Открытый урок в 7 «Б» классе на тему «Accident-prone» - «Невезучий»
Учитель: Курдюкова
Ольга Степановна
Учебно – методическое обеспечение: УМК «Spotlight 7” учебник для 7 класса общеобразовательных учреждений, Москва Express Publishing «Просвещение» 2022.
Авторы: Ю. Е. Ваулина, Дж. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс
Тип урока: урок ознакомления с новым материалом
Цель: обучение общению, развитие коммуникативных умений и навыков учащихся
Учебно-методические задачи:
ü научиться сообщать о проблемах здоровья и травмах, расспрашивать о состоянии здоровья и приободрять заболевшего;
ü освоить распознавание и употребление в речи возвратных местоимений;
ü развивать умения, составляющие лингвистическую компетенцию: языковую догадку, освоение явления полисемии и омонимии (понимание каламбура), сопоставление языковых явлений в изучаемом и родном языке
ü развивать умения смыслового чтения: умения прогнозировать содержание текста по иллюстрациям и ключевым словам, устанавливать смысловые соответствия при восприятии речи на слух;
ü развивать воображение при моделировании ситуаций общения
ü воспитывать культуру поведения через освоение норм этикета: умения поинтересоваться о здоровье, успокоить, рассказать о своих проблемах
ü создание условий для организации и обеспечения образовательного процесса
Оборудование: УМК Spotlight 7, раздаточный материал в виде таблицы и предложений, аудиозаписи к упражнениям из учебника
Грамматический материал: Reflexive pronouns - Возвратные местоимения
Лексический материал: введение новых слов и понятия « a pun» (каламбур)
План урока
Teacher: Good afternoon! I’m glad to see you. How are you today? Sit down, please. (Предварительно написать на доске дату и тему урока «Accident-prone») Our lesson is called «Accident-prone». What are your variants of the translation? Can you give any synonyms?
Дома ребятам было задано найти перевод словосочетания. Учащиеся стараются перевести на русский язык каждое слово по отдельности и словосочетание в целом, а также дать объяснение на английском языке этого словосочетания.
Teacher: You’re right! It means to have a tendency to suffer mishaps. We can say like this about an unlucky man.
Teacher: Look at the blackboard please. There’re some new word-combinations. Repeat after me! Tell me, please, have you ever broken your leg?
Pupil: Yes, I have.
Teacher: Have you ever chipped a tooth?
Pupil: No, I haven’t.
What? (happened) |
How? (did it happen) |
1 cut (cut-cut) a finger |
a) eat some nuts |
2 break (broke-broken) a leg |
b) rollerblade |
3 |
c) |
Teacher: Match the words from the first column to the left column and write down them. (См. приложение 1). It’s time to make your own dialogues. You can choose the next words: cut a slice of bread, eat some nuts, play basketball, lift a heavy box, not to see the cupboard door, rollerblade.
Заслушать несколько диалогов.
Teacher: Look at the pictures in the ex. 2. Where are the people?
Pupil1: Maybe, they’re on the seaboard
Teacher: Yes, they are on the boardwalk by a beach. They’re walking on the board and suddenly one of them hits a lamp-post. We’re going to listen to the cartoon strip. Be attentive! And now we’re going to discuss new words! Find the phrases in the text and fill in the gaps in the table. Как мы переведем «смотреть на»? Записываем. Your home task is to learn these words by heart. Now answer my questions:
· What are the names of the main characters?
· What was Mat doing when he hit the lamp-post?
· How did Bill help Tom?
· What did the doctor say?
· Who is more optimistic?
· Who is accident-prone? Why?
Teacher: Look again at the cartoon strip, the last exchange is “Let’s just call it a summer break” What does it mean? Summer break? Что имеется в виду под этим словосочетанием? Summer – это мы знаем лето, break- это перерыв, пауза, а также переводится, как трещина, перелом и тд. В данном случае summer break является шуткой-каламбуром, summer break or break a ankle. Таким образом, мы подошли с вами к понятию каламбур(a pun записать на доске). Ребята, каламбур- это словосочетание, основанное на использовании сходно звучащих, но различных по значению слов или разных значений одного слова. Эффект каламбура, обычно юмористический, заключается в контрасте между смыслов одинаково звучащих слов. Каламбуры часто встречаются в поэзии А. С. Пушкина: «Будет вам по калачу.., А не то поколочу!» Или такой пример я зачитаю вам сейчас из современной поэзии Николая Ивановича Глазкова:
«Люблю речные отмели и косы,
Люблю, когда звенят лугами косы,
Но мне милей моей любимой косы!..
Ты не смотри на эту слабость косо.»
Британский юмор считается одним из самых изысканных и сложных. Он в основном основан на умении понимать каламбуры. Существуют даже специальные словари каламбуров. Мы с вами уже встречали каламбуры в наших учебниках. Поработаем в группах. Ваш ряд выполняет это задание, вы это и тд. Look at the ex. 3b. Match beginnings of the jokes to endings. Then let’s listen and check!
Teacher: Look at the cartoon strip again, please, and find the examples with reflexive pronouns
Pupil: You’ve hurt yourself
Teacher: Excellent!! Итак, возвратные местоимения или Reflexive pronouns (записать на доске). Каждому личному местоимению соответствует возвратное местоимение. (I-myself …)
Далее объяснить данный материал (стр. GR9 учебника) или дать возможность прочитать кому-нибудь.
Teacher: Let’s train!
Раздать задания каждому на закрепление грамматического материала. См. Приложение 2.
Teacher: Sometimes we can be in a bad mood or feel unwell. And It’s very important to cheer up each other. Please, look at the ex. 6. When we want to ask about a health, we can use such sentences as…. If we want to give reassurance (приободрить), then we use……. Let’s make up dialogues!
Teacher: Close your books, please, call 10 phrases & words that you remembered during our lesson.
Teacher: Let’s write down your homework.
1) page 98 ex 1 & 2 – learn new words
2) WB- page 60
Our lesson is over. Thank you for your excellent work! Good bye!
смотреть на кого-л. |
|
вызвать скорую помощь |
|
вывихнуть лодыжку |
|
не волнуйся! |
|
фонарный столб |
|
берегись! |
|
перевязать платком |
|
ты в порядке? |
|
неудача |
|
Ex.1
1.Lamp post a) injured slightly by being bent
b) to cover or surround ankle
2. Ambulance with cloth or other material
3. Twisted c) a special vehicle used to
take sick or injured people
to hospital
4. Wrap your ankle d) a tall post with a light at
the side of roads and in
other public places
Ex.2
1. девочка со сломанным зубом 2. девочка с больной спиной 3. девочка с вывихнутой лодыжкой 4. девочка с вывихнутым запястьем 5. девочка со сломанной ногой 6. девочка с порезанным пальцем
|
a) twist her ankle b) sprain her wrist c) break her leg d) hurt her back e) cut her finger f) chip her tooth
|
Ex3
Complete each sentence with myself/ yourself……. etc.
· Tom cut __________ while he was cooking.
· Nick and Kate had a great time. They really enjoyed ___________.
· Watch out! This frying pan is very hot! Don’t hurt ___________.
· I think I should pay more attention to _______________.
Ex.3
Complete each sentence with myself/ yourself……. etc.
· Tom cut __________ while he was cooking.
· Nick and Kate had a great time. They really enjoyed ___________.
· Watch out! This frying pan is very hot! Don’t hurt ___________.
· I think I should pay more attention to _______________.
Ex.3
Complete each sentence with myself/ yourself……. etc.
· Tom cut __________ while he was cooking.
· Nick and Kate had a great time. They really enjoyed ___________.
· Watch out! This frying pan is very hot! Don’t hurt ___________.
· I think I should pay more attention to _______________.
Ex.4
1. Who translated the text for you? –Nobody. I translated it ____________.
2. Who told you that Sarah was getting married? –Linda told me __________.
3.Can you do the washing-up for me? –Why can’t you do it ______________.
4. Did Tom’s father buy him an i-phone? –No, Tom did it
Ex.4
1. Who translated the text for you? –Nobody. I translated it ____________.
2. Who told you that Sarah was getting married? –Linda told me __________.
3.Can you do the washing-up for me? –Why can’t you do it ______________.
4. Did Tom’s father buy him an i-phone? –No, Tom did it
Ex.4
1. Who translated the text for you? –Nobody. I translated it ____________.
2. Who told you that Sarah was getting married? –Linda told me __________.
3.Can you do the washing-up for me? –Why can’t you do it ______________.
4. Did Tom’s father buy him an i-phone? –No, Tom did it
Ex.4
1. Who translated the text for you? –Nobody. I translated it ____________.
2. Who told you that Sarah was getting married? –Linda told me __________.
3.Can you do the washing-up for me? –Why can’t you do it ______________.
4. Did Tom’s father buy him an i-phone? –No, Tom did it
Ex.4
1. Who translated the text for you? –Nobody. I translated it ____________.
2. Who told you that Sarah was getting married? –Linda told me __________.
3.Can you do the washing-up for me? –Why can’t you do it ______________.
4. Did Tom’s father buy him an i-phone? –No, Tom did it
Ex.3
Complete each sentence with myself/ yourself……. etc.
· Tom cut __________ while he was cooking.
· Nick and Kate had a great time. They really enjoyed ___________.
· Watch out! This frying pan is very hot! Don’t hurt ___________.
· I think I should pay more attention to _______________.
Ex.4
1. Who translated the text for you? –Nobody. I translated it ____________.
2. Who told you that Sarah was getting married? –Linda told me __________.
3.Can you do the washing-up for me? –Why can’t you do it ______________.
4. Did Tom’s father buy him an i-phone? –No, Tom did it
Ex.4
Answer the questions and use reflexive pronouns.
· Who translated the text for you? – Nobody. I translated it ____________.
· Who told you that Sarah was getting married? – Linda told me ____________.
· Can you do the washing-up for me? – Why can’t you do it ______________.
· Did Tom’s father buy him an i-phone? – No, Tom did it _____________.
· What are the names of the main characters?
· What was Mat doing when he hit the lamp-post?
· How did Bill help Tom?
· What did the doctor say?
· Who is more optimistic?
· Who is accident-prone? Why?
criterions of estimation:
0 mistake - 5
1 mistake - 4
2 mistakes - 3
3 and more mistakes - 2
Скачано с www.znanio.ru
Материалы на данной страницы взяты из открытых источников либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.