Пояснительная записка
годовой контрольной работы для проведения промежуточной аттестации
обучающихся 6-х классов общеобразовательных учреждений
по английскому языку в 2024 году
Назначение годовой контрольной работы – оценить уровень языковой подготовки по английскому языку обучающихся 6-х классов общеобразовательных учреждений в целях их промежуточной аттестации.
Содержание годовой контрольной работы определяется на основе следующих документов:
- Федерального государственного образовательного стандарта начального общего, основного общего и среднего (полного) общего образования (Утвержден приказом Министерства образования России от 05.03.2004 №1089).
Для определения уровня сформированности коммуникативной компетенции у обучающихся 6-х классов общеобразовательных учреждений в годовой контрольной работе предусмотрена 1 часть (письменная) и используются различные типы заданий на проверку коммуникативных умений и языковых навыков.
Выполнение обучающимися совокупности представленных заданий позволяет оценить уровень их иноязычной подготовки, достигнутого к концу обучения в 6 классе.
Структура и содержание годовой контрольной работы
Годовая контрольная работа состоит из письменной части, представленной 3 разделами и включающей задания по аудированию, чтению, а также задания на контроль лексико-грамматических навыков. В годовую контрольную работу по английскому языку включены задания с выбором ответов (ВО) и задания с кратким ответом (КО).
Распределение заданий годовой контрольной работы по проверяемым видам деятельности, умениям и навыкам
В контрольной работе проверяется иноязычная коммуникативная компетенция обучающихся 6-х классов общеобразовательных учреждений. Контрольно-измерительные задания годовой контрольной работы нацелены на проверку речевых умений в двух видах речевой деятельности (аудировании, чтении), а также использовании языковых умений и навыков. В частности, в контрольной работе проверяются:
· умение понимать в прослушанном тексте запрашиваемую информацию (раздел 1);
· умение понимать основное содержание прочитанного текста (раздел 2);
· навыки использования языковых единиц в коммуникативно-значимом контексте (раздел 3).
В разделе 1 (задание по аудированию) проверяется понимание в прослушанном тексте запрашиваемой информации. Тип задания - задание с кратким ответом (КО).
Максимальный балл за выполнение задания – 7 баллов.
Примерное время на выполнение задания данного раздела – 7 минут.
Раздел 2 (задания по чтению) содержит задание на контроль сформированности умений просмотрового чтения, направленного на понимание основного содержания прочитанного. Тип задания - задание с кратким ответом (задание на соответствие). В данном задании надо установить соответствие между заголовком и небольшим текстом.
Максимальный балл за выполнение задания – 4 балла.
Примерное время на выполнение задания данного раздела – 10 минут.
Раздел 3 (задания по лексике и грамматике). В данном разделе проверяются навыки оперирования грамматическими и лексическими единицами.
Максимальный балл за выполнение задания – 15 баллов.
Примерное время на выполнение задания данного раздела – 20 минут.
На выполнение заданий контрольной работы отводится 37- 40 мин.
Система оценивания
За верное выполнение каждого задания из разделов 1-2 обучающийся получает 1 балл, за задание из раздела 3 - 0,5 балла. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.
За выполнение задания раздела 1 обучающийся может получить от 0 до 7 баллов; за задание раздела 2 – от 0 до 4 баллов; за задание раздела 3 – от 0 до 11 баллов.
Максимальное количество баллов, которое может набрать обучающийся за выполнение контрольной работы, – 22.
Критерии определения оценки достижения предметных результатов
по итогам проведения годовой контрольной работы
Отметка по пятибалльной шкале |
Объем правильно выполненных заданий, % |
Объем правильно выполненных заданий в баллах |
5 |
90-100 |
20-22 |
4 |
66-89 |
15-19 |
3 |
50-65 |
11-14 |
2 |
менее 50 |
0-10 |
Годовая контрольная работа
для проведения промежуточной аттестации
обучающихся 6-х классов общеобразовательных учреждений
по английскому языку в 2024году
Вариант 1
ЧАСТЬ 1. АУДИРОВАНИЕ
I. You will listen to the story. For questions 1 —7 choose the correct variant. You will listen to the story twice. Вы услышите рассказ. Для вопросов 1-7 выберите правильный вариант ответа. Вы услышите рассказ дважды.
1) Yura went to Sochi…. .
a) alone b) with his family c) with friends
2) His family travelled by……
a) car b) train c) plane
3) Yura’s family stayed…..
a) with friends b) at a hotel c) with the chidren’s grandparents
4) They lived in the……of the city.
a) north b) south c) cold
5) The weather was …..
a) very hot b) rainy c) rather cold
6) Lena and Yura went to the ……every day.
a) new modern stadium b) new swimming pool c) modern café
7) Yura would like to go to that place again in …..
a) summer b) spring c) autumn
ЧАСТЬ 2. ЧТЕНИЕ
II. Match the titles to the routines. One title is extra. Соотнесите заголовки с текстами. В задании есть один лишний заголовок.
A. A Busy Businessman
B. A Typical Schoolboy
C. A Successful Actress
D. A School Teacher
E. A Good Doctor
1. I wake up at 9, do morning exercises for an hour and eat a healthy breakfast. After breakfast I read books on acting or watch education programmes. It's important to learn. Then I check e-mails, talk to the manager and agents. In the afternoon I practise my monologues. I have a light lunch. In the evening I have a performance (представление). My life is hard work!
2. I get up very early, usually at 6 o'clock. After a quick breakfast I look through my lesson plans and at 7.30 I go to work. I give four or five English classes a day. After lunch I go to the library to look for some interesting material and prepare computer tasks. Then I'm busy with our drama society. I go home at 5 or 6 pm taking any unfinished work.
3. The alarm clock wakes me up every morning at 5.30. I do some exercises and have a quick breakfast. I am at work at 7.30. At 8 we have a meeting to discuss what problems our patients have and the strategy of the day. Then I examine my patients and get ready for operations if I have any. In the evening after a hard day I go swimming. Sport helps me to keep fit.
4. Discipline is the most important factor in a person's professional life. Success is the result of many things. Hard work, brains, careful planning. I get up at 7, go jogging, take a cold shower and have a
good breakfast. At 9 I'm at my office. I read e-mails and prepare for the talks with the partners from different companies. We have lunch at 12.30. After lunch we usually have meetings of the staff to discuss our plans. I go home at 8 pm or later.
ЧАСТЬ 3. ЛЕКСИКА И ГРАММАТИКА
III. Write down the missing words. Дополните текст пропущенными словами. Выберите к каждому предложению по одному верному варианту ответа. Запишите рядом с номером предложения только одну букву.
Hello everyone! I'm Rita from Czech Republic and I (1) to tell you about three seasons in my country. Why three? Because I hate autumn. Winter (2) usually very cold. The temperature (3) below zero. It often snows and there (4) stormy winds. It is good to sit inside by the fire when the cold wind blows outside. There (5) usually hard frosts. Many people like winter because of winter sports. They (6) sledging, snowboarding and skating. I like spring a lot because after the long cold, wet and (7) days it is warm again. You can see lovely spring flowers everywhere. Sometimes it's (8) and (8) but most of the time it is warm and sunny. My favourite season is summer. It is very hot in July and August. Sometimes there are quick showers or rainstorms with thunder and lightning. (9) prefer the summer to all other seasons because there is no school and we (10) take our holidays.
IV. Read the text and fill in the gaps with the words from the box. One word is extra. Прочитайте текст и заполните пропуски словами из рамочки. Одно слово лишнее.
important, to, great, symbol, wear, celebrates, gifts, fun, take part, paint, watch, from, Thank you
|
Celebrating Saint Patrick's Day in Ireland
Hello! My name is Cannelle. I am (11) ____________ Ireland. Today I'm going to talk to you about an (12) _______________ festival in my country. On the 17th of March Ireland (13) _____ a special festival called Saint Patrick's Day. On this day people (14) ________green clothes and colourful hats. People (15) ____________the Irish flag or a shamrock on their faces. A shamrock is the (16) __________of my country. There are always huge parades and everybody wants to (17) _____ them. Many people come (18) ___________ Ireland from other countries to (19) ___________in the parades. Everybody has a (20) _____________ time. You should come to Ireland some Saint Patrick's Day to celebrate because it’s (21) ________________.
(22) ________________ for listening.
Отметка по пятибалльной шкале |
Объем правильно выполненных заданий в баллах |
5 |
20-22 |
4 |
15-19 |
3 |
11-14 |
2 |
0-10 |
1 Variant
KEY
ЧАСТЬ 1. АУДИРОВАНИЕ
I.
1. b
2. c
3. a
4. b
5. c
6. b
7. a
ЧАСТЬ 2. ЧТЕНИЕ
II.
1. C
2. D
3. E
4. A
ЧАСТЬ 3.ЛЕКСИКА И ГРАММАТИКА
III.
1. b
2. c
3. b
4. c
5. a
6. c
7. a
8. b
9. b
10. a
IV.
11. from
12. important
13. celebrates
14. wear
15. paint
16. symbol
17. watch
Отметка по пятибалльной шкале |
Объем правильно выполненных заданий в баллах |
5 |
20-22 |
4 |
15-19 |
3 |
11-14 |
2 |
0-10 |
Годовая контрольная работа
для проведения промежуточной аттестации
обучающихся 6-х классов общеобразовательных учреждений
по английскому языку в 2024 году
Вариант 2
ЧАСТЬ 1. АУДИРОВАНИЕ
I. You will listen to the story. For questions 1 —7 choose the correct variant. You will listen to the story twice. Вы услышите рассказ. Для вопросов 1-7 выберите правильный вариант ответа. Вы услышите рассказ дважды.
1) Yura went to Sochi…. .
a) alone b) with his family c) with friends
2) His family travelled by……
a) car b) train c) plane
3) Yura’s family stayed…..
a) with friends b) at a hotel c) with the chidren’s grandparents
4) They lived in the……of the city.
a) north b) south c) cold
5) The weather was …..
a) very hot b) rainy c) rather cold
6) Lena and Yura went to the ……every day.
a) new modern stadium b) new swimming pool c) the modern café
7) Yura would like to go to that place again in …..
a) summer b) spring c) autumn
ЧАСТЬ 2. ЧТЕНИЕ
II. Match the occupations to the descriptions of the daily routine. One title is extra. Соотнесите деятельность (занятия) с текстами. В задании есть один лишний заголовок.
A.BUSINESSMAN
B. SINGER
C.PRESIDENT
D.SPORTSMAN
E. JOURNALIST
1. He gets up at 7:00 in the morning and goes jogging. Then he has a cold shower and a healthy breakfast. After that he goes to the gym to play basketball. Then, he lifts weights and runs. He is very strong. At half past two he has lunch with his family. He plays with his children after lunch. And at four o'clock he trains again. At night, he eats dinner with his family and watches TV. He goes to bed at 10:00.
2. The alarm clock goes off at 5:00, and he jumps in the shower. His office is 5 minutes away. And he has to be at his desk, at his office, with the first cup of coffee and write the first word at 5:30, five days a week. His goal: to write a page every day. Sometimes it takes 10 minutes, sometimes an hour. Then he goes to court to collect and later report information. During the daytime he takes some interviews.
3. From Monday to Friday she wakes up early, at seven o'clock, because at eight o'clock they start recording (запись) "Tosca". At two o'clock she has lunch in a restaurant and in the afternoon she goes to a cafe and meets her friends. Then, she works with the composer or her former teacher. If she is free she goes shopping or to the cinema. In the evening, at seven o'clock she starts studying the text. She never goes to bed late, before twelve o'clock.
4. He starts his day with morning exercises at 6:45, reads several newspapers, has breakfast with his family, and then starts his work just before 9:00. His day is usually packed with meetings, speeches, and public ceremonies. The activities may include: making phone calls to other heads of state (главы государств), meeting with members of Congress, discussing policy with advisors and staff, speaking with the media. He may work as late as 10:00 some evenings. He goes to bed at about 1:00 am.
ЧАСТЬ 3.ЛЕКСИКА И ГРАММАТИКА
III. Write down the missing words. Дополните текст пропущенными словами. Выберите к каждому предложению по одному верному варианту ответа. Запишите рядом с номером предложения только одну букву.
My name is Peter and this is (1) house. I (2) in England, so it's a typical (3) house.
It (4) two floors the ground floor and the first floor. The house is big because (5) three (6) in our family. We (7) the basement where we keep the washing machine, the drying machine and old stuff.
We also (7) a lovely garden, with many green spaces, flowers and a small (8) pool.
I (9) my house! It's very (10) and cozy.
IV. Read the text and fill in the gaps with the words from the box. One word is extra. Прочитайте текст и заполните пропуски словами из рамочки. Одно слово лишнее.
dinner, invited, called, had, taught, sailed, wanted, lived, worked, had, gave, lasted, grew
|
The Story of Thanksgiving
In 1620, a group of people (11) __________from England to America. There were one hundred people on the ship. They (12) _________to start a new life in America and practise their religion in freedom. They landed at a place on the northeast coast of America. They (13) ________ it Plymouth. They were far from their home, and life was hard. They (14) ________ little food and they knew little about their new home. Their first winter in America was very cold. Many of them died. However, the Native Americans decided to help them. They (15) _______ the newcomers (новичок) how to grow corn and other plants to eat, and they (16) ______them medicine to treat their illnesses (болезни). They also showed their new friends how to hunt for food and how to build better houses. The newcomers (17)______ hard and their crops (18) _______. By November 1621 all of them (19) ________ food and a home. To thank the Native Americans, the newcomers (20) ______ them to a special (21) ________ to celebrate their friendship. This special dinner was the first Thanksgiving. The first Thanksgiving dinner (22) ________ for three days.
Отметка |
Объем правильно выполненных заданий в баллах |
5 |
20-22 |
4 |
15-19 |
3 |
11-14 |
2 |
0-10 |
2 variant
The KEY
ЧАСТЬ 1. АУДИРОВАНИЕ
I.
1. b
2. c
3. a
4. b
5. c
6. b
7. a
ЧАСТЬ 2. ЧТЕНИЕ
II.
1. D
2. E
3. B
4. C
ЧАСТЬ 3.ЛЕКСИКА И ГРАММАТИКА
III.
1. a
2. b
3. b
4. c
5. b
6. c
7. a
8. b
9. c
10. b
IV.
11. sailed
12. wanted
13. called
14. had
15. taught
16. gave
17. worked
18. grew
19. had
20. invited
21. dinner
22. lasted
Отметка |
Объем правильно выполненных заданий в баллах |
5 |
20-22 |
4 |
15-19 |
3 |
11-14 |
2 |
0-10 |
Материалы на данной страницы взяты из открытых источников либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.