ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»
Оценка 4.6

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

Оценка 4.6
Семинары
docx
информатика +2
Взрослым
21.04.2017
ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»
Eleonora Ekibasova.docx
PROFESSOR H.K.ZHUBANOV AND PROBLEMS OF FOLKLORE         EKIBASOVA ELEONORA ELESOVNA.,                 ENGLISH TEACHER,AGK                       AKTOBE,KAZAKHSTAN Creative   activity   of   talented   scientist   K.Zhubanova   is   directed   on   the decision of problems in study of folklore.And matter is not in the form but in content. During the reading his works on study of folklore it is reallly impossibleto stop reading,so much deep and interesting thoughts. At last we will notice that such   persons   as   K.Zhubanov   are   born   just   once   in   hundred   years.   And   this fact,itself speaks already about much. Reached up to now,not so much works of Kudajbergen Zhubanov force to speak about i as about the researcher of Folklore. Acknowledgement to it can be found in the book "Ocean of the Kazakh culture" (M.Auezov),"the Bright star of the first degree in a scince" (G.Musrepov). Our purpose ­ to give a fair estimation to activity of the founder of linguistics in study of folklore and to define its place in this bsphere of scientific knowledge. In the scientific world the role of Kudajbergen Zhubanov is investigated not in the full measure. So,the first Kazakh professor is widely know for the merits in the field of linguistics. Though,his true talent was showed in study of folklore,but till now there were n extensive researches present on this question. It is impossible to assert completely that the role of Kudajbergen Zhubanov on literary criticism  is not investigated absolutely,after all he developed theoretical thoughts in all spheres of philology. However,the work devoted to syncretism in folklore "About origin of genre of kyui in thhe Kazakh music" will be interesting only to the critic. It is clearly   told   in   researches   of   Kudajbergen   Zhubanov   About   some   problem questions in modern Kazakh study of falklore. It is possible to track connecion of his work,turned to a problem of naturesyncreticim,"About origin of genre of kyui in the kazakh music" with works of Russians specialists in folklore. They said a lot that the folklore is an oral national creativity. The thought about connection of folklore   and   national   poetry   passes   in   the   textbook   of   V.P.Anikin   "Russian questions folklore"in this A.H.Veselovsky,V.Lesevich,U.M.Sokolov,N.G.Bogotyrev,Century E.Gusev, J.V.Bromlej,   etc.   Not   at   once   Kudajbergen   Zhubanov   has   come   to   studying folklore of syncretism. Having got initial education at institute in east languages on a   speciality   "Turkic   languages",   in   1929   he   was   receive   an   education   in postgraduate study in the city of Leningrad, per 1930­32 he pursues science at institute of Language and thought in Academy of Sciences of the USSR. Here in Russia he gets acquainted with researches in the field of Russian study of folklore. Science 1926 the annal "Art folklore" of Russian specialist in folklore U.M Sokolov began published. In it he makes the offer to replace such traditional terms in Russian science as "national poetry","the oral literature","the national literature" consider special         way with "artistice folklore". U.Sokolov considered that the concept "the oral national literature"is narrow. He has paid special attention to the fact that the folklore is necessary for considering not only in the light  of word art,critics,musicans,singers, [1.23 p.]. This idea has helped to generate a theoretical  direction in study of folklore,tocreate   an   integral   picture   of   researches.   The   area   of   researchhes   in folklore   extends,such   western   scients   as   G.Freze,B.Mailinovsky,A.Van­ Gennep,L.Levi­Brjul and others organize a close connection in work of researches. The editorial board in this literary miscellany pays much attention not only to national poetry,but  also to the national  songs,architecture,painting, a sculpture, ornament art. Anyway,the next years the concept of  "folklore" has aken a greate value and importance of researches. About idea of syncretism in folklore is not told anything. U.M.Sokolov's report in 1931 on a theme: "Value of folklore and study of folklore and study of folklore during the reconstructive period". In the same year in   Leningrad   has   passed   scientific   debate,on   which   they   have   come   to     a conclusion that the Folklore and the literature are the same poetic creativity which is carried out by only various creative method" [2,19 p], and concept that" folklore ­ the oral national literature "has accepted the law status. A.N.Veselovsky tells about existence of syncretism in folklore,in the article "the mos ancient and the beginnings   of   differentiation   ofpoetic   sorts"   Syncretism   is   an   integrity   of   any phenomenon with its initial development. Syncretism in folklore is a property of not   differentiated   national   creativity   during   the   early   period   of   historical development. Basically,the concept of syncretism includes a word,a tune, dance,a drama. A.N.Veselovsky explains the phenomenon of syncretism in folklore as the rhythmical organized unity of a song and a tune,movement and a word."The theory of syncretism" in his work "Three heads from historical poetics"is filled by new information   and   has   got   new   meaning.   "first   of   all   Syncretic   movements   are based,not on a word,but on a movement:sometimes people sing songs without word participation,and the rhythm can arise frome simple barracking on a petrel,at that tim the sounds were formed from the words which hadnot right pronounce and then they changed into rhythm. Then,owing an influence of spiritual and material interests a role of the language began develop and allocate independently. Poetic "embryo" arises from expressive showed sounds and senseless words and because of the frequent use those words during the development they turn to the text. Initially the development og the texts occurred by itself from the sounds,hen the connected up with words and become song. Thus,from the melodic sounds it began word to differentiate. The development of poetic works with the participation of melodies led to the creation of different mythological works" [3.] Academician   Marr   investigated   oher   special   features   of   syncreatism. Recognizing   the   role   of   gesture   and   motion   in   the   development   of   human speech,Marr connects the appearance of speech ot only with the sounding,but also with the based on the magic,three forms of skill ­ dance,song,music. The regular question arises:was occupied someone by a question about the folklore syncretism in   our   scientific   medium?   There   was   of   course   this   researcher.   And   this   is Kudaybergen Kunanov Zhubanov. He actively participated in resolutions of the questions,   connected   with   the   folklore,   he   introduced   the   tendency   of   the differentiation of folklore and peoples’ oral creation. In spite of exerted pressure from the side  of society with the appearance of the threat  of the disappearance of folklore   heritage   ,appears   a   study   of   Kudaybergen   Zhubanov   “about   the appearance of the genre of kyuy in Kazakh music”. That absorbed into himself  the cultural sound sense, Kudaybergen  Zhubanov  tells his descandants in this work, that the sources of  literature and skill lie at the creation of people. In his work he proves,   that   in   created   by   entire   humanity   folklore   and   combined   such immemorial  magic forms as word, song, dance, kyuy – property of the popular wisdom, which are syncretic skill. Acadimician  M.Karatayev  says that  in 1936 was publicated the book – description  of  K.Zhubanov “about the appearance  of the genre of kyuy in Kazakh music”. With the support to the knowledge from the history and the language, is expressed such interesting information! M.Karatayev comes to the conclusion: “The professor of  K.Zhubanov, during the investigation musical tools and etymology of their names, prove that they exist in our lingual fund from the early times. After determining that song and kyuy have united origin and their further differentiation – is the result of the historical development of Kazakh people”[4,98 p.]. In the works of  M.Karataev ,  A.Derbisalin,  B.Uahatov, S.Negimov,   A.Moldahanov,   S.Baymenshe,   K.Sh.Bisenova   was given a fair assessment of the importance of the essay “About the appearance of the genre of kuyu in Kazakh music”. The work’s role of  K.Zhubanov  which dedicated in kuyu in study of folklore is undoubtedly important. Genre of kuyu for a long time has been considered as an important  wealth and it is an integral part of folklore . Thus, folklore is not only the art or words and the art of melody. Having one nature of origin, now they are different: one is a vocal­music and other instrumental. As a consequence, it can be argued that this fact is an indication of historical development. In order to clearly understand the point made by   K.Zhubanov turn to the following scheme:         Nature Man Developme Sound a word /language    idea Voice/ melody Imitation/ movement Conscious action Music Dance Idea From the scheme it is clear that the song and word, dance and kuyu created  by conscious human activity. Initially, people did not understand the phenomena of nature, they were afraid of it and were dependent. Then the development is being.  He improves his speech apparatus, there a voice is appeared. The person begins to  communicate through gestures, then he accompanies some of actions with sounds  and then the word appears. The song began to emerge from the perfection of sound and speech. The dance began to emerge due to generation of various deities. We  can show the development of kyuy with the help of downstream scheme: Nature substance and its process of development The Song         A word             Dance Abstraction of  kuyu Genre of kyuy arose at the turn of awareness of art. Development and sense  are harmoniously combined in kyuy. The kyuy which is played on dombyra is not  just combination of sounds. There was a belief that the object  on which kyuy is  played had magical powers. The terms of song folklore investigated by   K.Zhubanov( kobyz, sybyzgy, dombyra, song, kuyu, lyr, tolgau) are the rich  heritage for descendants. K.Zhubanov considers that at the beginning epos, music,  dance, song, and kyuy existed in syncretic way(professor Fitrat speaks about  existence of this epoch in its labor), Allocation of national kuyu in a special genre  is connected with existence of the shaman of religion. The researcher. Zhubanov notes that kinds of art which is originated in  syncretic form, gradually began to separate. In other words, there is shown the  general nature of such genres as kuyu and zhyr, a combination of prose, with  poems in the heroic epic. For example, in such works as “Kozy­ Korpesh”,  “Shora”, “Alpamys”, in the eastern writings as “Shahnameh”, “Ferdowsi”,  “Gulstan”, “Sagdy” a part is written in prose, but a large part is written for more  expression – in the verses. The significance of studies  of  K.Zhubanov is huge,  because he studied the channels of folflore and literature. Music, namely the genre  of kuyu is genre of folklore without any doubt. Problems that have been identified  by Zhubanov, they are new directions for research. In his opinion, Kazakh’s  kuyu  is performed  without any voice. However, the genre is directly separated from the song. Professor pays special attention to the genre of epic literature. He makes such a conclusion that “initially all genres were syncretic. As said Marr, if at the  beginning an epic, music and dance existed together, now we have to distinguish  between them”. The author of the study, who made an invaluable contribution to the national heritage Zhubanov is also a figure in literarure and culture. As mentioned   Karatayev “figure of culture himself, above all must be educated”. The concept of culture includes learning, common sense, spiritual purity and spiritual beauty,  Zhubanov had all of these qualities. He is polyglot cause he knew everything, very valuable, many­ sided, talented scientist. A bright proof of his  talent is his work “about the appearance of genre of kuyu in Kazakh music”. The  passage of time requires new approaches and new ideas about the causes of objects and phenomena. Sucy scientists of study of folklore as  R.Berdibay, S.Kaskabasov  suggest that it is not right to be limited by the fact that it is art of nation in  considering the folklore. It is necessary to conduct a comprehensive that there will  be a folk music. Bibliography: 1. Sokolov U.  eork on Russian folklore for the revolutionary period\\  Ethnography . № 1­2 2. Lozanova  A.N. To the immediate tasks of Soviet study of folklore\\ SE.  №2. 3. Veselovskii A.N.  Historical poetics. Editorial URSS., 2004 4. Karatayev M. Patriot  Professor\\ Zhubanov K. works and the Recollection­ Almaty: Iskusstvo C., 20087

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»

ОБЛАСТНОЙ СЕМИНАР «SMART – ОБУЧЕНИЕ: ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ»
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
21.04.2017