Социальный проект: Система социального обеспечения
Оценка 4.6
Исследовательские работы
doc
английский язык
10 кл
20.02.2017
Тип урока - проект « Социальные службы в Озинском районе»
Тип проекта – информационный
Цель проекта - рассказать о том, какие социальные службы представляют систему социального обеспечения благосостояния граждан в Озинском районе и как они работают.
Экскурсия в районный центр занятости населения. Вся информация во время экскурсии была законспектирована, были сделаны фотографии. Более того, было получено много буклетов, рассказывающих о работе центра занятости. Далее шел этап работы по отбору материала, его анализу, подбору необходимой лексики, был составлен информационный бюллетень о работе центра занятости.Тип урока - проект « Социальные службы в Озинском районе»
Тип проекта – информационный
Цель проекта - рассказать о том, какие социальные службы представляют систему социального обеспечения благосостояния граждан в Озинском районе и как они работают.
1 этап - экскурсия в районный центр занятости населения. Вся информация во время экскурсии была законспектирована, были сделаны фотографии. Более того, было получено много буклетов, рассказывающих о работе центра занятости. Далее шел этап работы по отбору материала, его анализу, подбору необходимой лексики, был составлен информационный бюллетень о работе центра занятости.
ПРОЕКТ АНГЛ..doc
Всероссийский конкурс социальных проектов учащихся
Муниципальное общеобразовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа п. Липовский»
Полный адрес: 413604, Саратовская область, Озинский район,п. Липовский,
ул. Школьная, д. 1
Социальный проект:
«Система социального обеспечения»
Автор: Переверзева Виктория,
10 класс
Руководитель: Лось Людмила Алексеевна,
учитель английского языка
1 20162017 учебный год
Программные темы для обсуждения:
Тип урока проект « Социальные службы в Озинском районе»
Тип проекта – информационный
Цель проекта рассказать о том, какие социальные службы представляют систему социального
обеспечения благосостояния граждан в Озинском районе и как они работают.
1 этап экскурсия в районный центр занятости населения. Вся информация во время экскурсии была
законспектирована, были сделаны фотографии. Более того, былополучено много буклетов,
рассказывающих о работе центра занятости. Далее шел этап работы по отбору материала, его анализу,
подбору необходимой лексики, был составлен информационный бюллетень о работе центра занятости.
2 этап экскурсия в Управление пенсионным фондом Озинского района. Информация с экскурсии
была записана на диктофон, а также были сделаны фотографии.
3 этап экскурсии в отделах социальных служб по выплате детских пособий, социальных льгот,
предоставляемых государством, различным категориям граждан и в отделении по безнадзорным,
беспризорным детям и престарелым людям, нуждающимся в помощи.
Перед учашейся был поставлен вопрос: Актуальна ли данная социальная служба в Озинском районе и
насколько она совершенна?
В процессе подготовки проекта у учащейся был наработан свой словарь (усвоение на рецептивном
уровне)
Проектное обучение активно влияет на мотивационную сферу обучаемого, так как предполагает
самостоятельность, предприимчивость, активность и изобретательность. Процесс работы не менее
важен, чем его результат. Учебный процесс строится в логике деятельности, а не в логике изучаемого.
Опыт разрешения проблемы формирует привычку доводить дело до конца, не останавливаясь на
полпути. Эта методика интересна и тем, что возможна работа в индивидуальном режиме, что создает
возможности для развития личности учащихся, деятельность обучаемых в проектном обучении носит
комплексный характер, что в свою очередь создает условие для сбалансированного развития основных
физиологических и психологических функций школьника. Проект учит школьника добывать
информацию, планировать свою деятельность, культуре презентации, дает возможность ученику
делать свои открытия, обучает культуре диалога, которая предполагает не только умение слушать
другого, но и уважать другую точку зрения, уважать своего партнера по совместной деятельности.
При защите проекта оценивалось:
1. Качество представленного материала, полнота результатов.
2. Объем и глубина знаний по теме.
3. Культура речи, использование наглядных средств.
Результаты, подведение итогов происходит коллективно. После защиты проекта учащиеся обсуждают,
что получилось, что не получилось и почему. Как сделать, чтобы не допустить в дальнейшем таких
ошибок?
Цели:
Познавательный аспект.
1. знакомство учащихся с социальными службами в Озинском районе.
2. знакомство с условиями получения пособий по безработице.
3. знакомство с основными правами людей различных категорий на пользование льготами.
4. знакомство с условиями жизни престарелых людей, безнадзорных и беспризорных детей.
5. знакомство с системой по начислению пенсий.
Развивающий аспект.
1.развитие способностей к целеустремленной работе, к самостоятельному труду.
2. развитие способностей к логическому изложению высказывания, к формулированию выводов из
увиденного и услышанного.
3. развитие способностей к планированию своего высказывания, выражения своего мнения.
2 4. развитие способностей осуществлять продуктивные речевые действия – к подбору речевых средств,
адекватных цели и ситуации.
Воспитательный аспект.
1. воспитание чувства патриотизма и потребности в строительстве общества, способного обеспечить
гражданам достойную жизнь.
2. формирование гуманитарного мировоззрения – способностей и потребностей решения проблем
,связанных с милосердием.
3. воспитание правого сознания, уважительного отношения к достоинству других людей.
Учебный аспект.
1. развитие умения интерпретировать рисунки и подписи к ним, графики и таблицы.
2. развитие умений переводить с русского языка на английский язык.
3. развитие умений пользоваться словарем.
4. развитие речевых умений, на основе творческого использования усвоенного ранее материала в новых
речевых ситуациях.
Teacher: You had the task of collecting information about social services in Ozinki district. As far as I know
you are ready to exchange the information and draw conclusions. Put your questions as appropriate during
the lesson. Let us start talking about the topic.
Manpower Services.
Group1 : Russia is a country that has a system of ensuring the welfare of its citizens by means of social
services, provided by the state. At the national level the Government is responsible for the Social Security.
Social Security is the organization which is in charge of the unemployed. Manpower Services is the
organization that helps the unemployed to get a job, besides it provides financial help for the unemployed.
Benefits for the jobless are very important.
The building of Manpower Services in Ozinki is situated in Lenina street in the district of the first school.
There is modern equipment in the departments. Experienced workers can give you any consultation. There
are 5 departments in Manpower Services. Statistics Department is one of them.
Unemployment statistics in Ozinki
district in January2015.
The number of registered
citizens
Dismissed on grounds of redundancy
Dismissed on own wish
Found a job
among them schoolchildren
Taken for studying
Jobless
total
6897
806
2347
5135
1091
240
3
in
town
5757
715
2006
4224
820
213
in the country
1140
91
341
911
271
27 Taken for social activities
In fact, at 1.01.2003:
The number of unemployed
Unemployment rate(%)
247
3212
3,2
215
2643
3,1
32
569
3,9
8 enterprises in Ozinki district reported that 338 workers were dismissed on grounds of redundancy in
January 2015
ZAO “ Oka – Kholod” – 154
OAO “Ozinkilyon” – 91
OAO “Mukomol” – 29
PZHREP1 – 20
At the Department of Professional
Orientation and Vocational Education.
It is one of the main departments. Monin V.V. is its head.
The unemployed are taught different professions. They are: a tailor, a hairdresser, a shop assistant, an
operator, a plasterer, an accountant and others. There are about 30 professions. All of them are required for
region labor market. The students learn their profession at various educational institutions. In professional
lyceum the students learn the following trades as a car mechanic, a radio mechanic, a secretary, a machine
operator, a shop assistant. These educational institutions take part in the contest to have the right to teach
such students.
Executives of Manpower Services conclude a treaty with these institutions.
Numbers and facts:
average cost of education – 2600 rubles
average length of education – 3 months
The number of unemployed who
will be taught in 2003 – 380
Scholarships are paid to students, who get professional education. But scholarships are not more than region
minimum living. In January 2015 minimum living in Ozinki region was 1000 rubles. The amount of
scholarship can be reduced if the students miss classes or get bad marks.
Unemployment benefits.
Who receives these benefits? Unemployment benefit is available to a person who is out of work. On the 15th
of Januaryary 20 some additions and changes were put in to the law of the Russian Federation.
The amount of unemployment benefit depends on :
1. the reason dismissal
2. the length of labor service during the last 12 months
The amount of unemployment benefit is counted in % and depends on minimum living in the Russian
Federation.
Minimum living in the Russian Federation
is divided in to 3 types:
1. for working people ( in January 2015 – 6000 rubles)
2. for children up to 18 ( 6000 rubles)
3. for the retired ( 6308 rubles)
4 According to new additions in the law the period of time when a person is registered at Manpower Services
is not included in labor service.
Conclusions: So, you see, we represented much new useful information about Manpower services. First,
we’d like to say that this social service is very actual in Ozinki district because of unemployment rate.
Though the amount of the unemployment benefit is rather low, but, you see, without financial help, many
people would have been reduced to begging. We are afraid many of you will not disagree with us. At the
same time we think there is no need to help the unemployed or the homeless. They are to be guilty for their
being unemployed and homeless and nobody else People should be responsible for what they do and have.
The System of Pensions.
Group2: It is part of Social Security National Insurance which covers a wide range of payments. This social
service is responsible for granting pensions. All categories of people
have a right to pension. Women can claim a pension at the age of 55 and men at 60. The population of
Ozinki is 16400. Among them there are the retired , they are 4900.
2500 3000 pensions are granted in Ozinki district every year.
Pensions are divided in to:
1. Old age pensions
2. Invalidity pensions
3. Individual pensions
4. Service pensions
5. Pensions in the event of a loss of the breadwinner
A pension consists of 3 parts:
1. Basic part is financed by the state.
2. When people work they must pay contributions to the insurance part of their pensions. The amount of
contribution is 14%. Contributions are also made by the private employers. The amount of contribution is
200 rubles a day . All citizens have their own personal insurance accounts.
3. Working people can have their own accumulative fund . But they must also pay contributions in the
amount of 2 % . We can take some money to buy a car.
But 90% of contributions, must be controlled by the government. Now, insurance funds are invested in
securities. Their annual turnover makes up 16%. It affords to index and raise pensions.
Conclusions: In conclusion we should like to say that it was very difficult for us to learn and understanding
the system of pensions because it is so complicated. But thanks to Vdovenko T. G., the head of Pension
administration in our district, now we can explain much to our grandparents. They are not satisfied with
their low pensions. Of course, our grandparents don’t beg. We consider that our government does not provide
the elderly with an income that allows them to live some degree of dignity. Due to the fact that pension
system is very complicated it is necessary to have special classes at school. We should know about our rights
to receive particular benefits, to use privileges and how pensions are granted.
Child Benefits.
Group3:1. A child allowance is a small monthly payment ( 70
rubles) for each child, usually paid to mothers. But family’s
income must not be more than minimum living.
2. One of the main social groups who claim social benefits is
single mothers. They receive 400 rubles for a child monthly.
3. Children whose fathers serve in the army are also provided
with social benefits. They receive 10500 rubles monthly.
4. Women who leave work to have a baby receive maternity pay
( 10000 rubles) . The system of National Insurance provides this
financial help.
5 5. Scholarships are paid to young people, college and higher school students if they do not pay fees for their
education. Students, whose family’s income is low , can claim social scholarships. Such scholarships consist
of 150% of academic one.
The government of the Russian Federation provides some privileges for some categories of citizens.
Privileges.
they are:
their number in Ozinki district
privileges:
1. Disabled war veterans and
war veterans
1800
2. Labor veterans
2500
3. Disabled people from
childhood
4. Invalids
6
retirement pension +invalidity
pension
50%reduced payment for
housing telephone and public
utilities
free medical care, wheelchairs,
OKA cars and petrol at a
discount. Free accommodation
and treatment in a health resort
free return passage by sea, by
air or by railroad once a year.
housing, telephone, etc without
going on a waiting list.
free of charge assistance about
the house for a certain group of
people with disabilities (invalids)
50% reduced payment for
housing, telephone and public
utilities.
free tourist’s pass by bus in
town
50% reduced payment for
housing, telephone and public
utilities.
free tourist’s pass by bus in
town
free medical care, wheelchairs
free accommodation and
treatment in a health resort once
a year
50% reduced payment for
housing, telephone and public
utilities
free return passage by sea by
air or by railroad once a year
( by bus in town every year)
free medical care 5. The widowed
(war veteran’s wives)
50% reduced payment for
housing, telephone and public
utilities
free tourist’s pass by bus in
town every year
At the Administration of Social Welfare
of citizens in Ozinki District.
Social workers of this department deal with people of different categories. They are: sick and disabled
elderly people, homeless and neglected children.
Some sick and disabled elderly people are looked after at home. Social workers come to see them 3 times a
week. They buy food, clean their flats and wash them. Some other pensioners are offered a place at a home
for elderly people. There are some of them in Murom district: Pestenkino, Aleshunino, BorisoGleb. Patients
of the homes for elderly people must pay 75% of their pensions for living. They are provided with food,
clothes, treatment and entertainment there. Although social workers help the elderly in different ways, they
don’t provide home help. But on the whole such homes are pleasant.
Social workers try to do their best to help homeless and neglected children. Homeless are put into special
temporary homes for a period of six months. Local authorities and private businessmen provide financial
help and services for such children. Some homeless and neglected children have food at cafes “Classick” and
“Ani”. At the hairdresser’s “Zavitok” they have their hair cut.
Conclusions: Now, we are ready to draw some conclusions. On the one hand we believe the social
service care for the elderly, homeless and neglected children should be developed. The trouble is that many
people need its help. But on the other hand children and parents should take care of each other and overcome
difficulties together. We find this problem very serious. As for the Federal government and local authorities,
they must help the elderly, homeless and neglected children to cope with their problems.
Teacher: Thank you very much for your active work. In my view you gave much new information about
social services in Ozinki district. Now it is time to discuss bad and good points of our project all together.
Additional Vocabulary.
1. to conclude a treaty – заключить договор
2. minimum living – прожиточный минимум
3.labor service – трудовой стаж
4. to grant a pension – назначить пенсию
5. pension in the event of a loss of the breadwinner – пенсия по потере кормильца
6. personal insurance account – персональный страховой счет
7. to invest insecurities – вкладывать в ценные бумаги
8. annual turnover – годовой оборот
9. neglected безнадзорный
10. temporary homes – дома временного проживания
7 11. accumulative fund – накопительный фонд
12. service pension – пенсия по выслуге лет
13. lyceum – лицей
14. orphanage – детский приют
15. to inaugurate – торжественно открываться
8 9
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Социальный проект: Система социального обеспечения
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.