Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»
Оценка 4.8

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Оценка 4.8
Повышение квалификации
docx
английский язык
Взрослым
01.02.2018
Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»
В данной разработке представлен материал занятия, посвящённый инновациям и их месту в обществе. Цели и задачи направлены на развитие у подростков навыков говорения и чтения на данную тему с использованием определённой лексики. Обучающиеся обсуждают важные открытия и их значения в нашей жизни.
Методическая разработка урока.docx
ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ “ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ АГРОТЕХНИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ” С. МОСКОВСКОЕ Ставропольский край, Изобильненский район, с. Московское, улица Полушина, 2 Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения» Преподаватель  иностранного языка: Самофалова Карина Сергеевна Конспект учебного занятия по английский языку на I курсе Тема занятия: Современные изобретения Тип занятия: комбинированный Цель: формирование и развитие личности обучающихся, способной и готовой  к участию в общении на межкультурном уровне. Задачи: Образовательные:   актуализация ранее полученных знаний и умений;  ознакомление с новым лексическим материалом;  повторение и активизация грамматического материала по теме «Past  Simple Passive»;  обучение обучающихся восприятию иноязычной речи на слух;  обучение устному индивидуальному и диалогическому общению. Развивающие:  формирование у обучающихся коммуникативных умений и речевых  навыков;  развитие у обучающихся  навыков восприятия на слух иностранной  речи, ее понимания и умения грамотно и адекватно реагировать на  высказывания преподавателя и носителя языка;  совершенствование у обучающихся  умений и навыков употребления  в речи страдательного залога;  развитие языковых способностей и устойчивого интереса к изучению  иностранного языка;  расширение кругозора обучающихся за счет страноведческой  информации; 2  развитие интеллектуальных способностей: памяти, мышления, воли,  эмоции.  Воспитательные:   стимулирование познавательной активности;  приобщение к самостоятельному выполнению заданий;  воспитание активности в решении коммуникативных  задач на уроке. Оборудование:     ноутбук проектор экран раздаточный учебный материал Ход урока: I. Орг. момент. (1 мин) Introduction. The objectives of the lesson. Hello, my dear friends! I’m delighted to see you! How are you?  Today we’re going to talk about modern inventions and innovation.  II. Актуализация ранее усвоенного материала. Введение в тему урока.  Речевая зарядка. Warming­up activities. (5 мин) Answer my questions, please! 1. What inventions were made in the 19th and 20th centuries? Who were they  made by? 2. Will technology save the world? What do you think? 3. Can technology ruin the society or not? 4. Are we too dependent on electric and electronic gadgets and machines? 5. What household appliances does your family use? 6. Do you use a dishwasher and a vacuum cleaner? 7. Could you imagine your life without a phone? III. Изучение нового  материала. (20 мин) 3 Введение нового лексического материала. Отработка произносительных  навыков. Phonetic and lexical activities. 1. Look at the words and phrases in the word cloud. Are there any words you  don’t know? 2. Let’s read the transcription of the following words and expressions. 3. Match the beginnings and endings of the sentences to create facts about some of the things included in the word cloud. Beginning of sentence  1. 19 per cent of the world’s top selling medicines were developed in Britain… 2. With world­leading innovation in life sciences, Britain has the largest life  sciences sector in Europe, … 3. The UK has won 77 Nobel Prizes for  science and technology, … 4. Many of the most life­changing innovations over the last 25years have  had key parts made, designed or  developed in the UK, … 5. Every part of a Formula One car has some input from the UK, … Ending of sentence a. …from design through to assembly and manufacture. b. …and the UK attracts almost 10 per cent of the world’s pharmaceutical  Research and Development funding. c. …which is second in the world and more than anywhere else in Europe. d. …with over 750 medical biotechnology companies and 2,750  medical technology firms. e. … from the World Wide Web to the cell phone with GSM services, General Packet Radio Services (GPRS) and dual­mode~3G. Повторение грамматического материала. Grammar focus Активизация теоретических знаний по теме «The passive voice» 4 When we talk about inventions and discoveries, we often use the passive voice.  This is because we want to make the object (the thing which ‘receives’ the verb)  the main focus of the sentence.  In the passive sentence, we are less concerned with the ‘doer’ of the verb (the ‘agent’) and more concerned with the ‘receiver’ of the action, so we put it at the  start of the sentence to make it the subject. In most cases, the agent of the verb is not expressed in a passive sentence, but if it is, it is usually expressed with the word ‘by’. The form of the past simple passive is: subject + was/were + past participle Выполнение тренировочных упражнений. Now try to change these active sentences into passive ones. a. Active: Tim Berners­Lee invented the World Wide Web in 1991. Passive: ____________________________________________ b. Active: Hugh Locke­King designed the motor racing circuit in 1907. Passive: ____________________________________________ c. Active: Alexander Fleming discovered Penicillin in 1928. Passive: _____________________________________________ Translate the following sentences from English into Russian. 1. The steam engine was developed in   1765.____________________________________________ 2. The jet engine was invented by Frank Whittle. __________________________________________________ 5 3. The Penny Farthing bicycle was invented in 1871 by James Starley.  _________________________________________________ 4. The pneumatic tyre was invented in 1885.  ___________________________________________________ 5. The Hydrogen fuel cell Motorbike was designed in 2005.  ____________________________________________________ 6. The subway train was invented in 1865.  _____________________________________________________ 7. The idea of space travel was invented in  2009._________________________________________________ IV. Обучение аудированию. Watching video and post­watching activities.  (12 мин) You are going to watch a video about some famous examples of British  innovation.  The Britain is Great series tells you about some of the things that  make Britain so great. There’s a lot of fun facts – and lots of good language, too.  With 77 Nobel prizes in science and technology alone, Britain has always had a  great reputation for innovation. Join Richard as he meets some of the people  behind the amazing ideas and incredible technology that are keeping that  reputation alive. In this part of the video Richard goes behind the scenes at Dyson,  home of the space­age vacuum cleaner and much more! See if you can answer the  questions while you watch the video. Просмотр видеофильма 2 раза http://learnenglish.britishcouncil.org/en/britain­great/innovation­great­part­1 Выполнение заданий на понимание содержания фильма  Comprehension Task 1 ­ Choose the gadgets that Richard is shown in the video. a) a bagless vacuum cleaner e) a bladeless fan b) a laptop computer c) a Formula 1 engine d) a hand dryer f) a hair dryer g) a hot water heater h) a cordless vacuum cleaner Comprehension Task 2 ­ Match the numbers to what they refer to in the video. 6 a) 5 d) over 50 e) 400 c) 20 g) over 5,000 b) 10 1. The number of engineers and scientists employed by the company f) 650 2. The time it took to design the Bagless Vacuum Cleaner (in years) 3. The length of the company's research plan (in years) 4. The number of prototypes produced for the Bagless Vacuum Cleaner 5. The speed at which the Dyson Airblade pushes out air (in miles per hour) 6. The length of the company’s product plan (in years) 7. The number of countries where Dyson products are sold Language Task 1 ­ Put the words in the spaces to make sentences from the video.  Some sentences need two words. a) aspect e) launch f) market c) comes d) doubles h) optimise b) boundaries 1. When it _______ to innovators, James Dyson is _______. g) needs i) world­class 2. How did Dyson push the _______ of innovation and technology? 3. We have many experts to _______ every _______ of the performance of these  machines. 4. How do you meet the _______ of the international _______? 5. It _______ up nicely as a hair dryer too. 6. We're looking to _______ fantastically exciting products. Language Task 2 ­ Tom says "We've produced a bladeless fan which pulls air  through the middle." In this sentence, we could say 'that' instead of 'which' ­ but  'that' isn't always possible. Complete these sentences with either 'which' or  'that/which' if both are possible. 1. It uses a Dyson digital motor _______ rotates at over five times the speed of a  Formula 1 engine. 7 2. This vacuum cleaner uses a different type of digital motor, _______ is very  lightweight and powerful. 3. My company might be relocating to Manchester, in _______ case; we'll have to  sell the house. 4. It was a mistake _______ the management had to take responsibility for.  5. The food _______ was damaged in the floods was declared unsafe for human  consumption. 6. My primary school teacher taught me to love reading, for ______ I will always  be grateful. 7. She ran her first marathon at the age of seventy­two, _______ was an amazing  achievement. 8. The snow _______ has been falling over most of Northern England is forecast to continue until the weekend. 9. In 2011 I won the 'employee of the year' award, _______ is only given for  outstanding performance. 10. Lisbon, _______ is the capital of Portugal, is situated on the west coast of the  Iberian Peninsula. V. 1. In pairs, talk about innovation. Развитие навыков диалогической речи. Speaking. (4 мин) Consider the following: • What does the word ‘innovation’ mean to you? As a pair, give your own definition. 2. Can you think of any innovative people? Who are they, and in which ways are they innovative? VI. Подведение итогов занятия. The conclusion of the lesson. Reflexion  (2 мин) 1. Do you like gadgets and technology? Why or why not? 2. What's your most important gadget? 8 3. Would you like to own any of Dyson's products? So, our lesson is over. Thank you very much for today’s work. You are very  hardworking students. Your marks… VII. Домашнее задание. Homework. (1мин) Please prepare a short presentation. Choose your favourite innovation you know  about, and prepare a short presentation about it. Your presentation should last  approximately 5 minutes. You could think about: • Who was responsible for the innovation? • When it happened? • Where it happened? • Why it was innovative? • What the benefits of the innovation have been/ will be? • Whether there have been/ will be any negative effects of the innovation? • How the innovation has changed/ will change people’s lives and the world? ­ Use the internet and include images and video to make your presentation as interesting as possible Good­bye! Transcript Did you know that Britain is a world leader when it comes to innovation? Some of  the world's fastest cars, cleverest gadgets and even the technology inside this  phone are made here. Britain is full of new ideas and cutting­edge technology and  I'm hoping to see some of it. The British love gadgets. And when it comes to innovators, James Dyson is world­ class. He invented the bagless vacuum cleaner and this is his headquarters, where  all the magic happens. It took five years, over 5,000 prototypes and a lot of hard work and imagination to  design Dyson’s Bagless Vacuum Cleaner. 9 ….. Tom Crawford is a senior engineer. Richard: How do Dyson push the boundaries of innovation and technology? Tom: We employ over 650 engineers and scientists to look at every aspect of our  machine. We develop our own motors. We have microbiologists, fluid experts,  noise experts, to really optimise every aspect of the performance of these  machines. Richard: How do you meet the needs of the international market? Tom: Well, we sell our machines in over 50 different countries, so we have a  really good understanding of what they want and what they need and, for example,  for Japan, we know that their rooms are much smaller and we design a product to  suit their demands, which is much smaller than the European models. Richard: Excellent. Can you show me round your latest technology? Tom: Yeah, please. ….. Richard: Ah. I've used one of these before. Yeah, they're excellent. Tom: Dyson Airblade is the fastest, most hygienic hand dryer. It uses a Dyson  digital motor which rotates at over 5 times the speed of a Formula 1 engine. It  pushes air out up to 400 miles an hour and dries your hands in under 10 seconds. Richard: Awesome. What about this here? Tom: OK. Experts in moving air. We've looked at the domestic fan and we've  produced a bladeless fan which pulls air through the middle. It's very smooth, non­ buffeting airflow and very safe. Richard: That's excellent, isn't it? Ooh, it doubles up nicely as a hairdryer, too...  How are you going to go into the future for Dyson? Tom: Well, I can't tell you what our secrets are, obviously. Richard: Go on! 10 Tom: No! But we've got a very exciting plan of products for the next 10 years, a  plan of research for the next 20 years and we're also, obviously, looking to launch  fantastically exciting products, like the new Dyson Digital Slim. Now this uses  another Dyson digital motor, which is very lightweight and powerful. Richard: No cord? Tom: No cord. Cordless. Batteries. Have a go. Richard: Got to. Got to have a go. Smooth. Loving that. Tell you what, Tom,  thank you very much for showing me round. While I'm here, do you want me to  just quickly... um...? Tom: Yeah, just tidy up for us. Richard: Feel free. No worries. Thank you. Cheers. Tom: Thanks. OK. 2. Match the beginnings and endings of the sentences to create facts about some of the things included in the word cloud. Beginning of sentence  1. 19 per cent of the world’s topselling medicines were developed in Britain… 2. With world­leading innovation in life sciences, Britain has the largest life sciences sector in Europe, … 3. The UK has won 76 Nobel Prizes for science and technology, … 4. Many of the most life­changing innovations over the last 25 years have had key parts made, designed or developed in the UK, … 5. Every part of a Formula One car has some input from the UK, … Ending of sentence a. …from design through to assembly and manufacture. b. …and the UK attracts almost 10 per cent of the world’s pharmaceutical Research and Development funding. c. …which is second in the world and more than anywhere else in Europe. d. …with over 750 medical biotechnology companies and 2,750 medical technology firms. e. … from the World Wide Web to the cell phone with GSM services, General Packet Radio Services 11 (GPRS) and dual­mode~3G. 12 Аспектный анализ урока по английскому языку на 1 курсе «Современные изобретения»  Форма урока: комбинированный  Цель: формирование и развитие личности обучающихся, способной и готовой к участию в общении на межкультурном уровне. Цель урока соответствуют его месту в учебной теме, требованию программы  обучения иностранному языку и учебного плана для данной группы. Задачи: Образовательные:   актуализация ранее полученных знаний и умений;  ознакомление с новым лексическим материалом;  повторение и активизация грамматического материала по теме  «Past Simple Passive»;  обучение обучающихся восприятию иноязычной речи на слух;  обучение устному индивидуальному и диалогическому общению. Развивающие:  формирование у обучающихся коммуникативных умений и  речевых навыков;  развитие у обучающихся  навыков восприятия на слух  иностранной речи, ее понимания и умения грамотно и адекватно  реагировать на высказывания преподавателя и носителя языка;  совершенствование у обучающихся  умений и навыков  употребления в речи страдательного залога;  развитие языковых способностей и устойчивого интереса к  изучению иностранного языка;  расширение кругозора обучающихся за счет страноведческой  информации;  развитие интеллектуальных способностей: памяти, мышления,  воли, эмоции.  Воспитательные:  стимулирование познавательной активности;  приобщение к самостоятельному выполнению заданий;  воспитание активности в решении коммуникативных  задач на  уроке. интерактивная технология Применяемая технология • Формы работы: фронтальная, парная, индивидуальная. Методы и приемы:   по источникам информации: вербальный, наглядный,  практический;   по степени взаимодействия: самостоятельная и парная работа,  беседа;   по характеру познавательной деятельности:  информационно­ рецептивный,  частично­поисковой,  репродуктивный,   проблемного изложения Структура урока характерна для данного типа и вида урока и рациональна  для достижения  поставленных целей. Формы обучения: устный опрос, постановка проблемы, работа по карточкам  с лексическим материалом, объяснение, использование аутентичного  материала (видеофильм). Контроль усвоения знаний, умений и навыков был проведен в виде устного  опроса и работы с заданиями. Данное занятие продолжает учебную тему «Изобретения, которые потрясли  мир» и ориентирован на формирование развития навыков и умений  иноязычной речевой деятельности: аудирования, говорения. Для развития восприятия иноязычной речи у обучающихся был показан  видеофильм с помощью мультимедийных средств и Интернета.                           Использование видеофильмов способствует реализации важнейшего требования коммуникативной методики – представить процесс овладения  языком как постижение живой иноязычной культуры; индивидуализации  обучения и развитию и мотивированности речевой деятельности обучаемых. Еще одним достоинством видеофильма является его эмоциональное  воздействие на обучающихся. Поэтому внимание должно быть направлено на  формирование у обучающихся личностного отношения к увиденному.  Применение видеофильма помогает также развитию различных сторон  психической деятельности обучающихся, и прежде всего внимания и памяти.  Сеть Интернет предоставляет преподавателям иностранного языка  безграничные возможности для получения информации, сделать уроки  увлекательными, а сам процесс подготовки преподавателя к занятиям более  быстрым и эффективным. На занятиях применяются элементы  межкультурной коммуникации за счёт работы с аутентичными материалами,  представленными на сайтах, созданных носителями языка. Для понимания  видеофильма я использовала работу с учебными заданиями, направленные на  усвоение лексического материала. На начальном этапе, после вступительного слова, я применила методику  проблемного обучения, проведя с обучающимися небольшую беседу, тем  самым введя их в тему урока. При работе над лексическим материалом я  использовала элементы частично­поисковой методики обучения. Лексический материал также использовался для снятия трудностей при просмотре фильма. Для развития навыков устной речи я использовали прием диалогизма. В  качестве домашнего задания обучающиеся получили творческое задание на  создание презентация по выбранным темам. Высокая работоспособность и доброжелательная психологическая атмосфера  на уроке поддерживалась за счет разнообразных форм работы, смены  деятельности и темпа урока. Время использовалось рационально.  Думаю, мне удалось реализовать поставленные цель и задачи. Литература: 1 Васильева, Л.В. Английский язык. 10­11 классы: поурочные планы по  учебнику В.П. Кузовлева «Английский язык»: в 2 частях./ Л.В.  Васильева. – Волгоград: Учитель, 2008 2 Кузовлев, В.П. Английский язык: учебник для 10­11 классов  общеобразовательных учреждений./ В.П. Кузовлев. – М.: Просвещение,   2010 3 Щукин А. Н., Фролова Г. М. Методика преподавания иностранных  языков. — М., 2015. Интернет­ресурсы 1. www.teachingenglish.org.uk 2. www.learnenglish.britishcouncil.org/en/britain­great/innovation­ great­part­1

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»

Методическая разработка учебного занятия по английскому языку «Современные изобретения»
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
01.02.2018