [ pru:v] – доказывать

dealer [di:lэ] – торговец

corn [ ko:n] – зерно, хлеб

leather [ le  э] – кожа

twins [ twins] – близнецы

Globe Theatre -  театр « Глобус»

height [ hait] – вершина, высота

fame – [ feim] - слава

bury - [ 'beri] – хоронить

Proverb: «Wear the old coat and buy the

It's not true ( It's false)                                       new book»

It's true ( It's right)

 

Ход урока.

 

   Teacher: Good afternoon everybody. Today our lesson is dedicated to the greatest playwright in world literature: William Shakespeare. Theme our lesson is W. Shakespeare – Immortal Poet of Nature. I hope that all of you will take an active part in it.

   Look at the blackboard and repeat after me. (Проговаривание слов на доске T – Cl).

   Now listen to some facts  of William Shakespeare's biography and the time when he lived and worked.                                                                             ( Перед аудированием  каждая группа получает по две карточки с утверждениями о некоторых фактах из жизни писателя, с которыми они соглашаются или, если не соглашаются, то дают правильный вариант ответа.)

 

 

 

Pupil 1

Pupil 2            Рассказывают биографию Шекспире.( Приложение 1)

Pupil 3

 

Teacher: You have mentioned the main facts in Shakespeare's biography. Now I'd like you to agree or disagree with some facts from William Shakespeare's life:

1.     Shakespeare was born in the 17th century. Is it true? (No, it's not true. He was born in the 16th century, in 1564)

2.     William got a good education in London. ( It's not true. He got his education in the locfl grammer school in Stratford).

3.     William Shakespeare had three children: a daughter Susanna and twin sons. ( He really had three children: a daughter Susanna and twins, but they were a daughter Judith and a son Hamnet).

4.     Shakespeare never acted on the stage. (It's not true).

5.     Shakespeare died in London and was buried in Westminster  abbey. (It's false. He died in Stratford-on-Avon and was buried in the Holy Trinity Church in Stratford).

6.     Shakespeare wrote 47 plays, 154 sonnets and 2 poems. ( He wrote 37 plays, 154 sonnets and 2 poems).

 

   Teacher: Thank you for your answers. I see that you know Shakespeare's life rather well. As you know, in London Shakespeare became an actor of the Globe Theatre and began to write plays for it. He wrote tragedies, comedies and historical plays. I'm sure that you know them well. So your next task is to divide his plays into tragedies and comedies and translate on Russian and Udmurt.

   (Each group receives 14 cards where the name  of Shakespeare's plays are written. The cards are mixed).

   Comedies:

1.     «The Comedy of Errors»

2.     «The Taming of the Shrew»

3.     «All's Well that Ends Well»

4.     «A Midsummer Night's Dream»

5.     «Much Ado about Nothing»

6.     «Twelfth Night»

7.     «The Merry Wives of Windsor»

   Tragedies:

1.     «Hamlet, Prince of Denmark»

2.     «Othello»

3.     «King Lear»

4.     «Macbeth»

5.     «Romeo and Juliet»

6.     «Julius Caesar»

7.     «Antony and Cleopatra»

   Teacher: Now listen to an extract from famous play and tell us what play it is from. What was the name of the young prince?

   Pupil 1: To be, or not to be...

   Pupil 2: Чтение перевода  на русском языке.

   Pupil 3: Чтение перевода на удмуртском языке.

     Луыны яке овол – таче юан?

     Ма умойгес сюлэмез – валаны

     Кылыны яке ньылпунерлы бадзым эзель

     Яке, уяса шурын уськытыны соосыз

     Жугиськыса? Кулыны, изьыны

     Яке али верано, маин уйвот быре

     Куректонэн но сюрс куазь пыр

     Кылем вашкала выжыослы – кызьы таче огазеяськон

     Куректытек? Кулыны, изьыны, изьыны.                      ( Сопоставительный анализ.)

   Teacher: Tell what play it is from. (From «Hamlet, Prince of Denmark»)/

You are right.

   «To be, or not to be; that is the question». This quotation is known to everybody, but there are a lot of other famous interesting expressions from

Shakespeare's plays. Translate some of them. (Each group receives 3 cards, where expressions from Shakespeare's plays). Translate  on Russian and

Udmurt.

1.     All is well that ends well. - Все хорошо, что хорошо кончается.

2.     Life is not all cakes and ale. - Жизнь прожить  - не поле перейти.

3.     Brevity is the soul of wit. - Краткостьсестра таланта.

4.     Much ado about nothing. - Много шума из ничего.

5.     To win golden opinions. - Заслужить благоприятное мнение.

6.     Sweets to the sweet. - Прекрасное – прекрасной.

   Чтение командами переводов на русский и удмуртский языки.  Подбор аналогичных крылатых выражений на удмуртском языке. Сопоставительный анализ.

   Teacher: Fill in the missing letters in the names of Shakespeare heroes and you will read vertically the name of a legendary hero.

   Pupils: ( Отгадывание кроссворда)

Answer: ORPHEUS (команды записывают слово на доске).

   Teacher: Do you know who Orpheus was? Listen to the song «Orpheus» written by Shakespeare.

   Pupil 1: Song on English

   Pupil 2: on Russian

   Pupil 3: on Udmurt

Сопоставительный анализ.

   Teacher: Shakespeare wrote many sonnets (154). They are very popular and loved by our people. All of them were translated into different languages. Listen the 91st sonnet.

   Pupil 1,2,3: on English

   Pupil 4: on Russian

   Pupil 5: on Udmurt

Сопоставительный анализ.           Quiz:

   Teacher: We'll see who knows Shakespeare and his plays best of all.

1.     When was Shakespeare born? (April 23, 1564)

2.     When did he die? (April 23, 1616)

3.     Who was his wife?  (Farmer's daughter Anne Hathaway)

4.     Where is the Globe Theatre? ( in London)

5.     How many plays (sonnets) did Shakespeare write? (37 plays and 154 sonnets)

6.     Where did he spend his last year of life? (in Stratford)

7.     Where was Shakespeare buried? (He was buried in a church at Stratford)

8.     Who were the most romantic and tragic lovers? (Romeo and Juliet)

9.     Who was the most jealous person who even killed his wife? (Othello)

10. Who were the most famous Russian translators of Shakespeare plays?

         ( S.Marshak, B. Pasternak, A. Ostrovski, M. Lozinski)           11.Who were Udmurt translators of Shakespeare plays?

10 и 11 вопросыобщие.

Teacher: What do you think about this proverb: «Wear the old coat and buy the new book»?

Подведение итогов урока. Оценки. The lesson is over. Thank you for taking an active part in it. Good bye!

Литература:

1.     ж. «Иностранные языки в школе» № 5, 2002. стр.29.

2.     ж. «Иностранные языки в школе» № 5,2003. стр 62.

3.     «Английский язык». Приложение к газете «Первое сентября» № 16, 2001 г.

Приложение 1

 

Pupil 1:The name of William Shakesheare is known all over the world. The last half of the 16th and the beginning of the 17th centuries are known as the Golden Age of English literature. It was the time of the English Renaissance and sometimes it is called «The Age of Shakespeare».

   People often call Shakespeare «Our National Bard», «The Immortal Poet of Nature» or «The Great Unknown». We really know few facts of his life and many of them are doubtful. But some facts are known to us and are proved by documents.

Pupil 2: The first facts of Shakespeare's biography are that he was born on April 23, 1564 in Stratford-upon-Avon. His father, John Shakespeare, was a dealer in corn, meat, wool and leather. William's mother, Mary Arden, was the  daughter of a rich farmer in the village of Wilmcote.

   We also know that being 18 years old William married Anne Hathaway, who was 9 years older than himself. They had a daughter Susanna and twins – a son Hamnet and a daughter Judith.

Pupil 3: It is known that in 1567 Shakespeare went to work to London, where he began writing plays staged at the Globe Theatre. By 1592 he had been an important member of a well-known acting company.

   It is known that only in 1611, at the height of his fame, Shakespeare returned to Stratford, where in April 23, 1616 he died. He was buried in a fine old church in Stratford.

 

   

 

 

 

 

 

 

Тема: В. Шекспир – бессмертный поэт

Тема: В. Шекспир – бессмертный поэт

На доске:

На доске:

Перед аудированием каждая группа получает по две карточки с утверждениями о некоторых фактах из жизни писателя, с которыми они соглашаются или, если не соглашаются, то…

Перед аудированием каждая группа получает по две карточки с утверждениями о некоторых фактах из жизни писателя, с которыми они соглашаются или, если не соглашаются, то…

I'm sure that you know them well

I'm sure that you know them well

Яке али верано, маин уйвот быре

Яке али верано, маин уйвот быре

Сопоставительный анализ.

Сопоставительный анализ.

Приложение 1 Pupil 1: The name of

Приложение 1 Pupil 1: The name of
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
04.03.2020