Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса
Оценка 4.7

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Оценка 4.7
Карточки-задания +2
doc
английский язык
9 кл—11 кл
26.01.2017
Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса
Публикация является частью публикации:
англ.яз. 9-11.doc
Первый (школьный) этап     всероссийской олимпиады школьников по английскому языку 9­11 классы  2013­2014 учебный год Reading I Why do the Irish speak English? By Fiana Griffen Language identifies. ‘He speaks French so he is French.’ But the Irish speak English and are certainly not English. When the Irish writer Samuel Beckett was asked whether he was English, he answered ‘on the contrary’. Everyone agrees that the Irish are very unlike the English. How did it come about that the Irish people speak a foreign language? Have they no language of their own? (1 _____ _____ ) The first official language of Ireland is Irish, but you could spend your whole lifetime in Ireland and never hear anything but English in everyday conversation, other than perhaps ‘slainte’ – the Irish toast. Public figures sometimes include a ‘cupla focal’ – a few words – of Irish in their speeches. Out of a population of 3.6 million, no more than 4 per cent still speak Irish daily, but Irish is a compulsory subject for school children throughout their school years. What’s more, they must pass Irish in order to be admitted to the National University of Ireland, or to work in the civil service and in many other state jobs. Street names, signposts and destinations are all bilingual. The vast majority of the population wishes to retain Irish in pride of place. So if they love the language so much, why don’t the Irish speak Irish?  (2   _____   _____   )  The   answers   are   found   in   history,   which   is   largely   determined   by geography. The Romans conquered most of the known world, but though they looked across the sea to Ireland and claimed to be able to conquer it with one battalion, they never did. The Germanic tribes who overran the mainland of Britain and laid the basis for modern English didn’t bother to cross the Irish Sea. Norman warlords invaded England, then moved on to Ireland in the twelfth century, but they were eventually assimilated into Irish culture until they were ‘more Irish than the Irish themselves’. (3 _____ _____) In the sixteenth century, King Henry VIII of England became concerned that Ireland could be used as a ‘back door’ into England by France or Spain and feared it could be persuaded to collaborate with his enemies. He decided that Ireland should conform to England in every way and began a systematic conquest, continued by his daughter Elizabeth I and succeeding monarchs. One of their priorities was the elimination of the Irish language. Irish poets were jailed and a great number of manuscripts in Irish were destroyed. (4 _____ _____ )  The struggle of ‘The Old Gaelic Order’ to survive lasted nearly 200 years, but by the end of the eighteenth century it was dead and the English victory was complete. From that time on, all the affairs of the nation were conducted in English and Irish became the language of the poor. The only book published in Irish was the Bible.  (5 _____ _____) Nowadays, the Irish continue to speak English and they learn Irish. There is a famous Irish saying: ‘A country without a language is a country without a soul.’ The Irish have two languages, their own which they hardly speak and English which is not theirs, but by keeping the one and creatively using the other, perhaps they manage to hold onto the soul of Ireland. (Adapted from The World of English) I. (10 points) Read the text and match each part (1–5) with two statements (A–M). There are three extra statements. Write your answers in the gaps after the numbers. A The English language as it is today took its origin in the language of Norman invaders. B The Irish were gradually deprived of not only their political independence, but also their cultural heritage. C The fact that Ireland is an island prevented some groups of people from entering its territory. D According to popular belief, the existence of their own language is crucial to the Irish preserving their sense of identity. E The end of the eighteenth century marks the death of the Irish language which was replaced by English. F It’s not easy to hear the Irish language spoken in Ireland, even if you stay there for quite a long time. G Irish stopped being an official language in Ireland about two centuries after the reign of Queen Elizabeth I. H The Irish appear to be able to cultivate their own culture despite the fact that they have practically no language of their own. I However few speakers of Irish there are, knowledge of this language in Ireland is necessary to pursue some types of career. J At one  point  of  its  history, Ireland   came  to  be  regarded  as  an area   of potentially dangerous political activity. K Except for one book, there were no publications in Irish, and this proved that it was turning into a dead language. L As the Irish are extremely proud about their language, the geographical locations have all their names in Irish. M In contrast to the Romans and the Germanic tribes, the Normans conquered more than just England.  Reading II Welcome to SKIN DEEP – The art of the tattoo While its meaning has varied from people to people and from place to place, tattooing has most often served as a sign of social status, as a mark of one’s passage through life, or simply as a way to beautify the body. Tattooing had existed for thousands of years before England’s Captain Cook found it in the South Pacific in 1769, but it was his crew and other merchant and naval seamen like him who soon spread the art to Europe and America. [1] The close relationship between naval men and tattooing developed quickly after Cook’s   voyages   to   the   South   Pacific. At   first,   sailors’   tattoos   were   drawn   by   native tattooists; then sailors began to tattoo each other aboard ship. Eventually,  professional tattoo shops, many of them established by former sailors, appeared in port cities around the world. The practice became so entrenched among seamen that it is estimated that by the end of the nineteenth century, 90 per cent of all sailors in the United States Navy had tattoos. [2] By the second half of the nineteenth century, tattoos were still largely viewed as shocking and frightful, the mark of a person exiled from society. Popular magazines of the time printed articles such as ‘The Savage Origin of Tattooing’ that linked tattooing with cannibals, criminals and lunatics. However, by the dawn of the twentieth century, a number of circumstances had arisen that together helped prompt the spread of tattooing. An electric tattooing   machine   patented   in   1891   allowed   for   easier,   faster,   and   more   decorative tattooing. In Europe and America, fascination with the new and unusual grew as restrictive Victorian social norms fell away. It was in this environment that tattoo artists set up shops and made the art of tattooing available to the brave, the curious and the impulsive. [3]   Prejudice   often   influenced   sailors’   choice   of   tattoo   design.   Roosters   were thought to protect sailors from drowning. The Christian cross tattooed on the feet was thought to guard against shark attack. Yet another superstitious custom held that sailors should be tattooed with the image of a dragon when they crossed the international date line. While tattoo imagery was often superstitious in nature, getting tattooed was also a highly practical decision: it increased the chance of a body being identified if lost overboard.      [4] Just as sailors brought the tattoo to America from exotic ports of call, the circus and side show took the tattoo across the country. Circus and side show performers often wore tattoos as a way of increasing their appeal to audiences and thus improving their earnings. As early as 1884, carnivals, side shows, circuses and travelling  fairs were advertising tattooed performers among their acts. During the Depression, some tattoo artists who were unable to support themselves, travelled with circuses and side shows. As the American public lost interest in the carnival side show, many tattoo celebrities joined larger circuses or opened their own tattoo parlours. [5] During the American Civil War, patriotic themes became very popular. Tattoos commemorating the battle between the Monitor and the Virginia (formerly the Merrimack) and the Alabama and the Kearsarge began appearing on sailors’ chests and backs. Flags and eagles became popular symbols. Tattoos also reflected the navy’s transition from sail to steam. Once regarded in the West as frightening and unpleasant, the tattoo has enjoyed great popularity in our own culture in recent years. Everywhere we look today – movies, advertisements, television – there are signs that people of all walks of life appreciate and practise the art of the tattoo… I. (5 points) Read the article and match the paragraphs (1–5) with the headings (A–E). A The Tattoo in the Circus and Side Show. B Tattoo: the Mark of the Sailor C Patriotic Symbols D The Spread of Tattooing E The Role of Superstition II. (5 points) Read the article again and answer the questions. 1 Who were the first people to draw sailors’ tattoos? 2 What happened in 1891? 3 What tattoo was supposed to protect sailors against the attack of sharks? 4 Why did circus and side­show performers wear tattoos? 5 What were the most popular tattoos during the Civil War? Part 2 Use of English I. (11 points) For questions 1­11, read the text below and think of the word which best fits each  space. Use only one word in each space. There is an example at the beginning (0).                                               Department Stores In 1846 an Irish immigrant in New York named Alexander Stewart opened a business called   the   Marble   Dry­Goods   Palace.   By   (0)   doing   so,   he   gave   the   world   something completely new – the department store. Before this, no one (1) _______ tried to bring together such a wide range of goods (2) _______a single roof. The business did very (3) _______ . It expanded rapidly and soon had (4) ________ staff of two thousand. For Stewart even that was not enough, (5)  _______. In 1862 he moved to an eight­storey building nearby, (6) ________ he renamed A.T. Stewart's Cast­iron Palace. It was, (7) _______ for many years would remain, the largest shop in the world. Others followed Stewart's example and soon there were stores (8) _____        his in many major cities in the United States. We don't (9) ________            when people started calling them department stores. The expression wasn't used in print (10) ________1893, when it appeared in Harper's magazine, but the way that it is used there (11)_________ it clear that it was already widely understood. II. (10 points) Choose the correct word to complete the phrasal verbs. 12. He lived ___ nothing but bread and water for three weeks.     a) in       b) on        c) at 13. The teacher handed the test papers ___ to the students.     a) out      b) across        c) down 14. It's starting to rain. Please bring ___ the laundry.     a) out      b) off        c) in 15. The barking dog scared ___ the burglar.     a) out     b) off        c) in 16. Jim asked Jane ___ on a date.       a) out     b) off        c) by 17. His new boss told him to shave ___ his beard.     a) out      b) off        c) down 18. Put ___ the kettle. Let's have a cup of tea.     a) in      b) on        c) down 19. If you are free tomorrow afternoon, please drop ___ for a visit.     a) in      b) on        c) up 20. Paula always comes ______ as very sincere.      a) out      b) across       c) down 21. Peter needs either to get a raise or to get a better job, because he can’t get ______ on his current salary.      a) out      b) by      c) down III. (9 points) Match the following idioms to the correct definitions. Idiom Meaning 22. butter someone up 23. have bigger (other) fish to fry 24. cool as a cucumber 25. full of beans 26. piece of cake 27. cream of the crop 28. take something with a pinch (grain) of  salt 29.  cry over spilled milk 30. one smart cookie                                 IV. (9 points) a) have a lot of (silly) energy b) don’t consider something100% accurate c) get upset over something that has     happened and cannot be changed d) very easy e) have more important things to do f)   very relaxed g) the best h) be extra nice to someone (usually for  selfish reasons) i) a very intelligent person For Questions 31­39 read the text and then write the correct form of the word in  CAPITALS to complete the gaps. Example: 0 __clearly__ Problems at School Stephen Murray was (0) …  going through a difficult                             CLEAR  (31) … .  He had never managed                                                  ADOLESCENT                 to gain the (32) …  of his teachers at school.                                      APPROVE      He  ignored repeated (33) …  to change his attitude or be expelled.        WARN He was widely considered to be an (34) …  pupil                      INTELLIGENCE                   who was wasting his (35) … by misbehaving in class.                  OPPORTUNE                    His parents received regular (36) … about their son but in spite     COMPLAIN           of  their own experience of Stephen rebellious (37)… , it was              BEHAVE                their (38) … that the school was as much                                             BELIEVE              to blame as Stephen was for the (39) … that arose  from time to time.                                                                         UNDERSTAND                                                                          Part 3  Socio­cultural awareness (18.5 points, 0.5 points for each answer) Match the US and the UK words: USA 1. antenna 2. apartment building UK launderette maize 3. ATM 4. baby carriage 5. band­aid 6. buddy 7. busy (phone line) 8. cafeteria 9. candy 10. check (restaurant.) 11. chopped beef 12. corn 13. crosswalk 14. dead end 15. flashlight  16. fries 17. gas 18. freeway 19. jelly 20. kerosene 21. laundromat 22. line 23. mail 24. movie theater 25. muffler 26. napkin 27. pants 28. parking lot 29. period 30. private school 31. résumé 32. sidewalk 33. soccer 34. store 35. trash/garbage can 36. truck 37. turn signal   public school  zebra crossing  bill  torch  mate queue  car park  plaster  pavement silencer jam paraffin pram CV  rubbish bin  trousers  engaged  sweets  motorway indicator petrol  cashpoint  block of flats  full stop aerial  mince shop cul­de­sac lorry serviette  football cinema post chips canteen

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса

Олимпиада по английскому языку для 9-11 класса
Материалы на данной страницы взяты из открытых истончиков либо размещены пользователем в соответствии с договором-офертой сайта. Вы можете сообщить о нарушении.
26.01.2017