Пособие для подготовки к ЕГЭ (письмо)
Оценка 4.8

Пособие для подготовки к ЕГЭ (письмо)

Оценка 4.8
Разработки курсов
docx
английский язык
9 кл—11 кл
16.06.2020
Пособие для подготовки к ЕГЭ (письмо)
Цель пособия – помочь учащимся 8-11 классов подготовиться к итоговой аттестации по английскому языку в форме ОГЭ и единого государственного экзамена. Пособие составлено с учетом особенностей ЕГЭ и требований ФГОС.
Пособие для подготовки к ЕГЭ (письмо).docx

SUCCESSFUL EXAM PREPARATION (THE NATIONAL SCHOOL-LEAVING EXAMINATION, WRITTEN PART)

Пособие для успешной подготовки к экзаменам (письменная часть)
Авторы:                                                                                                                   Лызлова И.Б.                                                                                                                   Манукян Е.В

 


 

 

  Цель  пособия – помочь учащимся 8-11 классов подготовиться к итоговой аттестации по английскому  языку  в форме ОГЭ и единого государственного экзамена. Пособие составлено с учетом  особенностей ЕГЭ и требований ФГОС.

 

Содержание:

 

1.     Введение

2.     Критерии оценивания

3.     Написание личного и делового письма (правила написания,  языковые клише, образцы написания, тренажеры)

4.     Написание Эссе(структура и правила написания, лексика, полезная при написании эссе,слова связки, фразовые глаголы, ,тренажеры, примерные темы сочинений)

5.     Список используемой литературы

 

 

 

                                                                                                                                                                               I.             Введение

Одной из актуальных проблем современного образования является его качество и соответственно конкурентоспособность выпускников российских школ. В современном мире жёсткой конкуренции на рынке труда очень важно, чтобы молодые люди были готовы к  деловому общению на иностранном языке в устной и письменной форме. Следовательно, сегодняшнего ученика необходимо ориентировать на активное самостоятельное овладение не только знаниями, но и  способами познавательной деятельности.

Целью представляемой  разработки является помощь учащимся подготовиться к  сдаче ЕГЭ по английскому языку (раздел «Письмо»);

формирование коммуникативной компетенции учащихся; развитие критического мышления учащихся 9-11 классов.

 Материал представлен в виде методических  рекомендаций по работе над  письменной речью. В разработке приведены примеры выполнения  экзаменационных работ, тренажеры для отработки навыков письменной речи.  Предназначено для учителей иностранного языка и учащихся старших классов.

 

   Раздел единого экзамена «Письмо» представляет собой  письменную работу и включает два типа заданий: письмо личного характера (39) и письменное высказывание с элементами рассуждения (40). Они отличаются жанрово и стилистически, уровнем сложности, максимальным количеством баллов, временем, отведенным на выполнение задания, и объемом.

 

39

Письмо личного характера

Дать развернутое сообщение

- Запросить информацию

- Использовать неофициальный стиль

- Соблюдать формат неофициального

письма

100-140 слов

20 мин

40

Эссе (высказывание с элементами рассуждения)

Высказать свое мнение и привести аргументы, доказательства, примеры

Сделать вывод. Последовательно и логически правильно строить высказывание

- Использовать соответствующие средства логической связи

- Правильно оформить стилистически в соответствии с поставленной задачей

200-250  слов

40 мин.

 

Приблизительная тематика заданий раздела

Социально - бытовая сфера

Социально- культурная сфера

Учебно- трудовая сфера

 

                                                                                                                         II.            Критерии оценивания раздела

При выполнении письменных заданий очень важно придерживаться требований к написанию подобных заданий и знать критерии оценивания и учитывать это при выполнении заданий 39 и 40.

n  Содержание и полнота выполнения задания

n  Организация текста

n  Лексическая грамотность

n  Грамматическая правильность речи

n  Правильность орфографии и пунктуации

 Особенностью оценивания заданий 39 и 40 является то, что при получении «0» баллов по критерию «Содержание» все задание оценивается «0» баллов. Следует учитывать объем письменного высказывания ( 100-140 слов для письма,  200-250 слов для эссе). Допустимое отклонение 10%. Необходимо помнить что краткие формы (isnt, cant, Im…), числительные выраженные числами ( 145, 2009…), сложные слова ( twenty-two, good-looking…), сокращения (USA, TV, DVD…) считаются как одно слово.

Под содержанием и полнотой выполнения задания понимается:

Соответствие теме и ситуации общения, указанной в коммуникативном задании и полнота раскрытия темы;

Правильность отбора материала с точки зрения коммуникативной задачи;

Использование определённого стиля речи (официального, неофициального, нейтрального);

Соответствие высказывания заданному объёму.

 

Под организацией текста понимается:

 

Логичность в изложении материала;

Связность текста, которая обеспечивается правильным использованием языковых средств передачи логической связи между отдельными частями текста ( союзы, вводные слова, местоимения и т.п.)

Структурирование текста, т.е. логичное деление на абзацы, наличие вступления и заключения.

 

При оценивании лексической грамотности учитывается:

 

Точность в выборе слов и выражений и их соответствие теме и ситуации общения; правильность их употребления в контексте;

Правильность формирования лексических словосочетаний, соблюдение узуальной сочетаемости английского языка;

Запас слов и разнообразие используемой лексики (синонимы, антонимы, фразеологизмы) и их соответствие высокому уровню.

 

При оценивании грамматической правильности речи учитывается:

 

Точность в выборе грамматической конструкции в соответствии с целью высказывания;

Разнообразие используемых грамматических средств;

Сложность используемых конструкций.

 

При оценивании правильности орфографии и пунктуации учитывается:

 

Соблюдение норм орфографии и пунктуации иностранного языка;

Правильное оформление начала и конца предложений (заглавная буква, точка, восклицательный и вопросительный знак).

 

                                                                                     III.            Написание личного и делового письма.

 

Личное( informal) письмо

Деловое(formal) письмо

Структуру личного или неформального письма на английском языке в наиболее полном ее виде можно представить следующим образом:

  Адрес (вверху, в правой стороне); лучше – краткий (город, страна)

 

1.Правильный полный вариант написания адреса:

 

flat number

house street

city (town, village)

country

index

2.Правильный краткий вариант

 

city (town, village)

country

 

  Дата (под адресом);

  Обращение (слева, на отдельной строке);

  Ссылка на предыдущие контакты, т.е. благодарность за полученное письмо (начало письма); возможно извинение, что не ответил раньше (после благодарности);

  Основная часть (ответы на вопросы зарубежного друга);

  Запрос информации (постановка вопросов в соответствии с заданием);

  Упоминание о дальнейших контактах (предпоследняя фраза);

  Завершающая фраза;

  Подпись автора (имя, на отдельной строке).

 

Составление  любого  делового  письма  на  английском  языке  подчиняется  общим правилам:

·        весь текст разделяется на абзацы без использования красной строки;

·        в верхнем левом углу письма указывается полное имя отправителя или название компании с адресом;

·        далее  указывается  имя  адресата  и  название  компа-нии,  которой  письмо предназначено, а также ее адрес (с новой строки);

·        дата отправления указывается тремя строками ниже или в верхнем правом углу письма;

·        основной текст должен быть помещен в центральной части письма;

·        главная мысль письма может начинаться с причины обращения: «I am writing to you to …»;

·        обычно письмо заканчивается высказыванием благодарности   («Thank you for your prompt help…») и приветствием «Yours sincerely,» если автор знает имя адресата и “Yours faithfully”, если нет;

·        четырьмя строками ниже ставится полное имя автора и должность;

·        подпись автора ставится между приветствием и именем.

 

 

Языковые клише

 

 

Существуют  стандартные  выражения,  часто  употребляемые  в  деловой  переписке на английском языке, использование которых, придаст вежливый и официальный тон вашему посланию

1.Обращение

 

 

Dear Sally,

Dear Sally

 

1.     Обращение

 

Dear Sirs, Dear Sir or Madam (если вам неизвестно имя адресата)

Dear Mr, Mrs, Miss or Ms (если  вам  известно  имя  адресата;  в  том случае  когда  вы  не  знаете  семейное положение  женщины  следует  писать  Ms, грубой  ошибкой  является  использование фразы Mrs or Miss)

Dear Frank, (В обращении к знакомому человеку)

 

2.     Вступление, предыдущее общение

 

I was very happy to get your letter. Sorry, I have not written for so long because …

Sorry I haven’t been in touch for so long.

Thank you for your recent letter. I’m awfully sorry for not writing to you earlier, I had so many …

Thanks for your letter. It was lovely to hear from you. First, I shall answer your questions.

Thank you for your letter concerning… - спасибо за твое письмо, касающееся...

I appreciate your… - я высоко ценю твою... 

I am writing you because…

 Please forgive me for troubling you… - пожалуйста, прости меня за беспокойство… 

I received your letter…

Thanks (a lot) for your (last, recent) letter.

Your last letter was a real surprise.

I was glad to get your letter.

It was great to hear from you! 

It was great to hear that…

 I was happy to hear…

20.                 Вступление, предыдущее общение

 

Thank you for your e-mail of (date)Спасибо за ваше письмо от (числа)

Further to your last e-mailОтвечая на ваше письмо

I apologize for not getting in contact with you before nowЯ  прошу  прощения,  что  до  сих  пор  не написал вам…

Thank you for your letter of the 5th of March. Спасибо за ваше письмо от 5 Марта

With reference to your letter of 23rd March  Относительно вашего письма от 23 Марта

With reference to your advertisement in «The Times» Относительно вашей рекламы в Таймс

 

 

 

В структуре личного письма на английском языке большую часть текста занимает основная часть.
В основной части пишется сама суть обращения, главная мысль, даются ответы на вопросы.

 

I’m glad you passed your History test!

Sounds like you had a great time in London!

Great news about your…!

I believe/feel (that)

To my mind

If you ask me

It seems to me

In my view

I’m not sure. I haven’t thought about it much.

That’s a very good point.

I can see what you mean.

As for me…

On the one hand…on the other hand

Maybe it….

If I were you, I’d…

You should…

You’d better…

 

3.Указание причин написания письма

 

I am writing to enquire about Я пишу вам, чтобы узнать…

I am writing to apologize for Я пишу вам, чтобы извиниться за…

I am writing to confirm Я пишу вам, что бы подтвердить…

I am writing in connection with Я пишу вам в связи с

We would like to point out that… Мы  хотели  бы  обратить  ваше  внимание на …

 

3.     Упоминание о дальнейших контактах или ожидании ответа

 

Looking forward to hearing from you soon.

Hope to hear from you soon.

Write back soon.

Please write soon I would appreciate an early reply – буду признателен за скорый ответ

Let me know what you decide – дай мне знать, что ты решишь

I hope you will have a very nice holiday

4.     Просьба

 

Could you possiblyНе могли бы вы…

I would be grateful if you could … Я был бы признателен вам, если бы вы …

I would like to receive Я бы хотел получить...

Please could you send me… Не могли бы вы выслать мне…

 

4.Завершающая фраза

 

Well, I’d better go now as I have to do my homework.

Anyway, I have to go now because my Mum asked me to help her with the washing up.

I’ve got to go now! It’s time for my favourite TV show.

 

 

Write (back) soon!

Take care and keep in touch!

Hope to hear from you soon.

I can’t wait to hear from you!

I look forward to hearing from you.

 

 

5.Соглашение с условиями

 

I would be delighted to … Я был бы рад …

I would be happy to Я был бы счастлив…

I would be glad to Я был бы рад

 

5.Подпись

 

Lots of love,

All the best,

Love,

Yours truly,

Sincerely,

Best wishes,

Masha

6.Сообщение плохих новостей

 

Unfortunately К сожалению…

I am afraid that … Боюсь, что

I am sorry to inform you that Мне тяжело сообщать вам, но

We regret to inform you that… К  сожалению,  мы  вынуждены  сообщить вам о…

 

 

6.     Приложение к письму дополнительных материалов

 

We are pleased to enclose... Мы с удовольствием вкладываем…

Attached you will find… В прикрепленном файле вы найдете…

We enclose... Мы прилагаем

Please find attached (for e-mails) Вы найдете прикрепленный файл

 

7.     Высказывание благодарности за проявленный интерес

 

Thank you for your letter of Спасибо за ваше письмо

Thank you for enquiring Спасибо за проявлен-ный интерес

We would like to thank you for your letter of .. Мы хотели бы поблагодарить вас за…

 

 

8.      Переход к другой теме

 

We would also like to inform you... Мы так же хотели бы сообщить вам о…

Regarding your question about Относительно вашего вопроса о…

In answer to your question (enquiry) about... В ответ на ваш вопрос о…

I also wonder ifМеня так же интересует…

 

 

 Дополнительные вопросы

 

I am a little unsure about... Я немного не уверен в…

I do not fully understand what... Я не до конца понял…

Could you possibly explainНе могли бы вы объяснить…

 

 

9.      Передача информации

 

I’m writing to let you know that... Я пишу, чтобы сообщить о…

We are able to confirm to you... Мы можем подтвердить...

I am delighted to tell you that... Мы с удоволь-ствием сообщаем о…

We regret to inform you that... К  сожалению,  мы  вынуждены  сообщить вам о..

 

 

10. Предложение своей помощи

 

Would you like me to...? Могу ли я (сделать)...?

If you wish, I would be happy to... Если хотите, я с радостью…

Let me know whether you would like me to... Сообщите,  если  вам  понадобится  моя помощь

 

20.                 Напоминание о намеченной встрече или ожидании ответа

 

I look forward toЯ с нетерпением жду

hearing from you soon когда смогу снова услышать вас

meeting you next Tuesday встречи с вами в следующий Вторник

seeing you next Thursday встречи с вами в Четверг

 

 

14.Подпись

 

Kind regards, С уважением,

Yours faithfully, Искренне Ваш, (если имя человека Вам не известно)

Yours sincerely, (если имя Вам известно)

 

 

 

 

Образец написания делового письма:

 

ABC-company

Office 2002, Entrance 1B

Tverskaya Street

Moscow

RUSSIA

20 June 2004

Dear Nikolay,

I’m writing to you in regard of your enquiry. Please find enclosed our information pack which contains our brochures and general details on our schools and summer centres.

In England we have two schools, Brighton and Bath, both beautiful locations which I am  sure  you  and  your  students  will  like.  Our  schools  are  located  in  attractive  premises  in convenient,  central  positions.  Brighton  is  a  clean  and  safe  town  with  a  beautiful  bay  and countryside nearby. Bath is one of the most famous historic cities in England, famous for its Georgian architecture and Roman Baths.

Accommodation is provided in host families chosen for the ability to provide comfortable homes, a friendly welcome and a suitable environment, in which students can practice English and enjoy their stay. We have full-time Activities Organisers responsible for sports, cultural activities and weekly excursions.

Please  complete  and  return  the  enclosed  registration  form  in  order  to  receive  more brochures and other promotional materials.

I look forward to hearing from you and later hope to welcome your students to our schools and summer centres.

    

Yours sincerely,

Tomas Green

Managing Director

 

 

(А letter of application)

 

Dear sir,

    I am writing for the position of volunteer worker which I saw advertised in the Guardian last week . I would be interested in teaching Maths to primary children in your camp in Bangladesh. I enclose a copy of my CV.

    I would like to work for you because I am very interested in teaching. I would also like to learn about a different culture as I feel that intercultural understanding is extremely important.

    I am hard-working and committed person. For the last three years, I have done voluntary work visiting elderly people in my local area. I have also taught immigrant children so I feel confident I can get on well with people from other cultural backgrounds.

    I think I could be a good primary teacher of maths due to my teaching experience and since I have Maths ‘A’ level. In addition, I hold a certificate in first aid, which might be useful.

    I look forward to hearing from you.

    Yours faithfully,

     Maureen Taylor

 

 

 

 

 

 

 

 

Образец написания личного письма:

 

 

 Образец 1                                                                                                           Moscow
                                                                                                                                
Russia


                                                                                                                             05.04.2010

 

Dear Tom,
Thanks for your letter. It was lovely to hear from you.

            You asked me about independence from parents. Well, in Russia opinions are different. Personally, I don’t want to live alone as I don’t have enough money. And yes, it’s easy to rent an apartment for everyone, but only if you have money.

            By the way, how was Scotland? I heard it was rainy – is that true? And did you visit football match between Scotland and Russia?

            Well, looking forward to hearing from you soon.

 

            Love,
          Masha

 

 

Образец 2

                                                                                                                                              Moscow

                                                                                                                                              Russia

                                                                                                                                         20/09/11

Dear Emily,

Thank you for your letter. It was great to hear about your new house!

As for my new school, it's very big! It has three computer rooms and wonderful sports facilities. Actually, it seems a nice place and I enjoy studying there. The kids in my class are very friendly. I've already made some new friends and we often meet after classes. I've got only one new subject this year. It's Economics and I'm beginning to think that it's not difficult, after all!

By the way, what music styles do you enjoy? Have you got any favourite bands? Would you like to go to their concert? As for me, I prefer Radiohead. They are cool!

I'd better go now. Mum wants me to help with the housework. Keep in touch!

Lots of love,

Ann.

 

 

 

 

Тренажеры  и задания для написания личного письма

 

                                                                                                                                    Kstovo

                                                                                                                                    Russia

                                                                                                                                    04.06.15

 Dear…,

I was so happy to get your letter! I can’t wait to meet you in July! I’m sorry I haven’t answered earlier but I was really busy with my school.

 You asked me to tell you about… Well, …

 By the way, …

 Unfortunately, I’d better go now as I’ve got loads of homework to do (as always). Take care and keep in touch!

All the best,

 Alex

 

                                                                                                                                                  Kstovo                

                                                                                                                                                                  Russia

 

                                                                                                                                                               04.06.15

Dear Rebecca,

It was great to hear from you! Sorry I haven’t been in touch for so long. Great news about your…!

 Основная часть письма (2–3 абзаца). В ней вы должны раскрыть все аспекты, указанные в задании. Не забудьте задать необходимые вопросы (11 класс). Письмо должно быть написано в неформальном стиле, поэтому вы можете использовать неформальные слова-связки, такие как well, by the way, anyway, so, разговорные выражения типа Guess what? Или Wish me luck!, а также восклицательные знаки.

Well, I’d better go now as I have to do my homework. Drop me a letter when you can.

All the best,

Irina

 

                                                                                                                                                         Kstovo

                                                                                                                                                             Russia

 

                                                                                                                                                         16.05.2017

 

Dear Bill,

I was very happy to get your letter. Sorry, I have not written for so long because I have been busy at school studying for my exams. How are you keeping?

I’m glad to hear you have …. As for me, I love traveling and learn about … too. I hope to … some day.

Well, I have already decided ...

Не забудьте задать необходимые вопросы (11 класс)

I am looking forward to your answer.

Keep in touch.

Love,

Anna

 

 

Dear  Tom,

  Thanks  for  your  letter.  It  was  great  to  hear  from  you.  1st  paragraph  

Anyway, I’m  writing  to  answer  your  questions. … -   2nd  paragraph   

    

By  the  way,  I  was  glad  to  learn  about (that)…Tell  me,  please, …(indirect  question).  What/ Why/ How ..(special question)?  Hope,  you  will  send  me  some  photos  about  it,  won’t  you? (disjunctive  question )

-  3rd paragraph  /

   

 Well, that’s all for now.  Remember me to your family.  Do write back soon. -  4th  paragraph   

 Best  wishes,

 Masha

 

 

 

                                                                ОБРАЗЦЫ ЗАДАНИЙ

 

 

Задание 1.1.

You have 20 minutes to do this task.
You have received a letter from your English-speaking pen-friend Tom who writes:


… You know, my idea of a perfect holidays is to do absolutely nothing, just read a book. A walk in the park is not bad if the weather is nice. I don’t understand people  who spend Sunday  in a gym or a fitness centre.

What is your idea of a perfect weekend? What do you like to do in your free time after the lessons? What is your hobby?

                                                                                                                                                               

 

Задание 1.2.

С1. You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Bill who writes

 

…I don’t think it will be a problem for me to choose a good job in the future as I’m really interested in foreign languages, cultures and countries and I hope I’ll work as a translator or teacher of foreign languages some day. Have you already decided on your career? What job are you going to choose? Why? I’ve lived in the USA my whole life but I’d really love to travel to other countries…

Write a letter to Bill. In your letter answer his questions.

Write 100–120 words.

 

Задание 1.3.

С1. You have 20 minutes to do this task. You have received a letter from your English pen friend Sheila who writes:

…Do you ever go on a diet? I do. Especially in spring, before my summer vacation starts. My mother thinks that I should not do it because it is bad for my health. What do you think about it? Do you exercise? I love going to the gym. I want to live a healthy life, but my parents do not understand it. What would you do, if you were me?

Write back soon

,Love,Sheila

Write back to Sheila answering her questions.

Write 100-140 words

Remember the rules of letter writing.

 

 

Задание 1.4.

С1. You have 20 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Mary who writes.

 

... It was great to hear that you went to Scotland during your spring holidays. I have always been dreaming  to visit this wonderful country for a long time. Did you enjoy your journey? What places of interest did you visit? What impressed you most of all? Did you like your hotel?

 As for me, I am awfully tired because we've got too much revision for my exams. Can't wait for the summer break...

Write a letter to Mary.

In your letter

—tell her about your journey to Scotland

—ask 3 questions about her plans for the summer

Write 100—140 words.

Remember the rules of letter writing.

 

Задание 1.5.

С 1.  You have 20 minutes to do this task.

          You have received a letter from your English-speaking pen friend who writes.

... We moved to a new house a few weeks ago and I changed school. At first I was a bit afraid but I made new friends sooner than I expected. The teachers are nice and  understanding Everything seems to be working out well. And what about you ? Have you made any friends in your new school? Do you enjoy studying there? Have you got any new subjects this year?

I've got to go now! It's time for my music lesson. Drop me a line when you can.

Lots of love,

Emily.

Write a letter to Emily. In your letter

—answer her questions and tell her about your new school

—ask 3 questions about her preferences in music

Write 100—140 words.

Remember the rules of letter writing.

 

Задание 1.6.

С 1.  You have 20 minutes to do this task.

    This is part of a letter from Harry, your English pen friend.

... I'm fine but I've got a very busy week ahead. I'm a member of the school basketball team and we are preparing for an important match. Are you fond of  basketball? Do you watch basketball l matches on TV? What other sports do you enjoy?

 Well, I'd better go now. I've got to do some more training — / don't want to lose this match.

Take care and write back soon.

Write back to Harry.

In your letter.

—answer his questions

—ask 3 questions about his preparation for the match

Write 100—140 words.

Remember the rules of letter writing.

 

Задание 1.7

С 1.   You have 20 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend George who writes

... At school we are doing projects on famous politicians from differ­ent countries. Could you tell me about any famous Russian politician? What is he or she famous for? How long has he/she been in politics?

     As for my school trip to Oxford  last week it was really wonderful...

Write a letter to George.

In your letter

—tell him about the politician you admire most of all

—ask 3 questions about his trip to Oxford

Write 100—140 words.

Remember the rules of letter writing.

 

 

                                                                                                                                                          IV.            Написание эссе

 

Сочинение “expressing opinion”  пишется в формальном (деловом) стиле.

 В данном типе сочинения требуется выразить свою точку зрения на заданную тему, а так же привести противоположные вашей точки зрения других людей и объяснить, почему вы с ними не согласны.  Ваше мнение должно быть четко сформулировано и подкреплено примерами или доказательствами.

 Объем сочинения 200-250 слов (минимум 180 слов, максимум 275).

Сочинение“expressing opinion”  имеет строгую структуру, изменение которой при написании сочинения приведет к снижению балла. Сочинение “expressing opinion” состоит из 4-х абзацев, каждый из которых должен начинаться со связующего слова или словосочетания, чтобы обеспечить плавный переход между абзацами:

 

1)Introduction

Во вступлении необходимо четко сформулировать тему-проблему, указав, что существуют две противоположные точки зрения на проблему. Помните, что переписывать постановку проблемы, заявленной в теме, нельзя! Но его можно перефразировать, используя различные вводные конструкции. Будет неплохо, если она прозвучит в виде какого-нибудь краткого, но лаконичного законченного высказывания.  Это может быть и цитата на английском языке, если вам удастся подобрать ее в соответствии со смысловым содержанием этого эссе на английском языке. Стремитесь к тому, чтобы читающий ваше вступление, захотел продолжить чтение.

 

1 sentence is a general statement to introduce the topic which the essay is going to deal with. Identify the topic.

2 sentence - paraphrase the question sentence. 

3 sentence – give your opinion

 

2) Привести 2-3 аргумента, подтверждающих вашу точку зрения, подкрепляя  их примерами или доказательствами. Необходимо привести примеры, которые будут иллюстративно отображать вашу точку зрения или ссылаться на мнение других лиц. Используйте простой, но одновременно хороший, грамотный, качественный английский. Употребляйте больше прилагательных и наречий, но главное достоинство письменного английского в этом случае – синонимы глаголов и слов в целом. Ваше эссе станет запоминающимся, лексически и грамматически “красивым”.

3) Привести  противоположные точки зрения (1-2), и объяснить, почему  вы с ними НЕ согласны.

 

4) Conclusion

Необходимо сделать вывод, обратившись к заданной в 1-м параграфе теме, что существуют 2 точки зрения на проблему, а также подтвердить собственную точку зрения. Суммировать ваши аргументы , показав, что противоположная точка зрения неверна.

Все части эссе должны плавно переходить одна в другую, все мысли должны быть логически связанными. В этом вам поможет специальная лексика, которая и существует для того, чтобы вы последовательно излагали свои мысли.

 

Лексика, полезная при написании эссе

 

1 абзац

Вводные фразы

·         In today’s world… it is important

·         It is popularly believed that….

·         People often claim that

·         Some people argue that…

·         A lot of people think that…

·         It is often suggested /believed that…

·         Many people think … but others do not agree

·         Many people are in favour of idea that

·          Many people are convinced that...

·         Some people are against…

·         It is generally agreed today that …

·         Let us consider what the advantages and disadvantages of … are

·         Nowadays…Today…Generally …

·          In many places…

·          It is a well-known fact…

·         There is no doubt that…

·         There is a trend that…

·         It is obvious that..

Фразы, выражающие свою точку зрения:

  • I would like to explain my point of view on this situation.
  • I would like to express my opinion on this problem.

 

2 абзац

Фразы, характеризующие преимущества  обсуждаемой проблемы:

  • As already stated I’m in favor of… for a number of reasons…
  • There are many things to be said in favour of…
  • The best/ thing about……. Is…

Фразы, перечисляющие точки зрения:

  • Firstly, /First of all….
  • In the first place
  • To start with, / To begin with,
  • Secondly, Thirdly, Finally,
  • Last but not least,

Фразы, добавляющие новые аргументы:

·         Furthermore, /Moreover, /What is more,

·         As well as…. /In addition to this/that…

·         on the one hand… on the other hand,

·         Furthermore;

·          However,

·         Despite this, In spite of this;

·         In fact, As a matter of fact;

·         As a result,

·         Besides, /…….also….

·         Not only…., but…… as well.

·         Apart from this/that….

  • …….not to mention the fact that

 

3 абзац

  • Some people believe that… however they fail to understand that…

                                                               they fail to consider that…

                                                               they forget that…

  • Some people argue that …. I can not agree with it as …
  • I disagree with this point of view (statement, opinion) because …
  • It has become fashionable for some people to argue that…
  • Contrary to what most people believe, I think that…
  • As opposed to the above ideas…I believe that…

4 абзац

 

Заключительные фразы:

· In conclusion,

· On the whole,

· To conclude,

· To sum up,

· All in all,

· All things considered

· Finally,

· Lastly,

· Taking everything into account,

· Taking everything into consideration

 

Выражение личного мнения:

· In my opinion this subject is very controversial

· In my view…

· To my mind…

· To my way of thinking…

· Personally I believe that…

· I feel strongly that…

· It seems to me that…

· As far as I am concerned…

 

 

 

После написания сочинения проведите редактирование, используя следующий алгоритм:

ü Я правильно использовал грамматические конструкции, времена глаголов, связь между подлежащим и сказуемым не нарушена, правильно использованы предлоги и артикли;

ü Я выбрал верную лексику, она достаточно официальная;

ü Орфография верна

ü Я включил основную идею каждого абзаца в первое предложение, и все предложения имеют отношение к заданной теме;

ü Я использовал средства логической связи и они уместны;

ü Я использовал достаточное количество примеров и фактов;

ü Моя точка зрения ясна и определённа.

 

Образец написания эссе

 

1.    ЗАДАНИЕ:

 

In western countries after secondary school, students very often do not continue immediately with their studies, but they take a one year break, called a ‘gap year’, when they travel or do voluntary work. Write an argumentative essay presenting arguments for and against the gap year.

 

Введение в тему

 

In today’s world of fierce competition, it is important for young people to get well-prepared for the challenges of the future. Thus the institution of gap year can be regarded as a step in the right direction though it is also not without its problems.

 

Аргументыза

 

In its favour, the gap year seems to be useful psychologically as it helps young people understand their needs and interest better before they actually commit themselves to any particular career path. Besides, the gap year has educational advantages because it offers a lot of opportunities to learn about the world and one’s own place in it. For all these reasons, the gap year can be regarded as a positive social institution.

 

Аргументыпротив

 

However, as critics are quick to point out, the gap year can in fact be harmful as it interrupts with the rhythm of learning and often makes it difficult for students to return to their studies. Apart from that, unfortunately not every young person can afford totravel around the world and many of them end up sitting around at home, which can be very demotivating.

 

Заключение

 

All in all, the gap year may arouse mixed feelings, but still thousands of people every year take a year off. One can only hope they will use it fruitfully, minimizing the dangers and taking full advantage of its benefits.

 

 

2.    ЗАДАНИЕ:

 

A number of people believe that pocket money teaches teenagers to be responsible with money. Others say that teenagers are too young to deal with money and that their parents should just buy them what they need.

 

Do you think that being given pocket money teaches teenagers anything?

 

Write 200–250 words.

Use the following plan:

−make an introduction (state the problem)

−express your personal opinion and give 2-3 reasons for your opinion

−express an opposing opinion and give 1-2 reasons for this opposing opinion

−explain why you don’t agree with the opposing opinion

−make a conclusion restating your position

 

 

           Some people think that teenagers become more responsible and sensible getting pocket money. Others claim that young people cannot deal with money and believe they waste it on useless things. I would like to express my opinion on this situation.

         I think that pocket money helps teenagers to learn how to plan their budget. There are a lot of things they want to spend their money on, but the amount of money is limited. Moreover, teenagers get information about the cost of living. It helps them to realize what kind of job to choose in future to earn enough money for everything they want to get.

         On the other hand, many people say that teenagers waste money. I do not agree with this statement, because we spend a lot of money on food as most of us spend our time at school or courses. We spend money on clothes because looking smart and fashionable is very important today. We pay for mobile phones and the Internet. However, some people argue that teenagers have no idea of how difficult money is earned. I disagree, because many teenagers have part time jobs and realize that to make good money they have to be hardworking, reliable and intelligent.

         All things considered, there are two points of view on this problem. I believe that parents should give teenagers pocket money because sensible spending of it teaches them a lot of.

(237 слов)

 

 

 

Тренажеры по написанию эссе

 

Задание 1.1

Many cities in Europe do everything to promote bicycles as an ecologically clean type of transportation; however the governor of St. Petersburg signed a decree according to which bicycles will not be allowed in the city centre.

 

Do you agree that bicycles should be banned in the centre of St. Petersburg?

 

Write 200–250 words.

Use the following plan:

−make an introduction (state the problem)

−express your personal opinion and give 2-3 reasons for your opinion

−express an opposing opinion and give 1-2 reasons for this opposing opinion

−explain why you don’t agree with the opposing opinion

−make a conclusion restating your position

 

 

PLAN

 

Topic:_______________________________________________________________

Topic question:________________________________________________________

 

INTRO:    rephrase general statement + main question + my opinion

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

BODY:

Paragraph 1: You opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1 argumenе+example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 argument + example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Paragraph 2: Different opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

You opinion + examples

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

CONCLUSION: You opinion + summary

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Задание 1.2.

Some people say a variety of technical devices we use today do more harm than good. However, it is impossible to live without computers, mobile phones etc nowadays. What is your opinion? Which way of life do you find better – technologiсal or “natural”?

Write 200–250 words.

Use the following plan:

−make an introduction (state the problem)

−express your personal opinion and give 2-3 reasons for your opinion

−express an opposing opinion and give 1-2 reasons for this opposing opinion

−explain why you don’t agree with the opposing opinion

−make a conclusion restating your position

 

 

PLAN

Topic:_______________________________________________________________

Topic question:________________________________________________________

 

INTRO:    rephrase general statement + main question + my opinion

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

BODY:

Paragraph 1: You opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1 argument+example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 argument + example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Paragraph 2: Different opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

You opinion + examples

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

CONCLUSION: You opinion + summary

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Задание 1.3

Some people believe that ‘travel broadens the mind’. They believe that when you travel to other places, you experience new things and learn from them. Other people, however, argue that most people who go on holiday to other countries just lie on a beach for two weeks and don’t experience the local culture at all.

Write 200–250 words.

Use the following plan:

−make an introduction (state the problem)

−express your personal opinion and give 2-3 reasons for your opinion

−express an opposing opinion and give 1-2 reasons for this opposing opinion

−explain why you don’t agree with the opposing opinion

−make a conclusion restating your position

 

 

 

PLAN

Topic:_______________________________________________________________

Topic question:________________________________________________________

 

INTRO:    rephrase general statement + main question + my opinion

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

BODY:

Paragraph 1: You opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1 argument+example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 argument + example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Paragraph 2: Different opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

You opinion + examples

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

CONCLUSION: You opinion + summary

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Задание 1.4

 

Some people believe that children are given too much free time. They feel that this time should be used to do more school work. What is your opinion? How do you think children should spend their free time?

 

 

Write 200–250 words.

Use the following plan:

−make an introduction (state the problem)

−express your personal opinion and give 2-3 reasons for your opinion

−express an opposing opinion and give 1-2 reasons for this opposing opinion

−explain why you don’t agree with the opposing opinion

−make a conclusion restating your position

 

 

PLAN

 

Topic:_______________________________________________________________

Topic question:________________________________________________________

 

INTRO:    rephrase general statement + main question + my opinion

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

BODY:

Paragraph 1: You opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1 argumenе+example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 argument + example

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Paragraph 2: Different opinion + Why

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

You opinion + examples

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

CONCLUSION: You opinion + summary

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Примерные темы сочинений

 

1)     Some people think that to be success you need talent; others believe that hard work can compensate for the lack of it.

2)     The popularity of the extreme sports has grown a lot for the last decades. More and more people are getting involved in this way of activity. So what makes them risk their lives?

3)     Many people prefer to plan activities for their free time very carefully. Others choose not to make any plans at all for their free time.

4)     Many people think that we should explore space and visit other planets. However, some people say that space exploration is a waste of time and money.

5)     Childhood is the safest period of human life. What is your opinion? Do you agree with this statement?

6)     Many people think that we should explore space and visit other planets. However, some people say that space exploration is a waste of time and money.

7)     Many people prefer to plan activities for their free time very carefully. Others choose not to make any plans at all for their free time.

8)     Some teenagers dream of becoming rich whereas others consider it to be rather dangerous.What is your opinion?

9)     Some people are sure that sending to prison is the only way to punish criminals. However, a lot of people believe there are far more effective punishments for criminals than prison.

10) Some people think that clothes that you wear can really affect how they feel about you, others don’t really care how fashionable their clothes are and how they look.

11) Many people watch soap operas because they find enjoyable and realistic.Some people  find action films entertaining, others consider watching them a complete waste of time. What is your opinion?

12) Is it better for children to grow up in the countryside than in a big city?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                              V.            Список используемой литературы

 

§  М.В. Вербицкая «Английский язык: типовые экзаменационные варианты», изд. «Национальное образование», 2013 г.

§  Ю.С.Веселова «Тематический тренажер по английскому языку: письмо», изд. Москва «Интеллект-центр» , 2011г.

§  О.В. Афанасьева, И.В. Михеева «Тренировочные тесты для подготовки к ЕГЭ»

§  изд. Феникс. Ростов-на-Дону, 2006 г.

§  К.Гуд, Дж. Уайлдмен «Английский язык. Новая Матрица. Учебник для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. ЗАО «Релод», г. Москва, 2008 г.

§  Шаройкова Н. В. «Обучение написанию делового и личного письма на английском языке

§  http://www.englishforbusiness.ru/materials/essay/writing/

§  http://www.it-n.ru/communities  ( работы Говоровой  Н.В. по подготовке к ЕГЭ)

§  [email protected]

§  http://www.esl-kids.com/worksheets/worksheets.html

 


 

Скачано с www.znanio.ru

Пособие для подготовки к ЕГЭ (письмо)

Пособие для подготовки к ЕГЭ (письмо)

Цель пособия – помочь учащимся 8-11 классов подготовиться к итоговой аттестации по английскому языку в форме

Цель пособия – помочь учащимся 8-11 классов подготовиться к итоговой аттестации по английскому языку в форме

Предназначено для учителей иностранного языка и учащихся старших классов

Предназначено для учителей иностранного языка и учащихся старших классов

При выполнении письменных заданий очень важно придерживаться требований к написанию подобных заданий и знать критерии оценивания и учитывать это при выполнении заданий 39 и 40

При выполнении письменных заданий очень важно придерживаться требований к написанию подобных заданий и знать критерии оценивания и учитывать это при выполнении заданий 39 и 40

Точность в выборе слов и выражений и их соответствие теме и ситуации общения; правильность их употребления в контексте;

Точность в выборе слов и выражений и их соответствие теме и ситуации общения; правильность их употребления в контексте;

Правильный полный вариант написания адреса: flat number house street city (town, village) country index 2

Правильный полный вариант написания адреса: flat number house street city (town, village) country index 2

Miss ” ) Dear Frank , (В обращении к знакомому человеку) 1

Miss ” ) Dear Frank , (В обращении к знакомому человеку) 1

I’m glad you passed your History test!

I’m glad you passed your History test!

TV show. Write (back) soon!

TV show. Write (back) soon!

We would also like to inform you

We would also like to inform you

Напоминание о намеченной встрече или ожидании ответа

Напоминание о намеченной встрече или ожидании ответа

Yours sincerely, Tomas Green

Yours sincerely, Tomas Green

Dear Tom, Thanks for your letter

Dear Tom, Thanks for your letter

Russia 04

Russia 04

Kstovo

Kstovo

ОБРАЗЦЫ ЗАДАНИЙ Задание 1

ОБРАЗЦЫ ЗАДАНИЙ Задание 1

What would you do, if you were me?

What would you do, if you were me?

Write 100—140 words . Remember the rules of letter writing

Write 100—140 words . Remember the rules of letter writing

Сочинение “expressing opinion” пишется в формальном (деловом) стиле

Сочинение “expressing opinion” пишется в формальном (деловом) стиле

Ваше эссе станет запоминающимся, лексически и грамматически “красивым”

Ваше эссе станет запоминающимся, лексически и грамматически “красивым”

Фразы, характеризующие преимущества обсуждаемой проблемы:

Фразы, характеризующие преимущества обсуждаемой проблемы:

Образец написания эссе 1.

Образец написания эссе 1.

ЗАДАНИЕ : A number of people believe that pocket money teaches teenagers to be responsible with money

ЗАДАНИЕ : A number of people believe that pocket money teaches teenagers to be responsible with money

Тренажеры по написанию эссе

Тренажеры по написанию эссе

Paragraph 2: Different opinion +

Paragraph 2: Different opinion +

PLAN Topic:_______________________________________________________________

PLAN Topic:_______________________________________________________________

Задание 1.3 Some people believe that ‘travel broadens the mind’

Задание 1.3 Some people believe that ‘travel broadens the mind’

You opinion + examples _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

You opinion + examples _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

BODY : Paragraph 1: You opinion +

BODY : Paragraph 1: You opinion +

The popularity of the extreme sports has grown a lot for the last decades

The popularity of the extreme sports has grown a lot for the last decades

I. Список используемой литературы §

I. Список используемой литературы §
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
16.06.2020