УРОК-ЁФКС. « Лияна и Дамай.»
Цели
образовательная - познакомить учащихся с обычаями и традициями мордовского народа; научить выразительному чтению, отработать правильное произношение слов и лексических конструкций;
развивающая – развитие внимания, памяти, мышления; умения работать с текстом; умение выделять главную мысль, делать выводы, обобщение; нацеливание детей на применение слов в реальной жизни
воспитательная – прививать интерес к национальной культуре посредством эрзянского языка; воспитывать чувство доброты, взаимопомощи.
Урокть молемац. (Ход урока.)
1.Организационной моментсь. Организационный момент.
- Шумбратада, шабат.(Здравствуйте, дети)
- Озада.
Тячинь уроконьконь темац стама Слайд №1: Урок-ёфкс. «Лияна и Дамай.»
2. Од темань ваномась. (Изучение новой темы)
Шабат, мон арьсян, што сембе тинь кельгсасть лувондома ёфкст.
(Ребята, я думаю, что все вы любите читать сказки.
Тячи минь урокса пофтама мокшэрзянь ёфксс, васеттяма лама ёфксонь герой мархт и карматама содама од валхт. Васенда мон аф ламода азондса, кода эрясть минь сиреньке.
(сегодня на уроке мы, ребята, попадём в мордовскую сказку, которая познакомит вас с обычаями и традициями мордовского народа.)
- Вы знаете, у каждого народа есть своя культура, традиции и обычаи. Когда-то давным-давно у эрзян и мокшан была другая вера - не христианская, которая существует в настоящее время, а языческая. Эрзяне и мокшане верили в добрых и злых духов. Они очень любили обрабатывать землю и перед началом всех работ на поле проводили моления, поклонялись богам плодородия, например, по весне, перед тем как отправиться на поле сеять, люди молились Паксяве (богине Поля)(слайд), чтобы был хороший урожай. Кроме работ на полях они ещё держали очень много домашних животных, ходили на охоту, и так как деревни у мордовского народа располагались у реки, они ещё ловили рыбу. И перед тем как отправиться в лес на охоту или за дровами, люди молились Виряве (богине Леса), чтобы была удачной охота, и не было несчастных случаев.
Охотники специально собирались у костра и рассказывали Виряве сказки, если Виряве понравятся сказки, значит, охота будет удачной. Ребята, а кто из вас знает, в каких символах нашей республики отражаются традиции мордовского народа.
(Ответ: На гербе).
Правильно, посмотрите вот этот герб, что он символизирует? (Слайд №2)
(Он символизирует охоту).
И так, ребята, мы сейчас познакомимся с содержанием сказки, а прочитать нам поможет чудо техника компьютер. Как называется наша сказка?
«Лияна да Дамай».
А чтобы лучше понять сказку нам нужен ключ – это новые слова, которые вам надо запомнить.
2. Од вал мархта работа. Словарная работа.
Ловносынек весе вейсэ.
Паксява – богиня Полей
Ведява – богиня Воды
Вирява –богиня Леса
Толава – богиня Огня
Колма Пряса Куй – Трёхглавый Змей
Зиян – беда
Торо – меч
Ребята, что общего вы нашли в четырёх словах Паксява, Ведява, Вирява, Толава?
Правильно все они оканчиваются одинаково на ава.
А что означает слово ава?
Правильно, женщина, ведь в основном в мордовских сказках богинями являются женщины.
3. Ёфксть мархта содамась. Знакомство со сказкой.
Слайд №3
Кунара тя ульсь. Фкя мокшень велеса. Эрясть – ащесть атят – бабат да Лияна стирьсна. Стирсь ульсь пяк мазы , тевонь кельги.
Ся велесь ащесь ляй ширеса. Ляйть фтала ульсь оцю пакся, паксять фтала- туста вирь.
- Шабат, азость, мезень колга тяса корхтави? Ётафтость рузонь кяльс.
Молодцы, ребята, вы услышали самое главное. А в сказке говорится:
(Давно это было. В одном эрзянском селе. Жили-были дед и баба и дочь Лияна. Дочь была красивой, рукодельницей.
А то село располагалось на берегу реки. За рекой было поле, за полем – густой лес)
Кулхцондода сяда тов. (И так слушаем дальше.)
Слайд №4
Ся пингть, тя вирти коста-бди сась Колма Пряса Куйсь. Оцю зиян кандсь сон ломаттненди. Салась велеста кудонь жуватат, сера. Анцек теенза тя кржа ульсь , кармасть велетнень эзда юмсема мазы стирьхть.
Салазе Куйсь Лиянань. Атят – бабат аф содасазь, мезе тиемс.
Кие сась ся вирьхненди?
Мезе салсесь велеста?
Кинь салзе Колма Пряса Куйсь?
(В то время в тех лесах поселился трёхглавый Змей. Большие беды принёс он жителям села. Стал красть из сёл домашних животных, урожай. Только этого ему было мало, стали исчезать красивые девушки. Украл Змей и Лияну. Дед с бабой не знают, что делать)
Азондозь эсь пичефксснон Дамайнди. Сон пяк кельгозе Лиянань, и, кувать апак арсек, срхкась Куйть шавома.
- А тяса, шабат, кодама од валхт васьфтевсть? (А здесь, ребята, какие слова вам знакомы?) (Дети называют новые слова и переводят на русский язык)
( Рассказали о своей беде Дамаю. Он очень любил Лияну и недолго думая, пошёл сражаться со Змеем.
- Шабат, мяленте лездомс Дамайнди? (Дети, хотите вы помочь Дамаю? Да, хотим. )
А мезе тейнек эряви, штоба сяськомс Куйть?
(Тейнек эряви торо)
Виде, шабат.
Ребята, с помощью чего делали люди меч?
(С помощью огня.)
Значит, куда направимся с вами, к какой богине?
(богине Огня. Толаве).
Штоба пачкодемс Толавати, эряви ётамс паксять, ляйть, вирть пачк. (А чтобы попасть богине Огня, надо пройти через поле, реку, лес).
- Стяда, шабат, срхкатама: (Встаньте, дети, пошли) слайд (речёвка)
Минь мольхтма, мольхтяма,
ки ланга мольхтяма,
панда ланга мольхтяма,
пачкодеме ляйти.
(Мы идём, идём, идём, по дорожке идём, по горам идём, дошли мы до речки)
И вот мы подошли к реке.
Шабат, кие тяса васьфтемазь? (Дети, кто нас встретил здесь?) (Ведявась). Слайд №6
Шумбракстода Ведявать мархта. (Поздороваемся с ней. Здравствуйте, Ведява
Шумбратада, Ведява!.
Сондеенза, шабат, эряви няфтемс содамошинке. (Ведяве, дети, надо показать знания). Давайте, дети, покажем, насколько мы сильны, чтобы помочь нашему герою.
Слайд №
А чтобы перейти нам на другой берег, надо исполнить задания Ведявы.
Она нам приготовила такие вопросы:
1. Азондода стихотвореният ляйть колга. (Расскажите стихи о реке)
(дети рассказывают стихи)
Омбоце кизефкссь стама:
1. Лувк парста текстть.
Ётавтк рузонь кяльс, отвечада кизефкснень лангс. Прочитайте текст. Переведите на русский язык, ответьте на вопросы.) (дети читают по цепочке и переводят)
• Мон эрян Мордовияса. Мордовияса улихть оцю вирьхть, кели паксят, ляйхть. Вирьса лама нармоньда, зверьда.
• Паксяса касфнихть тозер, розь, модамарьхть, якстеряпст, кукуруза. Мордовияса лама ляйда: Мокша, Сура, Сивинь, Алатырь, Исса, Пархца, Вад и лият. Инь келихне и крхкатне – Мокшесь и Сурась, Ляйхнень эса улихть калхт.
Отвечада кизефкснень лангс:
- Шабат, мезень колга корхтави тя текстса? (- Дети, о чём говорится в этом тексте?
1.Мезьса козя минь республиканьке?
2.Конат инь оцю ляеньке?
3.Мезьса козят ляеньке?
Пяк кельговоде Ведявати.
А минь мольхтяма сяда тов. Пачкодеме паксяти. (А мы пойдем дальше. Вот дошли и до поля.)
Шабат, кие васьфтемазь паксяса? (Дети, кто нас встретил здесь?) (Паксявась). Слайд №6
Шумбракстода Пасявать мархта. (Поздороваемся с ней. Здравствуйте, Паксява
Шумбратада, Паксява!.
Паксявась.
Васенце кизефкссь стама:
1. Содайнть, кодама серот касыхть паксяса, содасть кроссвордть.
(ученик считает колоски)
Пек пара. Молодецт.
Мольхтяма сяда тов и пачкоттяма вири. Минь тяса васьфтсамазь Вирявась. Слайд №12
Штоба лездомс Дамайнди, эряви няфтемс содамошинке Вирявати.
(Чтобы помочь Дамаю нам надо показать свои знания Виряве.)
Сон тейнек тяфтама кизефкст максы: Слайд № 8
1. Содайнть содама ефкснень. (отгадайте загадки) Слайд № 9-14
Кизонек, тялонек пиже орса.
Кодама шуфтсь лемоц, кона пяярди церят?
Прязе пиже ронгозе акша. (Оценки )
2. Арьседа предложеният валхнень мархта. (составьте предложения)
(Дети читают предложения) –Шабат, ванфтость вирть! Тяда тиенда вирьса толоньбрянят! Слайд №15
Какое слово здесь лишнее?
Правильно, ребята не только в предложении оно лишнее, но и в лесу. О чём нас просит Вирява?
Дети, охраняйте лес. Не делайте в лесу костры.
А почему, как вы думаете?
(Если лес сгорит, то животным и птицам негде будет жить.)
Но ведь огонь нужен, чтобы сделать меч, поэтому мы идём к Толаве.
Тейнек эряви меч, штоба идемс Лиянань. (нам нужен меч, чтобы спасти Лияну).
Васьфтемазь Толавась. Слайд №17
Ребята, смотрите, Толава разожгла нам костёр, он пылает, и от него разлетаются разноцветные искры. Она просит назвать какого цвета эти искры.
Толавась.
1. Азынть цятконятнень тюсснон.(назовите, какого цвета искорки) Слайд №18 (оценки) Тинь парста азость тюснень.
Келговоде Толавати, сон максозе мечть Дамайнди. (Понравились богине Огня, она отдаёт Дамаю меч).
Слайд №19
И тя мечть эса шавозе сон Колма Пряса Куйть. (Этим мечом сразил Дамай Трёхглавого Змея)
- Марса минь идеськ Лиянань. (Все вместе мы освободили Лияну). Слайд №20
- Кувать да павазуста эрясть Лияна да Дамай. (Долго и счастливо жили Лияна и Дамай).
Минь ёфксоньке «Лияна и Дамай» аделавсь. (на этом наша сказка закончилась).
Кода аделавсь минь ёфксоньке: парста или ? (Как закончилась наша сказка?)
(Парста)
4. Подведение итогов.
- Тяй, шабат, азость, мезе кармаде содама, кодама ёфксонь герой мархта васьфтеде тячинь урокса, кодама од валхт кармаде содама. (Теперь, ребята, что нового вы сегодня узнали, с какими героями сказки встретились?)
(Ответ учеников)
- Азынть мокшекс нят лепнень. (Назовите по-мокшански эти имена.)
слайд №21
- Пара.(Хорошо).
- Ванцаськ, видеста азынть ня лепнень?(посмотрим, правильно ли назвали имена богинь). Слайд №
- Шабат, тинь содамашинте лездсть Дамайнди идемс Лиянань. «Кда улихть тонь ялгатне, содак - тон сяськият, тон героят»: гласит народная пословица. (Ребята, ваши знания помогли Дамаю освободить Лияну. «Если есть у тебя друзья – ты победитель, ты герой»).
Слайд №22
Эрясть-ащесть Лияна да Дамай. Салазе … Куйсь. Дамай …Лиянань идемонза. А штоба … шавомс, эряви меч. Мечсь календакшневи … .
Лездсь … тиемс Дамайнди меч. И сонь мархтонза … геройсь Куйть. Стане … Дамай Лиянань.
Лезксонди валхт: аралазе, Куйть, тусь, толса, сяськозе, Лиянань, Толавась.
- Видеста. (Правильно)
А самое главное, ребята, что мы сделали на этом уроке.
Сделали доброе дело. Я надеюсь, каждый из вас в жизни будет помогать другому человеку в беде. И тогда жизнь будет добрее.
Уроксь аделавсь.
Материалы на данной страницы взяты из открытых источников либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.